turbo op een B18
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
opvangbak, bij nader onderzoek vond ik dit, wie het weet mag het zeggen!!

Uploaded with ImageShack.us
Omdat ik de aansluiting van de nieuwe retourleiding niet goed kan lassen als het blok erin zit, en inderdaad het fiber tandwiel
het aan het begeven is en dat ik een olie lekkage heb aan de priseas van de versnellingsbak heb ik het blok en de bak er maar even uitgepakt.
Ik heb ze tegelijk eruit gehaald dus motor en bak nog aan elkaar dit ging best goed, al bij al ongeveer 2,5uur werk.
Nu ik onder in het blok kijk zie ik dat de nokkenas wat "aangevreten"is, niet direct op het loopvlak maar er net naast
een beetj raar vind ik dat (sorry heb er geen foto van)
Zo staat het blok er nu bij!!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
Ik heb de nokkenas gedemonteerd en hij ziet er zo uit.
De nokhoogte is ongeveer 35,2MM ik weet niet of hier veel vanaf is.

Het is een B-nokkenas, ik had nog een A-as liggen en die heb ik er nu ingezet (deze as is nog wel goed)
De nokhoogte van deze A-as is 35,8MM dus 0,6MM hoger dan de oude B-as.
Weet iemand wat het nieuw zou moeten zijn?
Ook heb ik de nokvolgers vervangen, ik kon er mooi bij vanaf de onderkant.
Ik hoop niet dat het veel verschil maakt een B of een A-as, heeft iemand hier ervaring mee?
Ik weet dat ook deze as waarschijnlijk al een stuk versleten is maar altijd beter dan de oude as, ik ben toch van plan
om een ander blok te bouwen en dan natuurlijk met een moderne nokkenas (TT3 of TT4).
Ik kan in ieder geval nog wel een tijdje rijden met deze as en het een en ander testen.
Ook de ring waar de keering aan de voorkant op loopt is zwaar beschadigd, de keering is ook helemaal stuk.
Het gekke is dat ik aan de voorkant niet veel olielekkage had.

- Sven Hakbijl (GAST)
- Verbannen
-
Heb ook zo'n lambda-sonde kit gekocht en zat te speuren op het net om te kijken hoe ik meer signalen van de motor zou kunnen loggen. kwam dit filmpje tegen, weliswaar van een Alfa, maar wat betreft de AFR-waardes misschien interessant:
Verder succes met je project; ik volg het met veel interesse!
Groet: Sven
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
"S.L. Hakbijl" schreef:
Hallo Joost
Heb ook zo'n lambda-sonde kit gekocht en zat te speuren op het net om te kijken hoe ik meer signalen van de motor zou kunnen loggen. kwam dit filmpje tegen, weliswaar van een Alfa, maar wat betreft de AFR-waardes misschien interessant:
Verder succes met je project; ik volg het met veel interesse!
Groet: Sven
Ik ben benieuwd wat jou ervaringen hier mee zijn, om andere dingen te kunnen loggen zal je eerst nog wat sensors moeten instaleren en zorgen dat ze zichtbaar worden op de PC.
Als je hier meer van weet of ervaring mee hebt zou het leuk zijn om het te delen op het forum, ik zou het in iedergeval graag weten.
Succes ermee!
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-

Ik heb in de motor nu een "A" nokkenas in zitten, eerst zat er een "B" in ik kan het verschil wel merken
de motor is wat luier geworden.
Ik ben nu bezig geweest om de motor op LPG af te stellen, hij loopt goed maar volgens de lambda meting
loopt hij veeeeel te rijk, draai ik de vollastschroef iets in dan loopt hij weer veel te arm, ook ben ik bezig geweest
om de compensatielucht voor de verdamper wat te knijpen en af te laten maar ook dit geeft niet het gewenste resultaat.
Ik krijg het geheel nog niet lekker afgesteld, al loopt hij heel behoorlijk.
Op benzine wil het nog helemaal niet zelf niet een klein beetje!
Daarom heb ik een vraagje, wie weet wat dit magneetklepje precies doet (zie foto)
deze werkt bij mij niet ondanks dat er wel spanning op staat.
(op de foto liggen de kabeltjes er even af)

- Willy Beer
- Elite lid
-
Zie ook:
volvokv.nl/forum/viewtopic.php?f ... 38&start=0
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
"W.H.M. Beer" schreef:
Zou het kunnen een deel van een liftsetje zijn om de naald omhoog te houden bij rijden op LPG?
Zie ook:
volvokv.nl/forum/viewtopic.php?f ... 38&start=0
Nee dat kan het niet zijn want het is een orgineel onderdeel van volvo wat we gewoon op hoort, zelf zit ik te denken aan
een stuk stationair gedeelte.
- Jan van Vliet
- Elite lid
-
Als je de auto op contact zet kun jij bij de door mij bedoelde carburateur een klik horen ten teken dat deze in werking wordt gesteld.
Misschien zet ik je zo in de goede denkrichting.
m.vr.volvo gr.
Jan
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
- Robert van Es (GAST)
- Premium lid
-
Allereerst: zeer veel respect voor dit project en de oplossingen die je vindt/maakt.
Wat betreft de electrische aansluitingen op de carburateur; ik heb zoiets zelf nog nooit op een SU gezien (maar dat ligt meer aan mij dan wat anders.....). Het lijkt mij een elektrische sproeier (een sproeier met een brandstofafsluitfunctie), bij contact aan gaat het klepje open en kan de benzine stromen, bij contact uit geen benzine meer.
Zit er op de andere carburateur ook zo'n piefje?
Ik zou het zodanig aansluiten dat hier spanning op staat bij contact aan en bij de benzinestand van de LPG-schakelaar.
suc6,
Robert