Goed gereedschap

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-02-2012 19:25 #900886 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Goed gereedschap
Ik ben vandaag bij een beunhaas langs geweest, die zichzelf te oud vind worden en z'n gereedschappen kwijt wil op termijn. Zijn zoons zijn niet technisch en mij kwam hij een keer tegen in een onderdelen zaak.
Handgereedschap heb ik niet echt gezien nog, maar waar het me vooral om ging was een draaibank en freesmachine. Een groenige van een duits merk (er stond een K op met een kleine i in het logo) en hij heeft hem sinds 1973. De frees sinds 1976.

Ik weet er nog niet veel van maar hij heeft ook lessen erbij aangeboden als ik interesse had. Er zitten koperen verstelbare lagers in, en heel veel tandwielen en accesoires die hij er zelf bij heeft gemaakt.

Hij heeft geen idee wat hij ervoor zou moeten vragen en ik weet niet of dat wat hij er voor vraagt het waard zou zijn.
Zou het een goede investering kunnen zijn zo'n draaibank? Hij wil hem nog wel een paar jaar zelf houden tot ik een eigen huis/garage/werkruimte/geld heb ervoor.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-02-2012 19:40 #900887 door V300 register
Ouderwetse draaibanken, mits goed onderhouden en dus kleine toleranties haalbaar, zijn de beste investering die je kunt doen. Voor een goede kleine betaal je rustig 1500 euro trouwens, geen grote kan in de duizenden euro's lopen.

Als je kunt draaien en frezen en je hebt al het gereedschap om in te spannen en ook nog materiaal om te verspanen kun je wel alles maken.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-02-2012 19:40 #900888 door V300 register
Let er wel op dat goede beitels en boren en dergelijke heel duur zijn en je hebt er nooit genoeg. Je blijft er dus altijd geld insteken.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2012 19:43 #900890 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Goed gereedschap
Ki Heung?

't is ?rg mooi gereedschap als je eenmaal weet hoe je het moet gebruiken en een draaibank compleet met div accesoires en wat kisten vol beitels, een bed en kop dat groot genoeg is om leuke dingen in te spannen ?n kisten vol beitels etc is echt wel leuk. met de freesbank idem dito

ik zou zelfs liever een wat oudere draaibank van een goed merk kopen zodat je geld over hebt voor beitels, klauwen, boren etc als een nieuwe machine die je portemonnee leegtrekt en je het met 1 beitel moet doen, maar let wel op; met ?2000 kom je nog maar net of misschien amper kijken, kan een ?rg duur verhaaltje worden ook voor de hobbyist.

je moet je wel afvragen hoevaak je het denkt te gaan gebruiken, draai/freeswerk is niet zo heel duur meer als je dat die enkele keer uit moet besteden, dingen die zuiver op 0,01 gedraaid moeten worden (op onze oude EMCO kan dat ook nog maar net!) is voor een moderne CNC machine met een handige operator geen enkel probleem, op een oude bank uit 1973 met verstelbare lagers is het nog maar de vraag of je zo precies kunt werken vandaag de dag.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-02-2012 21:48 #900906 door V300 register
Het was zoiets als in de bijlage, ik heb na een tijdje googlen niks erover kunnen vinden. Er stond iig op de machine zelf duitse tekst. De bank zelf is toch wel een meter tot anderhalf breed in zijn geheel. Puur voor mezelf zal ik er niet veel mee doen op dit moment, maar misschien later kan het een leuke bijhobby of bijverdienst zijn.. Ik zal hem eerst eens naar een richtprijs vragen volgende keer :hmmz:

Bijlagen:

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
04-04-2012 18:54 #903146 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Goed gereedschap
Zojuist een zijsnijtang besteld van Knipex, voor ingewijden; het gaat om de 74 02 250, de vorige was al een behoorlijke tijd geleden kapot gegaan (Gamma knakenbak prul ding)

Hier kan ik hopelijk weer even mee vooruit.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-04-2012 20:52 #903154 door V300 register
Knipex is het beste merk kniptang dat je hebt kunnen kopen. Ik knip met de mijne dagelijks (al meer dan een jaar) heel erg veel en oa koperkabel en hij wordt maar niet bot.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
04-04-2012 20:58 #903155 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Goed gereedschap
Kijk, dat is een goed vooruitzicht!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-04-2012 22:22 #903162 door V300 register
das idd een prima tang, heb er zelf ook 1, en die heb ik al jaren, en ja die is flink gebruikt:D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-04-2012 23:40 #903173 door V300 register

Jos360;197685 schreef : Knipex is het beste merk kniptang dat je hebt kunnen kopen. Ik knip met de mijne dagelijks (al meer dan een jaar) heel erg veel en o.a. koperkabel en hij wordt maar niet bot.

Van koperkabel zal die niet zo gauw bot worden, denk ik. Koperkabel is namelijk bijna zo zacht als boter. (Nou ja iets harder, maar toch..) Een beetje tang al, zal daar dus geen moeite mee kunnen gaan krijgen.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC