turbo op een B18

  • Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-01-2015 20:50 #147586 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic turbo op een B18
Begint op mijn blok te lijken en ik heb er een TT6 in zitten (maar dan weer geen turbo)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-01-2015 20:56 #147588 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic turbo op een B18

"Arno Pfennings" schreef:
Begint op mijn blok te lijken en ik heb er een TT6 in zitten (maar dan weer geen turbo)

Over de nokkenas wil ik mij laten adviseren door Ben, kijken wat hij zegt.
Zelf heb ik hier te weinig kennis van. :roll: :roll:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-01-2015 20:58 #147589 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic turbo op een B18
Goede keuze. Ben heeft mij ook in elke stap geadviseerd en het resultaat mag er zijn ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-01-2015 21:35 #147590 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic turbo op een B18
Een turbo vraagt een heel andere nokkenas dan een normaal ademende motor, bij Ben zit je aan het juiste adres!
Ga je er dan toch de turbo opzetten? EN boren tot B21 3e overmaat? Hoe minder cilinderwand hoe minder ik zou blazen, het lijkt me al sterk dat een B20 tot B21+3 kan geboord worden, laat staan nog een turbo erop. Ik zou in ieder geval niet te wild gaan met de turbodruk. Benieuwd wat dit gaat worden ...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-01-2015 22:11 #147591 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic turbo op een B18

"Ivo Van Antwerpen (GAST)" schreef:
Een turbo vraagt een heel andere nokkenas dan een normaal ademende motor, bij Ben zit je aan het juiste adres!
Ga je er dan toch de turbo opzetten? EN boren tot B21 3e overmaat? Hoe minder cilinderwand hoe minder ik zou blazen, het lijkt me al sterk dat een B20 tot B21+3 kan geboord worden, laat staan nog een turbo erop. Ik zou in ieder geval niet te wild gaan met de turbodruk. Benieuwd wat dit gaat worden ...


Tja ik ben ook benieuwd!
Turbodruk wil ik laag houden zeker niet meer dan 0,5bar. Of ik er goed aan doe om de turbo te handhaven weet ik ook niet, je krijgt wel voor weinig geld veel vermogen en tot nu toe heeft de turbo (na wat aanloop prehikelen) nog niet voor schade gezorgd. Ik moet wel zeggen dat ik eigenlijk een vrij rustige rijder ben met af en toe een sprintje.
Diameter van een B21 STD is 92mm de zuigers die ik heb zijn 93mm en volgens Ben zou het geen probleem mogen zijn om deze erin te boren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-01-2015 11:37 #147670 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic turbo op een B18
gisteren heb ik het blok en 2 cilinderkoppen naar Ben gebracht.

Wat gaat Ben allemaal doen:

Blok opboren naar 93m

Nokkenas lagers vervangen (en de vriesplug)

1 cilinderkop voorzien van 37mm uitlaatkleppen (inlaat is al 44mm)
klepgeleiders vervangen en kop klaarmaken voor dubbele klepveren en vlakken.

1 cilinderkop vlakken en een paar klepgeleiders vervangen, inlaatkleppen ook 44mm (reserve kop/eventuele verkoop)

Helaas moet de krukas geslepen worden

Afgedraaid vliegwiel en krukas balanceren.

Ben levert de TT3 nokkenas (beste keuze voor dit project icm de turbo)

Blok word ook aan de bovenkant gevlakt.

Een rib uit mijn lijf maar de kosten ben je zo vergeten en van een lekker blok heb je lang plezier!! :D :D
(thuis maar niet alles verteld van de kosten! :oops: :oops: de verdere opbouw maar in een paar fases doen dan vallen de kosten niet zo op! :mrgreen: )

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-01-2015 12:13 #147673 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic turbo op een B18
Beter goed dan half werk. Ik heb destijds ook de extra stap erbij gepakt in overleg met Ben...geen seconde spijt van gehad, alleen maar plezier ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-02-2015 19:16 #148471 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic turbo op een B18
vandaag blok bij Ben (tinustuning) opgehaald :)
Lijkt allemaal mooi in orde, nu nog wat onderdelen aanschaffen en hij kan in elkaar gezet worden.
Blok is nu voorzien van de 4e overmaat B21 zuigers (ik dacht eerst dat dit de 2e overmaat was maar volgens Ben is dit de 4e)
Dit is ook wel het maximaal haalbare als je nog groter gaat dan word de cilinderwand te dun.
Krukas is geslepen en samen met het afgedraaide vliegwiel gebalanceerd.
Kop had al 44mm inlaat kleppen en is nu van 37mm uitlaat kleppen voorzien (was 35mm)
Als het goed is komen de zuigers nu 0,8mm boven het blok uit en blijven dan 0,4mm van de kop af.
Dit is zo berekend om aan een compressie verhouding te komen van 1:8,5

Tevens heeft Ben voor mij een extra kop in orde gemaakt met origineel 44mm inlaat kleppen, kop is nagekeken, gevlakt,geharde klepzittingen (gaskop) en voorzien van diverse nieuwe klepgeleiders deze kop wil ik te koop gaan zetten.

ik moet nog wel even mijn blok spuiten, heeft iemand ervaring met gewone 1-componenten lak/verf (gamma ofzo?)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • jo jo (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
14-02-2015 20:59 #148475 door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic turbo op een B18
gewoon een spuitbus hittebestendige lak kopen bij de plaatselijke automaterialen zaak (kost rond de 15 euro) (ook verkrijgbaar in t rood..)
blok eerst even ontvetten (hoewel ik aan neem dat t al schoon is) en dan de spuitbus hanteren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-02-2015 23:11 #148481 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic turbo op een B18

"Joost Buiting" schreef:
ik moet nog wel even mijn blok spuiten, heeft iemand ervaring met gewone 1-componenten lak/verf (gamma ofzo?)

Verf voor de motor in de juiste kleur rood is verkrijgbaar in spuitbussen bij de clubshop: goo.gl/NCTa6y

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD