Goed gereedschap
- V300 register
- Verbannen
De 850 (T5) van Mark had een aandrijfas op weg naar de uitgang, veel lawaai bij het rijden etc.
Zo'n aandrijfas zit (bij de voorwielen, helaas) door de naaf heen gestoken met spievertanding, en met een moer van sleutelwijdte 36 vast vanaf de buitenkant.
Betreffende moer zat vast. ERG vast.
Het enige wat in huis was dat erop gezet kon worden was een engelse sleutel, maar de bekken van zo'n ding wijken standaard al een paar mm uit als je kracht begint te zetten; nutteloos dus.
toen een stuk gereedschap geleend; uit een B?ta doos werd tevoorschijn getoverd:
- 1 dop 36, aansluiting 3/4"
- 1 verloop 3/4" naar 1/2"
- 1 wringijzer 3/4"
omdat het moertje dus ?cht vast zat kwam er op het wring ijzer nog een stukje uitlaatpijp van een meter aan te pas.
maar het eerste wat beweging gaf was het krom gaan van het wringijzer..........
viel me echt tegen, ik weet zeker dat ik mijn 1/2" dowidat wringijzer wel eens zwaarder belast heb, en dat gaf geen kik, terwijl dit ding in doorsnede denk ik 2x zo dik was!!!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
Dit team van D.O.P 36 staat dan ook op het punt om te promoveren naar de ere divisie terwijl de jongens van B.E.T.A het moeten doen met een 8e plek in de eerste divisie.
Wel jammer dat het wringijzer het begeven heeft en nu krom is.
Ik wou graag nog een wringijzer erbij kopen volgend jaar, van Beta, de ratel heb ik er immers ook van, misschien toch nog eens kijken naar een merk uit de ere divisie, de gemiddelde wringijzer is gelukkig wat goedkoper dan een ratel uit de ere divisie.
Hoewel ik niet snel verwacht met een vastzittende aandrijfas te maken te krijgen, als iets erg vast(geroest) zit zal toch als eerste de bout/moer moeten ntoegeven en niet het gereedschap.
- Wouter Borsje
- Premium lid
Onderstaaande wringijzers ben ik tot nu toe al tegen gekomen:
1/2_inch_Stahlwille_400_mm
1/2_inch_Lasertools_470_mm
1/2_inch_600_mm
1/2_inch_800_mm
Die van Stahlwille is bijna2x zo duur als de andere opties en ik vraag me dan ook af of voor die paar keer dat het wringijzer gebruikt gaat worden verstandig is, en als zo'n stuk ijzer toch al gaat buigen/barsten dan is ca ? 30,- nog wel te overzien.
- V300 register
- Verbannen
Als je voor die zou gaan zou ik kijken of je een vergelijkbare voor dezelfde prijs kunt kopen van een ander goed merk zoals Gedore, Facom of iets dergelijks (geen idee of de prijzen vergelijkbaar zijn).
- Laurens Post
- Nieuw lid
Wringijzers geven ze vaak ook geen garantie op ivm snel knappen/kapot gaan.
Dus ik zou zeggen wil je er een kopen, koop een goedkope.
Anders neem een oude ratel en schuif daar een buis/uitlaat over werkt ook goed als wringijzer.
- Wouter Borsje
- Premium lid
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
- V300 register
- Verbannen
zo'n vast wringijzer krijg je dus echt niet stuk.
Ik heb er een wat een soort tussenvorm is, namelijk een die wel over de staaf kan schuiven, maar niet knikken. Het 'kruis stukje' is enorm sterk, ik heb de staaf al enkele keren behoorlijk laten omveren zonder dat dit gebroken is. En voor het omveren was zowieso een flinke verlengpijp nodig.
- Wouter Borsje
- Premium lid
AvdAkker;190245 schreef : zit in de TC kist al mooi gereedschap hiervoor!
Kijk aan!
Het demonteren van remschijf en remklauw moet dan vast helemaal gaan lukken, nu alleen nog wat meer armspieren kweken :f
(en anders weet ik nog wel iemand die met wat gepaste brute kracht een onwillige bout of moer weet te overtuigen los te komen :yesyes: )
antiekeradio;190255 schreef : je hebt in sommige gereedschaps sets ook wel vaste wringijzers. Je bent dan wat meer beperkt omdat de hoek van de hendel t.o.v. de hartlijn van de dop dan altijd precies 90 graden moet zijn, maar om dat op te lossen kun je meestal wegkomen met een lange dop of een kort verlengstuk.
Goed om te weten dat die er ook zijn, nu ik weet dat de er in de TC toolbox gereedschap aanwezig is om wat meer kracht te zetten op een dop is de urgentie wat kleiner, wie weet koop ik zoiets dan nog eens.
- V300 register
- Verbannen
antiekeradio;190255 schreef : je hebt in sommige gereedschaps sets ook wel vaste wringijzers. Je bent dan wat meer beperkt omdat de hoek van de hendel t.o.v. de hartlijn van de dop dan altijd precies 90 graden moet zijn, maar om dat op te lossen kun je meestal wegkomen met een lange dop of een kort verlengstuk.
Ik heb er een wat een soort tussenvorm is, namelijk een die wel over de staaf kan schuiven, maar niet knikken. Het 'kruis stukje' is enorm sterk, ik heb de staaf al enkele keren behoorlijk laten omveren zonder dat dit gebroken is. En voor het omveren was zowieso een flinke verlengpijp nodig.
Ook hiervoor is waar dat je goede kwaliteit moet kopen. Wederom heb ik die vaste hoek met schuifstuk wringijzers van stahlwille ook al eens op de aansluiting overgedraaid.