- Berichten: 4
Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)
- 16673-dummy
- Nieuw lid
Omkatten valt in jouw geval tot belastingontduiking, Anjo.
Geeft dat bij jou geen gewetensbezwaren?
Als ik had gewild had ik zo het chassisnummer van de GK in de HR kunnen lassen (scheelt qua APK, hij zat bijna aan de 30-jaargrens), maar ik kan dit niet over m'n hart verkrijgen.
Het zijn natuurlijk jouw zaken en daar ga ik me niet mee bemoeien, maar bovenstaande is wel zo ongeveer mijn standpunt in het grijze, mistige gebied van het 'omkatten'.
Om weer verder te breien op dat clubmagazijnverhaal; hoe denkt het bestuur erover? Nog steeds hetzelfde standpunt als eerder? Of is het met het bekend worden van de nieuwe regeling veranderd?
Het lijkt me belangrijk dat het bestuur eerst eens een uitspraak doet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
volvofiel;77705 schreef : Omkatten valt in jouw geval tot belastingontduiking, Anjo. Geeft dat bij jou geen gewetensbezwaren?
Bij mij in ieder geval niet. Belasting is diefstal.
Al zie ik mijzelf niet het chassisnummer van mijn 340 bikken, dat vind ik gewoon zonde. Dat ding wordt hoe dan ook een klassieker, en hoe Ernst Cramer of eender welk tuig daarover denkt interesseert me geen rat z'n reet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
volvofiel;77705 schreef : Om weer verder te breien op dat clubmagazijnverhaal; hoe denkt het bestuur erover? Nog steeds hetzelfde standpunt als eerder? Of is het met het bekend worden van de nieuwe regeling veranderd?
Het lijkt me belangrijk dat het bestuur eerst eens een uitspraak doet.
Het standpunt van het bestuur is hierover sinds de ALV inderdaad niet veranderd. We zijn zeer positief over het idee, en hebben een vacature gepubliceerd in een poging om de praktische invulling rond te krijgen. Aangezien het om een flinke taak gaat (alleen het uitzoeken van de mogelijkheden al) moet dit iemand zijn die behoorlijk veel vrije tijd erin wil stoppen, op een lange termijn.
(We hebben helaas nog g??n reacties op die vacature gekregen)
Wat het bestuur pertinent niet wil, is dat het huidige team van vrijwilligers zonder versterking nog meer taken gaat oppakken dan we nu al doen.
Door chronisch gebrek aan mankracht moeten wij de prioriteit leggen bij het verzekeren van de continuiteit van de club. Het heeft geen enkele zin om aan de ene kant iets op te bouwen, terwijl achter je rug om de boel net zo hard in elkaar dondert omdat het ene tekort met het andere gevuld wordt.
Het bestuur vind het net zo jammer als de leden (wij zijn zelf ook leden, weet je) dat er geen onderdelenmagazijn opgezet kan worden als er geen mankracht voor is, maar het is wel de realiteit. Goede plannen moeten gedekt worden door goede bezetting, anders is het zonde van het plan.
Wisten jullie trouwens dat we in het verleden een onderdelenmagazijn gehad hebben?? (periode 2003/2004)
Grootste probleem destijds; geen klanten. De huur van een simpele garagebox kon niet uit de verkoop opbrengst betaald worden, dus zelfs met gratis ingebrachte onderdelen leverde het verlies op voor de club. Toen is besloten om de hele partij in 1 keer te verkopen. Dit leverde toen net voldoende op om onder de streep quitte te spelen.
Investering: veel werk, contacten, onderdelen. Resultaat: Nihil.
Vandaar dat ook de belangrijkste taak van een nieuwe magazijnmeester zal zijn; het in kaart brengen van de mogelijkheden hoe het w?l een goedlopende onderdelenvoorziening opgebouwd kan worden, hoeveel startkapitaal absoluut noodzakelijk is, en hoe dat verkregen kan worden.
Het lijkt mij eigenlijk een heel interessante klus waar je veel vrijheid bij hebt, maar waar veel creativiteit nodig is om tot iets werkbaars te komen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Er zijn op dit moment nog voldoende onderdelen beschikbaar. Als dit idee doorgang verkrijgt zou je de periode 2011, 2012 moeten pakken.
Als mensen onderdelen elders niet meer kunnen krijgen zullen ze vanzelf naar het magazijn gaan. Zeker als dat tegen goedkope prijzen is.
Je zult het ook met verschillende mensen moeten doen, die daar veel tijd in steken.
Als je namelijk al een plaats vind die met de huurprijs te doen is, moet je kijken welke mensen daar dichtbij wonen, of die daar elke week willen zijn welke mensen die veder wonen daar willen zijn en hoevaak. En daar een schema van opstellen.
Dan zul je moeten zoeken naar welke sloop die bijvoorkeur dicht bij zit het karkas wil hebben. Veel werk dus, wel te doen maar veel werk.
Probleem is dat de meeste mensen het wel willen, maar ook tijd in willen steken.
Als zo,n loods 200km van mij vandaan is, zou je al blij mogen zijn als ik 10 keer in het jaar zou komen om mee te helpen. (als ik binnenkort lid ben dus maart 2009)
Dat zullen andere ook zo denken. De geografische spreiding van leden en de plek waar de loods staan is dus ook van belang.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Kan ik er nog vanuit gaan dat m'n "84iger 340 en m'n "85iger 360 nog belasting vrij worden?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Zoiets zou nog kunnen voor 380 pm, met leuke parkeerplaats buiten. In belgie zijn genoeg van dit soort grote huurbare schuren tegen een goede prijs. MET PARKEERPLAATSEN!
Als je op marktplaats kijkt en je zoekt naar zoiets en dan let ik enkel op m2, (je krijgt dus wel een veel mooier loods) ben je al snel 1700 of in die richting kwijt....
Op zich is belgie een optie dicht tegen de nl grens als je daar een autosloperij kunt vinden. Na mijn weten is het niet verboden kapotte auto,s op een trealer door belgie te vervoeren met nl nummerbord....
deze ligt 20km van wouter vandaan plus minus. Bedoel 5km over de grens en dan wel betaalbaar dan zou ik het wel weten....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
volvofiel;77705 schreef : Omkatten valt in jouw geval tot belastingontduiking, Anjo.
Geeft dat bij jou geen gewetensbezwaren?
totaal niet, ik blijft netjes tot hij 25 is wegenbelasting betalen, en dan komt er een ander kenteken op. chassisnummers ombouwen en de boel netjes afwerken. misschien heb ik er tegen die tijd wel weer schijt aan en neem er de moeite niet voor, maar op dit moment vind ik die nieuwe regeling pas pure diefstal en een ontneming van het oldtimerrecht voor mijn auto!.
in plaats van dat ze zich bezig gaan houden met dingen die er echt toe doen tov allerlei geldzaken om de laatste veren van de normale burger weg te plukken, hoe komt het toch dat nederland zo superduur is in belastingen e.d., tov andere landen? en ons land is nog aardig dikbevolkt ook, het slaat gewoon helemaal nergens op, die gasten kunnen gewoon niet met geld omgaan, omdat het hun eigen geld niet is!
dit was classified information maar nog geen 4 jaar geleden heb ik als elektricien op vliegbasis soesterberg geholpen met een tweetal politiebunkers inrichten/glasvezelkabels trekken/400hz aanleggen/ tot aan een 9meter sattelietschotel op het dak plaatsen! hele project kostte een slordige 800 miljoen, nu is bekend geworden dat heel vliegbasis soesterberg over een paar jaartjes plat gaat! kijk, dat is nou duurzaam investeren, maar laten we vooral lekker zeikerig zijn over het milieu dan halen we een wit voetje bij de PoUS:y:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
antiekeradio;77726 schreef : Het standpunt van het bestuur is hierover sinds de ALV inderdaad niet veranderd. We zijn zeer positief over het idee, en hebben een vacature gepubliceerd in een poging om de praktische invulling rond te krijgen. Aangezien het om een flinke taak gaat (alleen het uitzoeken van de mogelijkheden al) moet dit iemand zijn die behoorlijk veel vrije tijd erin wil stoppen, op een lange termijn.
(We hebben helaas nog g??n reacties op die vacature gekregen)
Wat het bestuur pertinent niet wil, is dat het huidige team van vrijwilligers zonder versterking nog meer taken gaat oppakken dan we nu al doen.
Door chronisch gebrek aan mankracht moeten wij de prioriteit leggen bij het verzekeren van de continuiteit van de club. Het heeft geen enkele zin om aan de ene kant iets op te bouwen, terwijl achter je rug om de boel net zo hard in elkaar dondert omdat het ene tekort met het andere gevuld wordt.
Het bestuur vind het net zo jammer als de leden (wij zijn zelf ook leden, weet je) dat er geen onderdelenmagazijn opgezet kan worden als er geen mankracht voor is, maar het is wel de realiteit. Goede plannen moeten gedekt worden door goede bezetting, anders is het zonde van het plan.
Wisten jullie trouwens dat we in het verleden een onderdelenmagazijn gehad hebben?? (periode 2003/2004)
Grootste probleem destijds; geen klanten. De huur van een simpele garagebox kon niet uit de verkoop opbrengst betaald worden, dus zelfs met gratis ingebrachte onderdelen leverde het verlies op voor de club. Toen is besloten om de hele partij in 1 keer te verkopen. Dit leverde toen net voldoende op om onder de streep quitte te spelen.
Investering: veel werk, contacten, onderdelen. Resultaat: Nihil.
Vandaar dat ook de belangrijkste taak van een nieuwe magazijnmeester zal zijn; het in kaart brengen van de mogelijkheden hoe het w?l een goedlopende onderdelenvoorziening opgebouwd kan worden, hoeveel startkapitaal absoluut noodzakelijk is, en hoe dat verkregen kan worden.
Het lijkt mij eigenlijk een heel interessante klus waar je veel vrijheid bij hebt, maar waar veel creativiteit nodig is om tot iets werkbaars te komen.
Het lijkt me dat er op kleine schaal begonnen moet worden. Niet meteen een schuur ? la Jack-formaat, met een goede indeling is een garagebox voldoende. Alleen zijn die duurder dan een boerenschuur.
Inderdaad, administratie en een online onderdelendatabase is een vereiste. Ook ??n of twee vaste contactpersonen.
Wat je sowieso nodig hebt is stellingmateriaal. Je moet in de hoogte werken.
Een 'centraal administratiepunt' is ook handig. Alles opschrijven. Daarnaast, hoe bepaal je de verkoopprijzen?
Inderdaad is dit een onderwerp waar eens goed over gebrainstormd moet worden. Alleen niet tijdens een ALV, dat schiet niet op. Pas als er een concreet plan is kun je het bespreken tijdens de ALV.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin Kloosterman
- Nieuw lid
- Berichten: 2
Belastingvrijstelling blijft nog 3 jaar intact. Daarna km-heffing met vrijstelling voor 25+-voertuigen
26 November 2008
De afgelopen twee weken is er door de FEHAC met man en macht gewerkt om een dreigende, directe be?indiging van de belastingvrijstelling voor voertuigen van 25 jaar en ouder te voorkomen. Met succes!
En we hebben het niet alleen gedaan! Clubbestuurders en leden van de clubs hebben de Tweede Kamer bestookt met e-mails waarin ze protest aantekenden tegen het onverwachte initiatief van een aantal Kamerleden om de huidige vrijstelling al per 1 januari 2009 te "bevriezen" en te beperken tot voertuigen die dan 25 jaar of ouder zijn, dit alles door middel van een amendement op het Belastingplan 2009.
Hiermee is bereikt dat het amendement zodanig is gewijzigd dat de vrijstelling nog tot 1 januari 2012 in stand blijft. Die datum is niet toevallig gekozen. Dan wil de regering "Anders Betalen voor Mobiliteit" invoeren, ofwel de kilometerheffing. Pas dan gaat de "bevriezing" dus in. In het voorlopig wetsvoorstel voor de kilometerheffing is al een uitzonderingsregeling voor oldtimers (ouder dan 25 jaar) opgenomen. Wanneer de kilometerheffing inderdaad per 1 januari 2012 in werking treedt, zullen aldus alle voertuigen van v??r 1 januari 1987 buiten de kilometerheffing vallen.
De Tweede Kamer heeft het gewijzigde amendement op 25 november aangenomen. Het
amendement was afkomstig van de ChristenUnie, en mede ingediend door PvdA en Groen Links. Omdat ook CDA als grootste regeringspartij (CDA), D66, Partij van de Dieren en SGP het amendement steunden werd het met ruime meerderheid aangenomen.
Het amendement regelt niet alleen de overgang van vrijstelling naar kilometerheffing, maar maakt per 1 januari 2010 ook een eind aan de regeling dat lease-auto's die ouder zijn dan 15 jaar in de bijtelling naar economische waarde mogen worden gewaardeerd in plaats van naar cataloguswaarde. Die grens schuift nu naar 25 jaar. Omdat leaseconstructies naar onze mening eerder duiden op dagelijks gebruik dan op behoud van het voertuig als mobiel erfgoed hebben we met deze verandering geen probleem.
Ons protest was er niet zozeer tegen gericht d?t misbruik van de belastingvrijstelling aan de orde werd gesteld maar tegen de manier waarop. Het ontbrak aan feitelijke onderbouwing en de initiatiefnemers hadden geen enkele moeite gedaan om de FEHAC voorafgaand te consulteren of zelfs informeren. Dit vonden we erg onzorgvuldig en dit standpunt vond in de Kamer gehoor. Ook Staatssecretaris De Jager zag niets in het oorspronkelijke idee, temeer er nog in 2007 was vastgesteld dat het beperkte gebruik van oldtimers de 25+ vrijstelling rechtvaardigde.
Onze actie heeft er niet alleen voor gezorgd dat de dreiging van onmiddellijke bevriezing van de vrijstelling uit de lucht ging maar ook dat de hele Tweede Kamer nu weet dat er een krachtige oldtimerorganisatie is, de FEHAC, die niet met zich laat sollen. Hiermee hebben we een goede indruk gemaakt, vond zelfs de indiener van het amendement, Ernst Cramer (CU). Achteraf vond hij het jammer dat hij ons niet eerder had gevonden maar hij heeft te kennen gegeven graag met ons in gesprek te blijven.
De "bevriezing" van de vrijstelling per 1 januari 2012 is voor ons overigens niet het laatste woord. E?n van onze bezwaren is dat 25+-motorfietsen dan in de wegenbelasting blijven. Het is immers voorzien dat die buiten de kilometerheffing blijven. De parlementaire behandeling van het wetsvoorstel kilometerheffing moet nog beginnen, en met ons optreden rond de vrijstelling hebben we ons goed in de kijker geplaatst. Onze uitgangspositie is goed!
Een positief aspect vinden we ook dat "belastingvrijstelling" nu minder betekenis krijgt als argument om een 24 of 25 jaar oude auto te verkopen aan mensen die "goedkoop" rijden het belangrijkste vinden. We kunnen hiermee nog sterker uitdragen dat we de organisatie van echte oldtimerliefhebbers zijn.
1
Bij de leeftijd gaat het steeds om de periode gerekend vanaf datum van eerste toelating
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.