B20 motor revisie

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-12-2013 08:12 #134751 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic B20 motor revisie
@johan: dank, ik ben deuk aan het zoeken welke set voor mij het beste gaat werken, thanks!

Er is nog een dingetje welke ik nu goed wil aansluiten. Ik heb een oliedruk en olietemp sensor aangesloten dmv een zogenoemde sandwich plate. Deze zit tussen het blok en het oliefilter. Deze is van alu dus geeft geen goede aarde voor de sensoren. Dit heb ik nu opgelost door een aarde draad te maken naar de sensoren maar vind dit er niet zo mooi uitzien.

Weet iemand of hier een andere oplossing voor is, misschien een stalen adapter welke op de plek van de originele drukmeter geplaatst kan worden?

Mogelijk dat ik ooit ook nog eens een oliekoeler wil plaatsen en dan zou het wel erg druk worden onder het oliefilter :D

Thanks!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-12-2013 14:33 #134766 door Jeroen Visser (GAST)
Vanmiddag even mijn barnfind b20 blok opgehaald om te "oefenen" met de hoonsteentjes. Gelijk even alle onderdelen gesorteerd zodat het in elkaar zetten straks soepel gaat verlopen.

Toen ik even beter keek naar mijn vliegwiel zag ik dit:

Dit is niet de bedoeling lijkt me. Einde oefening of toch geen probleem??

Thanks!

• Bart Dirven
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
08-12-2013 14:49 #134767 door Bart Dirven
Beantwoord door Bart Dirven in topic B20 motor revisie
Dat lijkt me einde oefening, vervangen door een ander exemplaar is naar mijn mening de enige oplossing.

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

• Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-12-2013 14:59 #134770 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic B20 motor revisie
einde oefening, dit is te lang met een versleten koppeling (of druklager) rondgereden, waardoor het vliegwiel te warm werd.

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-12-2013 15:39 #134772 door Jeroen Visser (GAST)

"Ronald Damme" schreef:
einde oefening, dit is te lang met een versleten koppeling (of druklager) rondgereden, waardoor het vliegwiel te warm werd.

Hmmmm jammer. Bedoel je met druklager de drukgroep ronald? Koppelingsplaten zien er nog wel ok uit nl.

Ik herinner me wel dat een tijd geleden ik de bak niet meer in een versnelling kreeg, dit kwam doordat het stelmoertje van de koppeling was losgetrilt. Misschien dat hij in aanloop naar totaal niet meer schakelen lang aangelopen heeft?

• Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-12-2013 18:30 #134777 door Ronald Damme (GAST)
Ik kreeg het doordat mijn druklager was versleten. ( het lager wat op de koppelingvingers drukte )

Het piepte ook bij mij, dus het werd gewoon te warm.

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-12-2013 20:53 #134781 door Jeroen Visser (GAST)

"Ronald Damme" schreef:
Ik kreeg het doordat mijn druklager was versleten. ( het lager wat op de koppelingvingers drukte )

Ik begrijp niet helemaal hoe het komt dat een versleten lager de boel laat aanlopen. Het lager doet toch alleen zijn werk bij ontkoppelen? Als je het pedaal los hebt heeft het lager geen dienst toch?

Is het overigens een optie om het vliegwiel te laten afdraaien?

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-12-2013 23:32 #134787 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic B20 motor revisie
Jeroen, je had toch twee van die blokken zit er op het andere blok geen goed vliegwiel?
Anders tweede hands zijn er genoeg even een advertentie wegzetten.
Die vliegwielen zijn er net zoveel als straatstenen dus dat kan geen probleem zijn.

succes

Johan Geers

• Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-12-2013 18:47 #134814 door Ronald Damme (GAST)

"Jeroen Visser" schreef:

"Ronald Damme" schreef:

Ik begrijp niet helemaal hoe het komt dat een versleten lager de boel laat aanlopen. Het lager doet toch alleen zijn werk bij ontkoppelen? Als je het pedaal los hebt heeft het lager geen dienst toch?

Niet afdraaien, als je haarscheurtjes hebt is hij intern ook verzwakt.

Als je ontkoppelt en je hebt wrijving dan wordt de boel ook warm. Ik sta bij het stoplicht altijd met een ingedrukte koppeling. Somige stoplichten duren lang. Misschien trek je dan ook nog op met een iets slippende koppeling, is allemaal extra warmte wat je erin brengt.

Je staat er versteld van hoe snel iets warm wordt, moet je voor de gein eens aan je remschijf voelen zodra je bent uitgestapt. ;)

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-12-2013 19:15 #134815 door Jeroen Visser (GAST)

"Ronald Damme" schreef:

"Jeroen Visser" schreef:

"Ronald Damme" schreef:

Niet afdraaien, als je haarscheurtjes hebt is hij intern ook verzwakt.

Als je ontkoppelt en je hebt wrijving dan wordt de boel ook warm. Ik sta bij het stoplicht altijd met een ingedrukte koppeling. Somige stoplichten duren lang. Misschien trek je dan ook nog op met een iets slippende koppeling, is allemaal extra warmte wat je erin brengt.

Je staat er versteld van hoe snel iets warm wordt, moet je voor de gein eens aan je remschijf voelen zodra je bent uitgestapt. ;)

Thanks Ronald. Afdraaien geen optie dus, jammer het was nl een verlicht (nee niet met lampjes) vliegwiel. Ik heb bij mijn oude b20 blok nog een vliegwiel gevonden. Maar deze is nog standaard, even uitzoeken wat het kost om deze lichter te laten maken.. Zo'n licht vliegwiel pakt wel lekker op nl :)

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD