B20 motor revisie

• Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-01-2014 17:41 #136090 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic B20 motor revisie
Omdat je kopbouten vaak toch enige maate vast roesten in de draad is mij altijd geleerd dat je de draad in de kop altijd opnieuw moet tappen. Ook verwijder je hiermee het vuil.

Want er zit verschil of je met 80nm draait als alles mooi schoon en glad is, of dat het blijft hangen met vuil.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-01-2014 17:44 #136091 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic B20 motor revisie
Thanks!

Ga er morgen mee aan de slag. Los ze één voor één en monteer ze weer met een drupje lube. Maar probeer eerst druk op de zuigers te zetten, ben benieuwd!

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-01-2014 19:15 #136096 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic B20 motor revisie
Leuk he,.. zoveel mensen, zoveel wensen, of hoe ging het spreekwoord ook weer.. Jeroen, succes ermee!

Dan, bij deze de nippel die ik eens gelast heb, nog in de tijd dat ik geen CO2 apparaat had.
Als je een bougie neemt, voorzichtig de isolator eruit tikt, de massa elektrode eraf zaagt en er vervolgens een lichtnippel opzet dan ben je er. als ik hem nu nog eens zou maken zou ik een pijpje tussen de bougie en de nippel zetten zodat hij een cm verder naar buiten komt. ook weer niet te ver, anders past je bougiedop er niet meer op om hem vast te zetten.

Bijlagen:

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-01-2014 21:46 #136107 door Jeroen Visser (GAST)

"Hans Wassink" schreef:
Leuk he,.. zoveel mensen, zoveel wensen, of hoe ging het spreekwoord ook weer.. Jeroen, succes ermee!

Dan, bij deze de nippel die ik eens gelast heb, nog in de tijd dat ik geen CO2 apparaat had.
Als je een bougie neemt, voorzichtig de isolator eruit tikt, de massa elektrode eraf zaagt en er vervolgens een lichtnippel opzet dan ben je er. als ik hem nu nog eens zou maken zou ik een pijpje tussen de bougie en de nippel zetten zodat hij een cm verder naar buiten komt. ook weer niet te ver, anders past je bougiedop er niet meer op om hem vast te zetten.

Heel leuk Hans, erg interessant allemaal. Ik ga morgen even langs de brouwwinkel, hier verkopen ze alle maten rubber pluggen/doppen e.d. ik heb de hoop dat ik hier een gat in kan boren waar het luchtpistool strak in past. Dop in het bougiegat drukken en blazen maar. Ben benieuwd :D

Morgen meer.....

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-01-2014 07:30 #136115 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic B20 motor revisie

"Ronald Damme" schreef:
Omdat je kopbouten vaak toch enige maate vast roesten in de draad is mij altijd geleerd dat je de draad in de kop altijd opnieuw moet tappen. Ook verwijder je hiermee het vuil.

Want er zit verschil of je met 80nm draait als alles mooi schoon en glad is, of dat het blijft hangen met vuil.

Alleen oppassen voor een metrische tap. ;)

Jeroen, ik dacht dat jij ARP bouten gemonteerd hebt? Dan draaien ze hooguit eenmaal zwaar, en zouden de moeren op de kop soepel en roestvrij moeten draaien..

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-01-2014 10:46 #136118 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic B20 motor revisie
Jeroen, volgens mij is de snelste low-budget oplossing een los ventiel voor een tubeless band? Even een losse bougie meenemen voor de maat?

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-01-2014 08:09 #136142 door Jeroen Visser (GAST)
Zo ben weer wat verder. Ik heb gister een poging gedaan om een nippel op een uitgeholde bougie te lassen. Op de werkplaats even doorgeblazen een leek luchtdicht. Helaas blijkt in de praktijk (lees weer thuis) dat er een klein gaatje in te zitten en kan ik niet de volle acht bar op de zuigers zetten. Maar goed eerste keer (elektrode) lassen dus kan ook geen wonderen verwachten ;) Wel leuk overigens, misschien maar eens een beetje meer mee oefenen.

Ook de motor nog even aangezwengeld gister, rare geluid lijkt verdwenen te zijn? Maar er kwamen kleine luchtbelletjes tussen de kop en onderblok, aan de rechtervoorkant. Toen besloten om de kop moeren een voor een te lossen schroefdraad wat in te vetten en de boel opnieuw op moment te zetten. Lijkt nu goed te gaan, helaas heb ik tijdens dit klusje het dopje van de rembekrachtiger eraf getikt met de momentsleutel, ik dacht dat ik alle onderdelen gevonden had maar bij terugplaatsing lijkt er een ringetje (rubber) te missen. Remmen zitten nu vast als ik de auto start :oops: :oops: Straks nog maar eens zoeken en hopen dat ik hem kan vinden, zo niet dop ik de vacuumaansluiting op het inlaatsspruitstuk af en remmen we weer eens op spierkracht. Iemand een idee waar ik lockheed onderdelen kan kopen?

Vandaag iig lekker een stuk rijden, eindelijk :D

-edit: net even gezocht hoe de airvalve in mekaar steekt en ik mis "the rubber seal" zie figuur 1. gentry.zxq.net/Remote_Servo_Installation.pdf

Lastig te vinden zo'n rubber ringetje.........

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-01-2014 12:10 #136148 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic B20 motor revisie

"Jeroen Visser" schreef:
Lastig te vinden zo'n rubber ringetje.........

Valt mee hoor, die heb ik wel voor je :)
Is een nieuw exemplaar uit een Lockheed revisieset. Stuur maar even een PB met je adres.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-01-2014 17:28 #136178 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic B20 motor revisie
Daarom doe ik wat motorolie in de schroefdraad van het cilinderblok en draai een kopbout in alle openingen tot het 1e moment.
Deze gooi ik weg, dan kun je oude kopbouten opnieuw gebruiken.
Ze breken namelijk ook op die roest.
overigens het zijn altijd de middelste die geroest zijn....weet iemand hoe dit komt ?.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-01-2014 19:15 #136186 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic B20 motor revisie
Heeft een b20 "gewone" bouten of rekbouten?

Laatsgenoemde mag je nooit lossen of hergebruiken.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD