B20 motor revisie

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-01-2014 11:23 #135885 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic B20 motor revisie
Beste Jeroen, Ook zit op deze kop een plek waar een (neem ik aan tenminste) extra koelwatersensor geplaatst kan worden:

Hier zit normaal de koelwatersensor voor het injection systeem.
Het gat naast de kopbout hoort er niet te zitten bij een injection systeem, dus dat is er achteraf bij geboord lijkt me.

m.vr.gr.

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-01-2014 15:02 #135896 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic B20 motor revisie
Johan dank, gat met schroefdraad ziet er wel origineel uit maar goed zit niet in de weg zullen we maar zeggen.

Motortje loopt weer iig, 123ign wil niet meewerken qua stellampje maar met veel geduld en trial and error toch op de juiste voorontsteking weten te krijgen.

Loopt mooi, goede oliedruk (moet er nog mee rijden, gaat morgen gebeuren). Tot nu toe ok dus, maar........

Er blijven maar bubbels in het expansievat te voorschijn komen, baart mij ietwat zorgen. Alle koelslangen worden goed warm en het lijkt me dat na een x aantal minuten de lucht er toch wel uit moet zijn toch? Is dit normaal? Watertemperatuur is prima.

Hoor graag.

Thanks!

-edit: ik vraag me af wat ik nu het beste kan doen. Motor heeft een minuut of vijftien gedraaid (niet mee gereden nog). Ik kan eerst de kopbouten natrekken en dan gaan rijden. Of is het verstandig om eerst een stuk te rijden en dan aan te halen. Ik wil niet teveel risico lopen dat dingen in de soep lopen :(

Groet Jeroen

• Bart Dirven
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
04-01-2014 17:13 #135902 door Bart Dirven
Beantwoord door Bart Dirven in topic B20 motor revisie
Jeroen,

Eerst zorgen dat je koelsysteem goed ontlucht is. Dat duur best een tijdje, indien je een gesloten systeem hebt, dan kun je het expansievat hoog aan de motorkap hangen, dat helpt om de lucht er uit te krijgen.

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-01-2014 17:20 #135903 door Jeroen Visser (GAST)

"Bart Dirven" schreef:
Jeroen,

Eerst zorgen dat je koelsysteem goed ontlucht is. Dat duur best een tijdje, indien je een gesloten systeem hebt, dan kun je het expansievat hoog aan de motorkap hangen, dat helpt om de lucht er uit te krijgen.

Dag Bart,

Dank voor je reaktie. Ik heb systeem wel gevuld door het expansievat hoog te houden (en een slangklem los gedraaid tot hier vloeistof uitkwam). Maar jij bedoeld met draaiende motor het vat hoog houden?

• Lars Weffers
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
04-01-2014 17:35 #135905 door Lars Weffers
Beantwoord door Lars Weffers in topic B20 motor revisie
Ontluchten duurt langer dan 15 minuten draaien. Sowieso komt een motor stationair draaiend nooit goed op temperatuur.

Eerst een stuk rijden en dan nog eens controleren!

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-01-2014 17:41 #135907 door Jeroen Visser (GAST)

"Lars Weffers" schreef:
Ontluchten duurt langer dan 15 minuten draaien. Sowieso komt een motor stationair draaiend nooit goed op temperatuur.

Eerst een stuk rijden en dan nog eens controleren!

Ok thanks! Ik heb nooit eerder zoveel lucht gezien vandaar mijn zorgen, morgen eerst maar rijden dan :)

-edit: na wat bladeren in de haynes zie ik dat er ongeveer 8,5 liter in het systeem gaat, plus nog wat extra ivm de lpg verdamper. Als ik naar de flacon koelvloeistof kijk zit er nu acht liter in, ietwat te weinig dus. Ook zag ik dat er nog veel lucht bovenin de radiator zit, niet tot de nok toe vol. Morgen maar bijvullen tot de rand en rijden.

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-01-2014 19:26 #135912 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic B20 motor revisie
Je hebt een injectiekop, die heeft in die schroefdraad een temperatuursensor zitten. Het nokje is dan ook standaard, het injectie inlaatspruitstuk heeft daar pasgat. In je kop kunnen daardoor ook niet de ringen in de openingen die je waarschijnlijk kent.
groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-01-2014 00:00 #135922 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic B20 motor revisie
Jeroen,

Zet ook je kachel op maximaal! Anders kan er in je kachelhuis een luchtbel blijven zitten.

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-01-2014 02:15 #135924 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic B20 motor revisie
Beste Jeroen, heb je de kopouten op de juiste manier aangedraaid? Volgens Olyslager en zo doe ik het ook altijd, 1e fase 4 m-kg,
2e fase 8m-kg motor voor 10min warm laten draaien kopbouten aantrekken tot 9m-kg.
Want constant belletjes duit voor mij op een lek tussen een cilinder en koelwatersysteem.

Er zit toch hoop ik geen schuurtje in je cilinderkop of blok?

succes

Johan Geers

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-01-2014 08:10 #135926 door Jeroen Visser (GAST)

"Johan Geers" schreef:
Beste Jeroen, heb je de kopouten op de juiste manier aangedraaid? Volgens Olyslager en zo doe ik het ook altijd, 1e fase 4 m-kg,
2e fase 8m-kg motor voor 10min warm laten draaien kopbouten aantrekken tot 9m-kg.
Want constant belletjes duit voor mij op een lek tussen een cilinder en koelwatersysteem.

Er zit toch hoop ik geen schuurtje in je cilinderkop of blok?

succes

Johan Geers

Deze arp bouten zijn net even anders anders dan de gewone kopbouten. Ik heb ze net als de vorige keer (ging wel goed) in een aantal stappen op 70nM gezet. Aanhaalmoment van deze bouten moet tussen de 70 en 80nM liggen. Maar op internet kom je zoveel verschillende methodes tegen icm deze bouten dat ik de weg een beetje kwijt raak. Vloek en een zegen dat web ;)

Kachel heb ik opengezet.

Ik ga voordat ik rijden vandaag toch de bouten even natrekken en op 75nM zetten, dit lijkt me geen kwaad kunnen.

Scheurtjes kan ik me niet voorstellen, kop is gereviseerd en onderblok heb ik erg goed nagelopen.

Hopelijk niets aan de hand, laat het even weten vanmiddag.

Iedereen wederom dank voor het meedenken, super!!

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD