- Berichten: 1259
EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Begin restauratie achterzijde combi en indeling batterijbak
Daardoor tot de conclusie gekomen dat ik achter toch nog 6 cellen meer kwijt kan en er voor dus 6 minder doe.
@Jan: dank voor je uitleg in jouw topic van hoe jij bumpersteunen 2.0 gemaakt hebt.
Ik ga kijken of ik iets van een herproductie van de originele steunen kan maken en ben begonnen met een CAD tekening .
Niet dat ik kan 3D tekenen, maar ik wil het wel leren. Dit doe ik in het gratis online CAD tekenprogramma Onshape.
Als iemand het leuk vindt om hieraan mee te helpen, laat het weten dan maak ik je mede editor.
Verder heb ik de wielbak en achterbank bevestiging gemaakt .
Vandaag bezig geweest met het schelpje rechtsachter en passen van een thuiskomer .
Ik had even zo'n moment wat iedereen wel kent "pfff, wat een werk, roest en vorige eigenaar rommel, moet ik dit wel willen doorzetten?" Even met een schuin oog naar een kant en klaar ogende combi op Autoscout gekeken, maar toch besloten om lekker door te gaan.
Vorige eigenaar rommel
De thuiskomer die ik ooit had gekocht past, alleen niet/lastig rechtop achterin staand in de combi.
En de basis voor de montage van het schelpje voorbereiden
Ook hier weer veel rommel en oude lassen waardoor er weinig originele vorm te herleiden is.
Bijlage achterkant-combi-rechts-rommelig-gelast.jpg niet gevonden
Als iemand een goed voorbeeld/plaatje heeft van "hoe het hoort", graag!
Bijlage achterkant-combi-rechts-rommelig-gelast.jpg niet gevonden
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Platinum lid
- Berichten: 1420
Nog een kleine gedachte kronkel. Ik vroeg me af of je straks geen plaats hebt voor het nieuw reservewiel in de motorruimte zonder dat je daarbij het zicht op de nieuwe installatie verliest. Je zou misschien kunnen overwegen om het wiel in een beugel/slee tegen motorkap te klemmen, de veren in de scharnieren kunnen dat volgens mij we aan. Als je de plaats hebt dan is het minder werk dan het inbouwen van de Amazon wielbak en blijft de koffer ruimte in de originele staat.
Groeten, Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Platinum lid
- Berichten: 1420
"Lars Rengersen" schreef:
Als iemand een goed voorbeeld/plaatje heeft van "hoe het hoort", graag!
Lars, ik heb je wat foto's gemailed, misschien heb je er wat aan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Vandaag ook nog even langs geweest bij Frans Boerkamp voor wat inspiratie.
Hoe meer ik echter loshaal, hoe minder vorm ik overhoud en hoe meer "weggeplakte" rottigheid ik vind.
Bijlage roestschade-achterkant-combi.jpg niet gevonden
Eind in zicht of einde oefening?
Ofwel, doorzetten of toch doorzoeken?
Bijlage roestschade-achterkant-combi.jpg niet gevonden
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Platinum lid
- Berichten: 1420
Succes
Groeten, Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ik ga gewoon door!
Nieuwe inzichten:
- wellicht al eerder stralen dan ik van plan was voor overzicht van "to do"
- eventueel donor stukken uit een sloper gebruiken om de vormen er weer makkelijker in te krijgen
Stuk rond de reflector moet er namelijk ook nog uit en dat is best tricky qua vorm.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Leo Foederer
- Platinum lid
- Berichten: 619
Hoe zit dat dan met moderne auto's met zo'n thuiskomertje?"Rob Baeten" schreef:
Als reservewiel voor de voorkant is dat geen probleem maar als je het achter zou gebruiken dan zal je differentieel wel erg warm worden.
P544B B16A, P220VE B18A
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- C. Los (GAST)
- Senior lid
- Berichten: 64
Waarom zou je differentieel extra warm worden? De energie wordt bij lagere omwentelingssnelheid via een ander tandwiel overgebracht ter compensatie van een trager draaiend tandwiel."Rob Baeten" schreef:
Als reservewiel voor de voorkant is dat geen probleem maar als je het achter zou gebruiken dan zal je differentieel wel erg warm worden.
Er zit vaak een specificatie op van 80km/uur max. Al verwacht ik dat dit eerder komt omdat je een priegelbandje hebt."Leo Foederer" schreef:
Hoe zit dat dan met moderne auto's met zo'n thuiskomertje?
Maar echt moderne auto's hebben toch helemaal geen reservewiel meer?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Platinum lid
- Berichten: 1420
"Los" schreef:
Waarom zou je differentieel extra warm worden? De energie wordt bij lagere omwentelingssnelheid via een ander tandwiel overgebracht ter compensatie van een trager draaiend tandwiel."Rob Baeten" schreef:
Als reservewiel voor de voorkant is dat geen probleem maar als je het achter zou gebruiken dan zal je differentieel wel erg warm worden.
Er zit vaak een specificatie op van 80km/uur max. Al verwacht ik dat dit eerder komt omdat je een priegelbandje hebt."Leo Foederer" schreef:
Hoe zit dat dan met moderne auto's met zo'n thuiskomertje?
Maar echt moderne auto's hebben toch helemaal geen reservewiel meer?
Hoi Los,
Zoals je misschien wel weet komt het differentieel in actie als je een bocht draaid. Omdat het buitenste wiel een langere weg af legt dan het binnen wiel zal er ook een verschil onstaat in omtrek snelheid. Als je nu een groot en een klein wiel op de as zet dan zal het differentieel denken dat je continu een bocht maakt met een snelheid van 80 km/u of meer. Het differentieel zal zich dan uit de naad werken om dit snelheids verschil te compenseren waardoor er meer warmte vrij komt. Een kennis van mij heeft dit eens "the hard way" moeten leren toen hij zijn wagen van Nederland naar Nigeria reed, na de boottocht van Spanje naar Afrika was het na 100 km einde verhaal Heb zelf gelukkig nog nooit een reserve wiel nodig gehad maar het is ook iets wat ik in het achterhoofd houd met mijn eigen wagen. Ik heb er de 195x65er op liggen, dit geeft een afwijking van ongeveer 10km op de teller. Een omtrek snelheids verschil als je ooit eens je originele reserve wiel met de 165x80 erop zou moeten zetten.
Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt met de snelheids beperking door het priegelbandje dat is natuurlijk geen vergelijk met je normale wiel maar volgens mij zal het ook zijn om het differentieel te beschermen.
Maar ja dit is misschien niet het topic om dit verder te bespreken, het gaat hier immers om het EV project van lars en ik denk niet dat we dit moeten vervuilen :lol:
Groeten, Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.