turbo op een B18

• Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-01-2013 19:26 #121862 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic turbo op een B18
Zo ik ga de draad weer eens oppakken :D :D
Zoals ik eerder al schreef wil ik graag injectie inbouwen om het geheel super mooi te laten lopen.
In eerste instantie was het de bedoeling om in de 2 Su carb. een injector te bouwen en om op de cilinderkop gasinjectie te bouwen, dit gaat niet lukken.
De inlaat kanalen zijn te kort en waarschijnlijk gaan de cilinders elkaar tegen werken en brandsof van elkaar "stelen"
ik heb nu besloten om met een spruitstuk te gaan werken van een B20 injectie, ik heb dit ook al ergens op internet gezien en copieer het. :oops:
Natuurlijk moeten hier injectorhouders op komen te zitten en ik heb op de autosloop een oud alluminium spruitstuk gekocht met houders die ik eruit heb geslepen.
Eerst heb ik de houders een beetje op maat gefreest.
[img

Uploaded with ImageShack.us

Daarna natuurlijk de gaten in het pruitstuk freezen
[img

En na het lassen ziet het er zo uit.
[img

Ik ben ook boodschappen gaan doen bij BS-autotune en hen een complete set gekocht om een vrij programeerbare injectie te bouwen zowel op benzine als op gas full seqrentieel.
Ik heb gekozen voor het merk: Universal-EMS
nieuwe verdamper,opnemers, kabelboom enz enz.
Foto's volgen

Ik heb wel meteen de TPS-sensor (gasklepsensor) op het spruitsuk gemonteerd, deze sensor meet in welke positie de
gasklep staat.
[img

Als je full-seqrentieel wilt gaan (elke cilinder een apparte inspuiting) dan heb je nog 2 senoren nodig om de "stand" van de motor/krukas te meten nl. een VR-sensor deze meet de stand van de krukas en een Hall-sensor om de stand van de nokkenas te meten.
De hall-sensor heb ik in een oud ontstekingshuis gemaakt, ik heb geen verdeler meer nodig want ik ga met een apparte bobine werken die door de electronica aangestuurd gaat worden.
Hier een paar foto's van de Hall-sensor
[img

de deksel met de Hall sensor erin, een platte kant eraan zodat hij niet gedraaid kan worden na demontage
[img

En hier de complete verbouwde verdeler.
[img

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-01-2013 19:46 #121863 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic turbo op een B18
Ziet er mooi uit, Joost!
Gaaf ontwikkeld, die omgebouwde verdeler. Is hij wel spelingvrij?
Ik zie wel duidelijk het verschil: Jij bent ontzettend handig met metaal. Ik ben nog aan het brainstormen over de TPS. Heb jij de gasklepas ingekort? Heb je meer foto's van het plaatje? Wil de mijne net zo maken.

Gr. Boele

• Arjan Vrielink (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-01-2013 20:24 #121864 door Arjan Vrielink (GAST)
Beantwoord door Arjan Vrielink (GAST) in topic turbo op een B18
Zo kan het natuurlijk ook, hoef je niet op zoek naar de juiste tap :idea:

Ziet er goed uit, handig hè de juiste machines tot je beschikking.

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-01-2013 20:43 #121867 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic turbo op een B18
Mooi werk! Dat inspireert wel om ook te gaan sparen voor zo'n mooie verspanende machine.
Gebruik je de draaibank of bovenfrees meer?

• Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-01-2013 20:55 #121868 door Joost Buiting (GAST)

"Boele Braaksma" schreef:
Ziet er mooi uit, Joost!
Gaaf ontwikkeld, die omgebouwde verdeler. Is hij wel spelingvrij?
Ik zie wel duidelijk het verschil: Jij bent ontzettend handig met metaal. Ik ben nog aan het brainstormen over de TPS. Heb jij de gasklepas ingekort? Heb je meer foto's van het plaatje? Wil de mijne net zo maken.

Gr. Boele

Hoi Boule,

De oude ontstekingsas is spelingsvrij, eigenlijk maakt een beetje speling niets uit.
Gasklep as is ongeveer 10mm ingekort, inderdaad ben ik handig met metaal als ik ooit ergens bij kan helpen?
Electronica en computers zijn mijn valkuil, ik hoop niet dat dit problemen gaat geven met het inregelen.
Boule ga jij ook voor een Full-sequentieel systeem?

Hierbij nog een paar foto's van het TPS plaatje, de kamer die erin gedraaid is om de TPS te kunnen monteren hierop zit namelijk een opstaande rand met O-ring
[img

[img

[img

[img

"Arjan Vrielink" schreef:
Zo kan het natuurlijk ook, hoef je niet op zoek naar de juiste tap :idea:

Dat snap ik niet Arjan "de juiste tap"

Ziet er goed uit, handig hè de juiste machines tot je beschikking.

Ik heb het geluk dat ik thuis een draai en freesbank heb, ik snap dat het voor veel mensen lastig is om zoiets te maken
maar ik ben niet te beroerd om iemand vooruit te helpen hoor!

• Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-01-2013 21:02 #121869 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic turbo op een B18
Heb je die VR-sensor nog wel nodig als je die hall-sensor zo netjes op de nokkenas monteert. Aangezien de nokkenas een vaste vertanding heeft dan is het toch heel makkelijk om de positie van je krukas softwarematig uit te rekenen? Dit scheelt weer een variabele.

Mag ik zo brutaal zijn om te vragen wat voor een budget je hiervoor hebt gereserveerd(of waar ik aan moet denken) om dat ik zelf ook met de gedachte speel om mijn motor vrij programmeerbaar te maken.

Ps. Weet je 100% zeker dat je de juiste type hall sensor hebt gebruikt? Ik had hier namelijk zelf last van bij het meten van het toerental van mijn cardanas.
Je hebt een hall sensor die de kracht vand e magneet weet (hoe dichter de magneet hoe hoger de output (N))
Je hebt er een die hoog geeft bij een N en pas weer laag gaat bij een Z
Je hebt er een die triggerd bij een bepaalde kracht van een N (bv 5 graden voor BDP) en pas weer laag gaat bij bv 10 graden na BDP)

Dit kan de nauwkeurigheid van je meting behoorlijk beïnvloeden.

Ook ik zal dit project weer belangstellend volgen :D

• Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-01-2013 21:23 #121874 door Joost Buiting (GAST)

"Ronald Damme" schreef:
Heb je die VR-sensor nog wel nodig als je die hall-sensor zo netjes op de nokkenas monteert. Aangezien de nokkenas een vaste vertanding heeft dan is het toch heel makkelijk om de positie van je krukas softwarematig uit te rekenen? Dit scheelt weer een variabele.

Mag ik zo brutaal zijn om te vragen wat voor een budget je hiervoor hebt gereserveerd(of waar ik aan moet denken) om dat ik zelf ook met de gedachte speel om mijn motor vrij programmeerbaar te maken.

Ps. Weet je 100% zeker dat je de juiste type hall sensor hebt gebruikt? Ik had hier namelijk zelf last van bij het meten van het toerental van mijn cardanas.
Je hebt een hall sensor die de kracht vand e magneet weet (hoe dichter de magneet hoe hoger de output (N))
Je hebt er een die hoog geeft bij een N en pas weer laag gaat bij een Z
Je hebt er een die triggerd bij een bepaalde kracht van een N (bv 5 graden voor BDP) en pas weer laag gaat bij bv 10 graden na BDP)

Dit kan de nauwkeurigheid van je meting behoorlijk beïnvloeden.

Ook ik zal dit project weer belangstellend volgen :D

Ik heb een Hall en een VR- sensor nodig, de Vr-sensor is om te meten/bepalen waar de krukas zich bevind (graden)
de Hall-sensor is ervoor om te meten in welke positie zich de moter bevind, dit is om te bepalen welke cilinder inspuiting nodig heeft, als je niet full sequentieel gaat spuit je bij 2 cilinders brandstof in, 1 word gebruikt en de ander staat in de wacht.
Als het goed is is dit de juiste Hall-sensor deze heb ik nieuw gekocht op aanraden van BS-autotune.
Voor een volledig systeem op benzine en gas met een nieuwe verdamper, kabelboom, opnemers enz enz moet je rekenen op
ongeveer 1200Euro, eventueel komen er nog kosten bij voor het inregelen ongeveer 150Euro , en natuurlijk de kosten voor de inbouw (extra benzine leiding, spruitstuk, injectoren enz enz.)

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-01-2013 22:28 #121880 door Boele Braaksma
Hoi Joost,

Thanks voor de foto's! Ik houd me zeker aanbevolen voor metaal-technisch advies! Ik ga de tussenplaat dikker maken zodat de as origineel blijft. Lijkt overigens alsof 'mijn' inlaatspruitstuk andere schroefgaten heeft die verder uit elkaar liggen.

Full Sequential is voor mij een stap te ver. Heb gelezen dat het vermogen nauwelijks toeneemt, al zal de motor full sequential wel nog mooier lopen doordat iedere cilinder te trimmen is. Echter monteer je dan 4 lambda's om die resultaten te checken per cilinderuitlaat? Dat is mij niet helemaal duidelijk.

• Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-01-2013 22:49 #121881 door Joost Buiting (GAST)
Boule,

Ik heb niet de orginele schroefgaten gebruikt, ik heb de orginele bevestigingssteunen afgeslepen en het gehel pas gemaakt op het rond schijfje.

Nee ik blijf maar 1 lambda gebruiken, motor zou iets zuiniger kunnen gaan lopen en iets mooier volgens BS-autotune, ik ben ook op zijn advies afgegaan.

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-01-2013 23:51 #121884 door Boele Braaksma

"Joost Buiting" schreef:
Boule,

Ik heb niet de orginele schroefgaten gebruikt, ik heb de orginele bevestigingssteunen afgeslepen en het gehel pas gemaakt op het rond schijfje.

Nee ik blijf maar 1 lambda gebruiken, motor zou iets zuiniger kunnen gaan lopen en iets mooier volgens BS-autotune, ik ben ook op zijn advies afgegaan.

Aha vandaar! Dan snap ik het. Ik ga het eens bekijken.

Ik ben benieuwd naar het Full-Sequential gedeelte van je. Lijkt mij erg lastig. Mocht het goed werken, kopieer ik dat graag ;-)

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD