B20 motor revisie

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-01-2014 10:18 #135928 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic B20 motor revisie
Beste Jeroen, ik zou het natrekken wel met een warme motor doen, of schrijven ze met die kopbouten iets anders voor.

succes

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-01-2014 10:54 #135929 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic B20 motor revisie
Johan dank. Niets over kunnen vinden helaas.

Net weer even de boel aangezwengeld en het gaat niet de goede kant op.

Er komt nu een vreemd geluid uit het motortje (gister klonk het iig een stuk stabieler) :oops: Durf er eigenlijk niet mee te rijden..... Net of er iets aanloopt. Als ik de boel met de hand draai gaat het soepel zonder rare toestanden. Oliedruk is iig goed, is tenminste iets ;)

Dus nu de keus maken, rijden of niet?

Maar ben een beetje bang dat de boel weer uit mekaar kan helaas.

Back to the drawing board.

-edit: net toch even een stuk gereden, geluid valt mee en wordt zeker niet erger. Bubbels blijven wel komen en in te grote getalen. Ook erg veel vla productie onder het kleppendeksel. Kop gaat er dus weer af :oops:

Maar om toch met een positieve noot te eindigen: de olielekkage bij de achterste krukaskeerring is verholpen :D En dit was één van de redenen om het blok eruit te halen.....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-01-2014 18:04 #135945 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic B20 motor revisie
Net een B20A na lange tijd weer gestart, onheilspellende geluiden bleken van de waterpomp te komen.
Na lange stilstand is dat vaak het probleem...
Als je de V-snaar loshaalt kun je al bepalen of het van de dynamo of de waterpomp komt.
Al geprobeerd ?

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-01-2014 18:19 #135949 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic B20 motor revisie

"Ed van der Zee" schreef:
Net een B20A na lange tijd weer gestart, onheilspellende geluiden bleken van de waterpomp te komen.
Na lange stilstand is dat vaak het probleem...
Als je de V-snaar loshaalt kun je al bepalen of het van de dynamo of de waterpomp komt.
Al geprobeerd ?


Dag Ed,

Dank voor je reaktie. Ik heb idd de motor zonder v-snaar laten draaien, helaas geen verschil. Ik vind het zo raar dat dit geluid er gister niet was en vandaag wel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 11019-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-01-2014 20:23 #135957 door 11019-dummy
Beantwoord door 11019-dummy in topic B20 motor revisie
Heb je ook nieuwe distributietandwielen geplaatst? Alu of staal kan in het begin ook een hoop onheilspellende geluiden opleveren. Weet ik uit ervaring. Dit wordt snel minder.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Weffers
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
05-01-2014 20:33 #135958 door Lars Weffers
Beantwoord door Lars Weffers in topic B20 motor revisie
Krijgt de tuimelaar as wel olie?
Koppakking niet verkeerd om gemonteerd?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-01-2014 22:24 #135963 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic B20 motor revisie
Heren dank!

Distributie tandwielen zijn niet vernieuwd, ze zijn van het type staal. Voorheen geen rare geluiden.....

Koppakking is met de markering TOP naar boven geplaatst, lijkt mij prima.

Hoe kan ik zien of de tuimelaaras olie krijgt? Als ik de vuldop verwijder als de motor draait vliegen er oliedruppels uit de opening, is dit een teken dat het werkt?

Groet Jeroen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Weffers
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
05-01-2014 23:00 #135966 door Lars Weffers
Beantwoord door Lars Weffers in topic B20 motor revisie
Koppakking is goed gemonteerd!

Uhm, zijn het veel druppels? Het horen er maar enkele te zijn, ik weet alleen de reden niet meer.
Heb je niet teveel olie druk?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-01-2014 00:18 #135971 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic B20 motor revisie
Beste Jeroen, als je de conversie maakt van 9m-kg kom je op 88Nm uit, dus die 7,5 lijkt mij niet genoeg.(Olyslager setting)
Voordat je eventueel de kop er af haalt zou je het volgende eens moeten doen;
1 alle bougies er uit halen
2 eerste cilinder op BDP zetten en luchtdruk op de cilnder zetten en kijken of je luchtbellen in je koelsysteem krijgt. (wel krukas blokkeren ander gaat de zuiger naar beneden)
Dit zo bij elke cilinder doen.
Op die manier kom je erachter bij welke cilinder de lek zit en kun je je daar op concentreren.

Ps als er water in een van de cilinders komt hoor je ook vreemde geluiden, de auto rijdt nu eenmaal op benziene en niet op water.

succes

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-01-2014 17:46 #135987 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic B20 motor revisie
Johan dank.

Deze kopbouten dien je tussen de 70 en 80 nM aan te trekken, dit moet dus goed zitten (75nM)

Op mijn werk hebben we een inspectiecamera, mogelijk past deze door het bougiegat en kan ik de boel van binnen even bekijken. Zie ik ook gelijk of er koelvloeistof naar binnenkomt lijkt me. Ik heb niet het gevoel dat de acht bar welke mijn compressor maximaal levert iets gaat doen als ik druk op de cilinders zet. Maar wie weet, eerst camera dan druk.

@lars: het is niet zo dat de olie uit het vulgat gutst, ik zie gewoon wat druppeltjes voorbij vliegen. Druk zit met de inloopolie op vier bar.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD