- Berichten: 746
turbo op een B18
- Joost Buiting (GAST)
- Platinum lid
"J.L. van Vliet" schreef:
Ik weet het niet zeker maar een op het oog soortgelijk onderdeel, gemonteerd op een oude Solex carburateur, zorgt er voor dat na het afzetten van de motor deze niet nadieselt.
Als je de auto op contact zet kun jij bij de door mij bedoelde carburateur een klik horen ten teken dat deze in werking wordt gesteld.
Misschien zet ik je zo in de goede denkrichting.
m.vr.volvo gr.
Jan
Inderdaad deze klepjes/onderdelen zitten ook op solex carb. ik ben ze wel tegen gekomen bij VW-kevers.
Een maat van mij vertelde ook dat het tegen het nadieselen zou zijn.
"Rob Spoon" schreef:
Wil je geen kelken in je air box monteren? Verbetert de airflow naar je carburateurs...
Inderdaad mooie techniek met de kelken maar eerst wil ik de boel fatsoendelijk aan de praat hebben daarna ga ik kijken om er meer uit te gaan halen.
er zit maar op 1 carburatuur zo'n "piefje" ik heb hem zo aangesloten dat er spanning op staat als de keuzeschakelaar op benzine staat."R. van Es" schreef:
Hoi Joost,
Allereerst: zeer veel respect voor dit project en de oplossingen die je vindt/maakt.
Wat betreft de electrische aansluitingen op de carburateur; ik heb zoiets zelf nog nooit op een SU gezien (maar dat ligt meer aan mij dan wat anders.....). Het lijkt mij een elektrische sproeier (een sproeier met een brandstofafsluitfunctie), bij contact aan gaat het klepje open en kan de benzine stromen, bij contact uit geen benzine meer.
Zit er op de andere carburateur ook zo'n piefje?
Ik zou het zodanig aansluiten dat hier spanning op staat bij contact aan en bij de benzinestand van de LPG-schakelaar.
suc6,
Robert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
- Platinum lid
- Berichten: 746
over een volgend project.
Bij ons op de camping stond een amazon combi uit nederland natuurlijk even een praatje gemaakt en wat blijkt
hij is ook lid van onze vereniging en ik had zelfs al eens contact met hem gehad over een bepaald onderwerp,
hoe klein is de wereld??
Vandaag weer even bezig geweest (tussen de bedrijven door want ik ben thuis weer een beetje aan het bouwen geslagen) met het turbo project, ik heb hem nu ook op benzine lopen tjonge dat geeft een berg meer vermogen hoor!!
Hij loopt nog niet goed want in een bepaald toerengebied valt hij helemaal "dood" neer, is hij door dat gebied heen dan breekt de hel los en blijft hij trekken totdat je er bang van word.
Ik heb geprobeerd om op de draaibank met een schuurpapierje iets van de gasnaald af te halen op het stuk waar hij "dood" valt, dit is niet echt goed gelukt want nu krijgt hij juist in een ander toerengebied teveel benzine.
Maar ik ben al blij dat hij op benzine loopt dit wilde in het begin helemaal niet, het bleek dat ik de gasnaaldbuizen
te hoog had staan.
Het vermogen op benzine is echt veel groter, waarschijnlijk met een goede afstelling (megaqeurt, kdfi) op LPG is hier nog veel vermogen te halen.
Word vervolgd!!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
- Platinum lid
- Berichten: 490
Je hebt er blijkbaar zin in Joost"C.L.J. Buiting" schreef:
Zo wij zijn weer terug van vakantie, weer tijd genoeg gehad om over het project na te denken en eventueel
over een volgend project.
Eerder in dit topic heb je dit aangegeven:"C.L.J. Buiting" schreef:
Het vermogen op benzine is echt veel groter, waarschijnlijk met een goede afstelling (megaqeurt, kdfi) op LPG is hier nog veel vermogen te halen.
Dit is volgens mij de enige weg naar het best mogelijke resultaat (wat betreft vermogen). De injectie op zich alleen al, maar vooral ook dat alles op elkaar kan worden ingesteld gaat een immens verschil uitmaken."C.L.J. Buiting" schreef:
..., deze introductie ging over megaquert
en dat is een vrij programeerbare ECU, deze wil ik gaan gebruiken om injectie op mijn motor te gaan bouwen, zowel voor benzine als voor LPG. Met deze ECU kan je ook 2 verschillende programma's schrijven dus voor benzine en LPG, alles is programeerbaar ontstekingstijdstip, inspuittijd, turbodruk enz enz.
Ik durf te veronderstellen dat een turbo B20 zo zelfs meer vermogen kan leveren dan een standaard turbo B21 of B23.
Een B21/23 inbouwen is denk ik ook meer werk (jij kan het weten).
Ik wil ooit graag zelf ook een B20 turbo bouwen, alles op injectie en KDFI, maar heb er helaas momenteel niet de tijd, noch het gereedschap om al die aanpassingen zelf te maken.
Er zijn wel veel filmpjes en foto's van B20 turbo's te vinden, kleine turbo's, grote turbo's met intercooler, zonder intercooler, mooi afgewerkt of low budget, deze ken je misschien ook : Worlds fastest Volvo B20
Ik blijf dit project met veel bewondering en interesse volgen.
Veel plezier met het fijntunen van je B18 T.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
- Platinum lid
- Berichten: 746
een olie lekkage elke keer als ik flink toeren heb gemaakt, ik denk dat het door trillingen komt.
ik had de aanvoer olieleiding naar de turbo van 6mm uitgegloeid koper gemaakt in een grote bocht gelegd zodat er nergens spanning op staat.
Uploaded with ImageShack.us
wat scherts mijn verbazing een mooi klein scheurtje in de leiding (het moet niet gekker worden)
Uploaded with ImageShack.us
Ik ben het nu beu en heb vandaag een olieleiding laten maken, een "gewone" hydroliekslang kan maximaal 100Gr af en een langdurige temperatuur van 80Gr, ik heb nu een slang van teflon met een gevlochten stalen buitenmantel deze kan een temperatuur van 270Gr aan en een druk van 172bar, dit zou ruim voldoende moeten zijn.
De slang was vreselijk duur 54Euro een rib uit mijn lijf.
tevens heb ik het alluminium verdeelstukje wat op het blok zat verwijderd en de oliedruk sensor op een andere plek gezet, deze plek is beter want nu zit de sensor niet zo dicht bij de hete turbo.
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
De motor loop redelijk goed/mooi op gas op benzine is het wat minder, ik ga toch kijken om er megaqeurt of kdfi in te leggen maar eerst even sparen
Wat wel grappig was vandaag was tijdens de proefrit ik reed ongeveer 150km/uur (tomtom)
zie ik dat mij ruitenwissers langzaam omhoog geduwd worden en op een bepaald punt makten ze 1 slag, even later kropen ze weer omhoog en weer een slag, zo nog een paar keer , was wel grappig :lol:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- ferdy f (GAST)
- Nieuw lid
- Berichten: 1
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
- Platinum lid
- Berichten: 746
Het verbruik is wel toegenomen en is nu ongeveer 1:6/6,5.
Het is nog steeds de bedoeling om er een gasinjectie op te bouwen maar dat gaat nog wel even duren (financieel)
Ik heb nu eerst het plan opgevat om samen met een collega de Amsterdam-Dakar challence te gaan doen volgend jaar, dus daar ligt nu weer de prioriteit.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
- Platinum lid
- Berichten: 884
Ben benieuwd hoe je project loopt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
- Platinum lid
- Berichten: 746
Niets meer aan gedaan maar het plan is er nog steeds, ik wil het zeker gaan doen alleen kost het een berg geld
(+- 1600-2000Euro).
Eerst ga ik in november naar Dakar in Senagal en naar Gambia. (zie flyer hier onder)
Als ik terug kom dan ga ik sparen voor de gas/benzine injectie wat best wel nodig is omdat ik de motor niet lekker draaiend krijg op benzine, op gas loopt hij redelijk maar moet veel beter kunnen.
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- S. Oord
- Nieuw lid
- Berichten: 6
start with the basics.
turbo's werken met injectie !!! al het andere is hooguit leuk voor een turbo-sticker op de kont.
dus wat wilje? goedkoop/origineelvolvo(+/-)?
opties: gebaseer op b18 behoud:
monteer een mono injectie ter carb.vervang. schroef er een dikke turbo op, maak een oliesmeerdrukleiding, plaats dikke koppakking(of 2), zorg dat motorrubbers OK zijn, intercooler. alvast bestelling revisieblok, enzo.
ander blok:
neem een b20b(met grote kleppenkop en handige nokas), boor naar 2,2 ltr en doe iets bovenstaands...(ohja, en zorg voor reserve cardanas en gearbox) uiteraard dien je tevens rondom schijfremming te hebben.
toch?
siemen oord ( oordss@gmail.com ), 0653842922, zaanstad
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
- Platinum lid
- Berichten: 746
"S. Oord" schreef:
misschien is reeds een verhaaltje vandezelfde strekking binnengekomen, maar ik had geen zin 23 paginas door te kijken.
start with the basics.
turbo's werken met injectie !!! al het andere is hooguit leuk voor een turbo-sticker op de kont.
dus wat wilje? goedkoop/origineelvolvo(+/-)?
opties: gebaseer op b18 behoud:
monteer een mono injectie ter carb.vervang. schroef er een dikke turbo op, maak een oliesmeerdrukleiding, plaats dikke koppakking(of 2), zorg dat motorrubbers OK zijn, intercooler. alvast bestelling revisieblok, enzo.
ander blok:
neem een b20b(met grote kleppenkop en handige nokas), boor naar 2,2 ltr en doe iets bovenstaands...(ohja, en zorg voor reserve cardanas en gearbox) uiteraard dien je tevens rondom schijfremming te hebben.
Bedankt voor Uw positieve meedenken hier heb ik tenminste iets aan!
toch?
siemen oord ( oordss@gmail.com ), 0653842922, zaanstad
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.