B20 motor revisie
- Hansw
-
- Platinum lid
-
Dan, 8 bar die je compressor levert zegt al heel wat, zeker het proberen waard. heb je een uitgeboorde bougie waar je een luchtnippel op kunt lassen? altijd handig om te hebben, ook als je een keer alleen klepseals-keerringen-hoedjes, of hoe je ze ook noemt wilt vervangen (niet bij deze kop natuurlijk)

succes met zoeken,
Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
Kopbouten zijn nagetrokken, dit heb ik afgelopen zondag gedaan. Het blok heeft zaterdag gedraaid en heb zondag een ritje gemaakt. Goed warm geweest dus. In eerste instantie op 70nm gezet en na het warmdraaien op 75 nm.
Ik heb geen uitgeboorde bougie met luchtnippel aansluiting

- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Je zult bij een lek snel genoeg bellen zien.
Ik zou bij eventueel een lek toch proberen om de kop strakker aan te trekken, want een lek bij een nieuwe koppakking duidt er voor mij op dat de koppakking niet op de spanning staat die er voor staat.
succes
Johan Geers
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Kachel op vol, af en toe in de slangen knijpen, expansietankje ophangen of een keer de auto aan de voorkant op een stoeprand zetten, soms helpt het. Als hij na een weekje rijden nog steeds bubbelt, zou ik mij pas zorgen gaan maken.
Jeroen, hoe trek jij de kopbouten na? Draai je ze eerst een halve slag los om ze vervolgens op spanning te trekken?
Of stel jij de momentsleutel in op het juiste moment en draai je ze verder aan? Zo deed ik het voorheen totdat iemand mij leerde dat het niet juist was.
Ook ik heb geleerd dat dat niet juist is. Echter op de site van Ben Flierman lees ik bij de inrijvoorschriften van revisiemotoren: "Na maximaal 500 km: Trek de kopbouten eenmaal na (niet eerst loshalen)"...."Boele Braaksma" schreef:
hoe trek jij de kopbouten na? Draai je ze eerst een halve slag los om ze vervolgens op spanning te trekken? Of stel jij de momentsleutel in op het juiste moment en draai je ze verder aan? Zo deed ik het voorheen totdat iemand mij leerde dat het niet juist was.
www.tinustuning.nl/img/Inrijvoorschrift%...tuning%20motoren.pdf
Misschien dat iemand eens kan uitleggen welke methode nu waarom het beste is?
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Ik heb vroeger een Mazda 616 gehad en daar moest je elke 10000km de kop aantrekken nooit terug losdraaien en de monteur zei en wanneer je hem niet maar aan kan trekken dan gaat hij lek en hij had gelijk.
Nieuwe pakking er tussen en op nieuw beginnen.
Dus losdraaien?? ik heb er mijn vraagtekens bij.
Je haalt in principe de spanning van de pakking af en dat lijkt me niet goed.
Ik zou de testjes eens doen ik voorgesteld heb en de kop eens op een hogere spanning zetten als blijkt dat de lek bij een van de cilinders zit (cilinder naar waterkanaal) de pakking is in principe dan toch al lek dus dan is niets meer verloren, je kunt alleen maar winnen.
Nog een vraagje gaat de termostaat toch wel open?
succes
johan
(Verder zou ik er trouwens niet over peinzen om andere bouten en/of moeren te gebruiken, maar dat terzijde.)
Ontluchten: kachel open, drukvaatje goed omhoog houden, motor laten draaien en wachten tot de bovenste slang warm is. Dan in bovenste slang knijpen. Vervolgens even gas geven en weer knijpen; dit geheel blijven herhalen tot er geen bubbels meer komen in het drukvaatje. Pas op voor de ventilator....
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
ik heb zelf eens een revisieblok in m'n Ama gezet en ook daar kwamen nare geluiden uit. ik ben toen uiteindelijk bij garage Chris Doorman in Delft langsgegaan waar ik de auto ooit gekocht had. Chris luisterde eens en met de mededeling te voorzichtig inrijden is ook niet goed kwam de ralleyman weer in hem boven waarna hij achter 't stuur ging zitten en we met een noodvaart door Delft zijn gescheurd. na dit bijnahardverzakkingveroorzakende ritje waren de bijgeluiden als sneeuw voor de zon verdwenen

maar helaas, Chris is niet meer...
sommige geluiden kunnen dus spontaan verdwijnen en moeten dus kennelijk even inslijten of zo

blijft lastig; in m'n 145 ooit een revsieblok gezet en dat ratelde dag 2 als een gek; hier bleek een klepsteel spontaan afgebroken (!) en dan kan je er beter niet mee doorrijden

veel wijsheid & succes toegewenst!
Groet, Hans
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
Ik heb vrijdag pas weer tijd om met de ama te gaan hobbelen dus dit moet nog even wachten. Ik probeer ondertussen een manier te vinden om met de compressor druk in de ontbrandingskamer te creeeren.
Vwb het aanhalen heb ik ook gelezen dat je kopbouten even moet lossen alvorens aan te halen, zelf tot nu toe nog niet gedaan maar net wel even getest op een oud blok/kop. Er zit idd verschil in, de kopbout draait iets verder door (tov gelijk aanhalen) als je hem eerst wat lost om vervolgens weer op moment te zetten. Aan een kant wel vreemd want je zou verwachten dat 80nm 80nm is.
En als lekker scheuren de manier is om bijgeluiden te elimineren gaan we daar zeker voor

Iig wordt vervolgt.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
"Jeroen Visser" schreef:
Aan een kant wel vreemd want je zou verwachten dat 80nm 80nm is..
Nee, want de bout kan dan ook een beetje 'plakken'