Goed gereedschap
- Wouter Borsje
- Premium lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
ik heb ook een wat grotere, PH2 in de koffer zitten maar die gebruik je minder vaak. ik denk bij v300 werk dat die wel vaker van pas komt.
- Wouter Borsje
- Premium lid
Speaking of which; mijzelf een klein kerstkadootje gegeven in de vorm van een stukje meetgereedschap:
Van tevoren had ik me wat ingelezen op wat een fatsoenlijke schuifmaat is, en voor zover ik te weten gekomen ben valt bovenstaande niet in de amateur klasse
- Floris Schropp
- Nieuw lid
- V300 register
- Verbannen
- Wouter Borsje
- Premium lid
Helpt me meteen ook mooi te bepalen wanneer ik weer eens langs de opticien moet, voorlopig is 0,05 mm nog te doen op de nonius
(had trouwens wel eerst even de goed vertaalde gebruikshandleiding nodig om te weten hoe ik hem aflees, en hoe je de schuifmaat goed moet gebruiken.)
- V300 register
- Verbannen
Wouter;224183 schreef : Mitutoyo is zo'n beetje DE schuifmaat inderdaad. Wel zou je vandaag de dag bij nieuw aanschaf een model met LCD schermpje kunnen overwegen.. maar het leren gebruiken van de 'tienden schaal' waarmee je met het blote oog tot 0,05 mm precies kunt meten geef ook wel een stukje voldoening vind ik :+
Die met een schermpje er op zijn wat mij betreft totaal niet handig. Het probleem is dat je de variatie in diameter heel onhandig afleest. Voorbeeld: als je een ronde stang hebt waar verf opzit is deze nooit 100% rond. Dan zal je schuifmaat met schermpje constant aan het tellen zijn en de hele tijd andere waardes aangeven, zodat het onduidelijk is wat nu het gemiddelde is.
Eigenlijk zijn ze dus t? nauwkeurig om handig te zijn.
Ik heb zelf deze, daar kun je het ideaal op zien omdat de wijzer precies varieert tussen minimaal en maximale diameter:
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
enige nadeel van een digitale schuifmaat is dat je de bovenkant waar het leeswieltje overheen rolt goed schoon moet houden, anders gaat die slippen en klopt er niets meer van je maatvoering. dat gaat in de ene werkplaats wat makkelijker als in de andere.
- V300 register
- Verbannen
Daarnaast heb ik ook moeite met het aflezen van een traditionele schuifmaat, maar dat zal vooral komen doordat ik dat hooguit 3x heb gedaan
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
bij de echte digitale schuifmaten zit er nieteens een hold knopje op:D en een traditionele schuifmaat aflezen is een makkie man, gewoon een paar keer doen; altijd makkelijk als het batterijtje van je digitale op is:)General Custom;224188 schreef : Voordeel van de digitale schuifmaat vind ik w?l dat je op ''hold'' kunt drukken als je ergens in een krappe ruimte zit te meten, bijvoorbeeld onder de auto of zo. Dan heb je altijd de juiste waarde.
Daarnaast heb ik ook moeite met het aflezen van een traditionele schuifmaat, maar dat zal vooral komen doordat ik dat hooguit 3x heb gedaan
ik heb mezelf trouwens ook getrakteerd op wat nieuw gereedschap; een Speedglas 9002X lashelm met Adflo verse lucht unit, had regelmatig last van hoestbuien/taai slijm een dag na het lassen van RVS en aluminium dus dit leek me wel een goede investering voor de gezondheid.