turbo op een B18

  • Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
12-03-2015 23:14 #149445 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic turbo op een B18
Dat ziet er allemaal erg aantrekkelijk uit, mooi om te zien.
Grappig ook om te lezen dat we bijna allemaal nog "een baas boven ons" hebben die ook zo haar wensen heeft.

Ben benieuwd hoe dat straks gaat lopen, succes met het verder opbouwen!

groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-03-2015 16:46 #149457 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic turbo op een B18
Hij loopt!

Hij loopt mooi en snel echter wel een heel duidelijk verschil tussen benzine en LPG.
Eerste keer lopen ging niet helemaal goed, doordat ik de bevestigings-nokken van de tuimelaar as 3mm heb ingekort bleken de bouten net iets te lang te zijn.
Ik heb dit niet in de gaten gehad en tijdens het lopen zijn de bouten los getrild, het begon steeds harder te rammelen.
In eerste instantie dacht ik dat het de distrubutie tandwielen waren (2x staal) maar bij nader onderzoek bleek het de as te zijn.
Bouten wat ingekort en een lekkere testrit gemaakt. :D :D
Nu eerst het blok inrijden misschien morgen even naar Barneveld (dries Bakkenens) om even Millers olie te halen.
Dan wil ik helemaal binnendoor gaan en de snelweg vermijden het is goed voor de motor om met veel wisselende toerentallen te rijden, snelweg is dan niet ideaal.

Iemand een idee of ervaring met de ontsteking?
Hoeveel voorontsteking zou ik in moeten stellen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-03-2015 21:14 #149475 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic turbo op een B18
Vandaag 200km gemaakt allemaal op binnenwegen dus mooi met veel wisselende toerentallen.
Best leuk om de snelweg te mijden, zo kom je nog eens ergens.

Motor loopt goed op benzine op LPG houd hij nog wat in en stationair staat hij wat te "hakken/pendelen"
Enige afstelling is nog noodzakelijk, ik zal mij hier verder in moeten verdiepen dit vind ik nog steeds een lastig hoofdstuk.
Ik ben toch meer mechanisch georiënteerd.
Wat ook lastig is (met gehoorbeschadiging van de hoge tonen)is om te horen of de motor pingelt.

Maar voor als noch ziet het er goed uit motor blijft mooi droog en de koelvloeistof blijft op niveau en de temperatuur onder controle! :) :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-03-2015 22:09 #149476 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic turbo op een B18
als je je zorgen maakt over pingelen, kan je dan geen pingelsensor monteren?

Ik geloof dat je die aan kan sluiten op een kdfi.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-03-2015 10:28 #149484 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic turbo op een B18

"Ronald Damme" schreef:
als je je zorgen maakt over pingelen, kan je dan geen pingelsensor monteren?

Ik geloof dat je die aan kan sluiten op een kdfi.


het zou een oplossing kunnen zijn of ik nog een ingang heb weet ik zo niet dat zou ik moeten nakijken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-03-2015 17:04 #149491 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic turbo op een B18
Vandaag nog wat aan het spelen geweest met de voorontsteking.
Ik heb de voorontsteking bij lagere toerentallen wat minder gezet stationair staat hij nu op 10gr. en loop langzaam wat op.
Motor pakt nu veel lekkerder op bij lage toeren en ook zonder schokken of stoten, bij 2gr. hoger (zoals hij stond)
ging hij bij lage toeren bokken en stoten.
Ook heb ik de motor iets meer brandstof gegeven over heel het toeren gebied het lijkt allemaal wat beter te lopen met deze configuratie.
Toch zit er nog in een bepaald toeren gebied een dipje motor houd daar iets in.
Het is toch wel geweldig mooi om van binnenin de auto met de laptop alles tijdens het rijden in te regelen, geen sproeiers, contactpunten of stroboscoop lamp. Turbo druk iets verder omhoog gewoon even een paar getallen veranderen en klaar, wat een luxe!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-03-2015 15:19 #149645 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic turbo op een B18
De eerste 500km zitten erop.
vandaag kop nagetrokken en olie ververst + filter.
Met de inbus bouten die ik als alternatief gebruik in de kop geen enkel probleem lijkt allemaal dik in orde.

Kaar voor duizenden kilometers, volgend weekend als eerste de nachtrit we doen hier voor het eerst aan mee
ik ben benieuwd!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-04-2015 16:26 #150165 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic turbo op een B18
Zolang als ik nu de injectie erop heb zitten ben ik aan het vechten met de gasklep!
Het probleem is dat als de motor warm is de gasklep niet geheel terug komt, op het moment dat ik het gas even snel intrap
valt de klep wel goed dicht.
Bij koude motor geen vuiltje aan de lucht.

Ik kan nog niet goed vinden waar het aan ligt maar kan iemand mij vertellen hoe de gasklep gemonteerd moet zitten aan de gasklep stang?
Het veertje wijst nu naar buiten en het klepje zit aan de binnenkant, is dit correct?????????
Waar dient het klepje voor???????????









Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-04-2015 17:47 #150189 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic turbo op een B18
Joost, hij lijkt me goed te zitten. Als hij andersom zit zou hij misschien aan kunnen lopen. En is het om een eventuele overdruk van de turbo die er op de gasklep staat iets door te laten zodat je de gasklep goed kunt blijven bedienen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-04-2015 18:16 #150191 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic turbo op een B18

"Hans Wassink" schreef:
Joost, hij lijkt me goed te zitten. Als hij andersom zit zou hij misschien aan kunnen lopen. En is het om een eventuele overdruk van de turbo die er op de gasklep staat iets door te laten zodat je de gasklep goed kunt blijven bedienen?


Het is een spruitstuk/gasklep van een non-turbo motor dus waarschijnlijk heeft het daar niet mee te maken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD