turbo op een B18

  • Ronald Zwerus
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
15-01-2015 21:18 #147419 door Ronald Zwerus
Beantwoord door Ronald Zwerus in topic turbo op een B18
Het gaatje zorgt niet voor een betere koeling maar is er voor om ook aan de andere kant van de thermostaat warm water te krijgen zodat er iets doorstroming is . Anders kan er een koud onder de tHermostaat blijven staan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ronald Zwerus
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
15-01-2015 21:19 #147420 door Ronald Zwerus
Beantwoord door Ronald Zwerus in topic turbo op een B18
Koud water onder de thermostaat bedoel ik

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-01-2015 23:56 #147427 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic turbo op een B18
De motor komt gewoon op temperatuur alleen het duurt iets langer het gaat wat gelijderlijker.
De meter gaat met een gaatje van 1mm eerst iets over de termosstaat setting en zakt dan terug naar normale temp.
In mijn geval een termosstaat van 78gr gaat hij eerst tot het derde groene vakje om dan terug te zakken tot iets onder de middenstand.

succes

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-01-2015 16:27 #147467 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic turbo op een B18
Vandaag het gaatje erin gemaakt.
Nou eigenlijk zat het gaatje er origineel al in maar werd afgedicht met een kogeltje, dit kogeltje fungeert als een soort klepje/terugslagventiel.
Wat de functie hiervan is weet ik niet maar ik heb het kogeltje nu verwijderd.
Motor komt nu wat langzamer op temperatuur maar mooi geleidelijk en schiet niet meer door in temperatuur.
Wat nog wel opviel was dat er toch weer koelvloeistof druppels in mijn binnenscherm zaten, misschien had ik hem nu te vol afgevuld.
Blijft wel raar.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-01-2015 01:20 #147479 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic turbo op een B18
Ik heb het kogeltje er in laten zitten omdat het gaatje wat dan vrijkomt te groot is.
Maar jij met je opgevoerd blok kan dit gaatje wel.
Heb met het kogeltje weg te halen ook een keer geprobeerd maar temperatuur bleef te laag.

succes

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-01-2015 10:51 #147480 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic turbo op een B18

"Johan Geers" schreef:
Ik heb het kogeltje er in laten zitten omdat het gaatje wat dan vrijkomt te groot is.
Maar jij met je opgevoerd blok kan dit gaatje wel.
Heb met het kogeltje weg te halen ook een keer geprobeerd maar temperatuur bleef te laag.

succes

Johan Geers


Ik moet inderdaad zeggen dat het een stuk langer duurt om nu op temperatuur te komen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-01-2015 01:23 #147516 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic turbo op een B18
Het gaatje waar het kogeltje inzit is 2 a3mm dus qua oppervlak 4 tot 9 maal groter dan een gaatje van 1 mm.
Dus een gaatje van 1 mm is beter voor het sneller op temperatuur komen van de motor.
Wat je nu kunt doen is het gaatje van het kogeltje dichtmaken (een parker in het gaatje draaien) en een gaatje van 1 mm erbij boren.
Je zult zien dat het resultaat veel beter is.

succes

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-01-2015 21:55 #147535 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic turbo op een B18

"Johan Geers" schreef:
Het gaatje waar het kogeltje inzit is 2 a3mm dus qua oppervlak 4 tot 9 maal groter dan een gaatje van 1 mm.
Dus een gaatje van 1 mm is beter voor het sneller op temperatuur komen van de motor.
Wat je nu kunt doen is het gaatje van het kogeltje dichtmaken (een parker in het gaatje draaien) en een gaatje van 1 mm erbij boren.
Je zult zien dat het resultaat veel beter is.

succes

Johan Geers


Maar ik heb het koggeltje nog dus dat kan ik terug zetten! :D :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-01-2015 23:55 #147538 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic turbo op een B18
Als dat gaat je moet het kogeltje niet kwijtraken in je koelsysteem dan ben je verder van huis, een parker is een soliedere oplossing.

succes

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-01-2015 20:35 #147585 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic turbo op een B18
Gisteren even de kop nagetrokken, kon hem een heel klein beetje geven en natuurlijk kleppen gesteld.
In de thermostaat weer het kogeltje terug gezet en een een gaatje van 1mm in de flens geboord.
Ik heb er nog niet mee gereden dus weet nog niet of het nu met de temperatuur goed is.

Ondertussen ook niet stil gezeten wat betreft het "nieuwe" B20 blok wat opgeboord gaat worden naar B21.
Wat heb ik er ondertussen voor:

nieuwe zuigers met zuigerveren.



Het 8-gaats vliegwiel heb ik lichter gemaakt en is nu 7,35kg
moet nog gebalanceerd worden.






HD-klepvolgers



Versterkte klepstoters



Dubbele klepveren



nieuwe 44mm inlaatkleppen, als uitlaatklep komt er een 37mm klep in
orgineel is dit 35mm



Verder heb ik hier nog liggen een nieuwe F-nokkenas en hele goede D-nokkenas
Allebei lijkt het mij niet helemaal de juiste keuze om deze te gaan gebruiken icm. een turbo
ik wil juist een blok bouwen met veel koppel die het ook lekker vind om opgejaagd te gaan worden in toeren.
Iemand een idee welke as de beste is misschien een A-as of een TT3????

A.s. vrijdag ga ik met heel de "rommel" naar Ben (Tinustuning) om het blok op te laten boren en om de kop in orde te laten maken.
Natuurlijk kijkt Ben ook naar de krukas, drijfstangen en gaat het vliegwiel en krukas ballanceren.
Ik ben benieuwd.













Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD