turbo op een B18

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-01-2015 07:38 #147098 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic turbo op een B18

"Arno Pfennings" schreef:
Thermostaat eens vervangen?


Thermostaat komt uit de oude motor en heeft altijd goed gewerkt, als hij nu 1 keer open is geweest blijft hij ook goed werken.
maar dit blijft natuurlijk wel een hele goede optie.

"Laurens Zondag" schreef:
ook de kachel al vol open gehad? kan zijn dat stiekem lucht in is geblazen.


De kachel werkt en heeft al een paar uur open en aangestaan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-01-2015 08:58 #147100 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic turbo op een B18
Moet toch lucht zijn, goed ontluchten met het tankje boven het hoogste punt houden. Anders een klein gaatje in de thermostaat boren?

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-01-2015 12:06 #147103 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic turbo op een B18

"Tom Steverink" schreef:
Moet toch lucht zijn, goed ontluchten met het tankje boven het hoogste punt houden. Anders een klein gaatje in de thermostaat boren?


Een expansie tankje heb ik niet ik heb alleen de radiator en deze is tot bovenaan vol.
Trouwens een bijkomend verschijsel is dat als de thermostaat plotseling open schiet de druk even hoog word in de radiateur en de koelvloeistof door de dop naar buiten spuit, tenminste dit vermoeden heb ik want ik vind her en der wat koelvloeistof op mijn binnenscherm en op mijn stuurhuis. (dit kan je proeven)

Ik zal eerdaags de thermostaat even demonteren, iets moet het zijn!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-01-2015 20:54 #147150 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic turbo op een B18
Ik zit vanavond eens te kijken en te zoeken op de tuimelaars die de kleppen bedienen.
Er zijn in de handel tuimelassen te koop die een grotere kleplift geven (roller rockers)
Maar wat ik niet snap waarom deze constructie nu een grotere kleplift geeft ergens zal toch een maatafwijking moeten zijn.
Zoals ik het nu zie komt de rol op het hart van de klep uit en als ik het goed zie dan zal de klepstoter ook op het stelboutje
uit moeten komen.
Waarom geeft deze constructie meer lift?????????


Even een plaatje geleend van Tinustuning.



Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Kevin de Leuw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-01-2015 20:58 #147151 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic turbo op een B18
afstand bout>tuimelaaras en afstand tuimelaaras klep verschilt. hierdoor krijg je hefboomeffect als je de lengtes varieert krijg je andere hefboom.
Normale verhouding is ongeveer 1,4-1,5 en je kan die andere krijgen in 1,6-1,8 ofzo.
Zijn verschillende ervaringen mee qua duurzaamheid ivm geringe smering rolletje. van een of andere amerikaan zouden ze ook pas te maken zin.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-01-2015 08:16 #147157 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic turbo op een B18
Nog recent met Ben over gemaild. Opletten dat je ook de gaten van de klepstoterstangen moet uitboren omdat de boel iets verder heen en weer zal gaan bewegen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-01-2015 22:34 #147193 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic turbo op een B18
Het heen en weer bewegen valt wel mee, maar de stoterstangen komen iets meer naar de rand van de boring te staan. Daarbij moet je, bij zo'n mooie klepsturing, ook dikkere stoterstangen monteren. Dat samen maakt uitboren noodzakelijk.

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-01-2015 22:55 #147195 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic turbo op een B18
Ik zit wat filmpjes op joeptupe te kijken en daar worden de tuimelaars met deze rollen spelingsloos afgesteld, is dat bij dit type altijd zo?

Toch heb ik nog niet voor ogen waar nou de andere verhouding in zit.
Van het hart van de as naar de klep is een vaste maat die hetzelfde blijft (neem ik aan)
Aan de kant van de stoterstang zou je iets kunnen veranderen.
Breng je deze dichter naar het hart van de as dan zou de lift (slag) groter worden breng je deze verder naar buiten word de slag kleiner.
De slag van de stoterstang blijft natuurlijk gelijk.
Of is het zo dat de hoogte van de tuimelaar invloed heeft op de slag?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Kevin de Leuw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-01-2015 00:43 #147202 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic turbo op een B18

Breng je deze dichter naar het hart van de as dan zou de lift (slag) groter worden breng je deze verder naar buiten word de slag kleiner.

dat is hem en dat bedoelde ik.
Spelingsloos afstellen lijkt me een beetje vreemd je wilt niet dat je klep iets open blijft staan na opwarming v/d motor.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-01-2015 08:10 #147206 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic turbo op een B18
Klopt. Het stukje van klepstoterstang naar as moet korter worden en hierdoor zal de klepstoterstang iets schuiner staan en moeten de gaten in het blok hiervoor iets ruimer worden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD