EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
- Lars Rengersen
- Platinum lid
Is puur hobbymatig hoor. We hebben allerlei oude hoogstam rassen en we laten hier sap van persen bij Schulp ."Ronald Damme" schreef:
Ik wist niet dat jij ook in het fruit zat?
Wat teel je zoal?
Vroeg (alleen appels): Mantet, Zigeunerin, Gravesteiner en Notaris
Laat: stoofpeer Saint Rémy, de handpeer Zwijndrechtse wijnpeer en de appels Bramley’s Seedling en Goudreinet
Vroege oogst was veel dit jaar, laat wordt veel minder (geen Saint Rémy).
Zie ook de blogpost van vorig jaar: Appelpluk 2014
En inmiddels zijn ook de walnoten begonnen.
Naar verwachting wel een goed notenjaar. Waarschijnlijk beginnen we een Walnoten webshop.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Dat is lekker (off topic)..."Lars Rengersen" schreef:
We hebben allerlei oude hoogstam rassen en we laten hier sap van persen
Wij hebben naast de moestuin een stokoude Lemoenappelboom , ook een hoogstam. In tegensteling tot wat op de site wordt vermeld, vind ik deze appel bij uitstek geschikt als moesappel en voor appeltaart en juist minder lekker als handappel, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Overigens is tuinieren een welkome afleiding als het sleutelen eens niet wil lukken (om de discussie maar weer om te buigen naar het autogebeuren).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ben zelf inderdaad niet veel bij de auto geweest. Hopelijk hebben mensen er desondanks van genoten en een beeld gekregen van het project. De vervangende combi heb ik uiteindelijk toch niet gekocht, zie ook blogpost " Huh?! Vervangende body opgehaald en weer teruggebracht "."Gerben Polder" schreef:
Jammer dat Lars er niet was, had hem ook graag ontmoet. Ik hoop dat dit niet de combi was die hij op de kop had getikt (dacht dat die er totaal anders uit zag) anders zit er nog flink wat las werk in :roll: .
Dit was dus de auto die ik al had en dus nu alsnog als basis gebruik (en daar zit inderdaad nog flink wat laswerk in).
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Vandaag weer tijd om een slag te maken.
Met bijzondere dank aan Hans, want ik ben met het dak bezig geweest.
De eerste strip is in voorbereiding.
Bijlage image.jpeg niet gevonden
Zie ook blogpost: Begin gemaakt met reparatie schuifdak combi.
Hierbij heb ik de richel er weer ingeplaatst.
Die was bij de vorige dak inbouw komen te vervallen.
Maar wel 8 cm naar achteren om plek te bieden aan het nieuwe schuifdak.
Bijlage image.jpeg niet gevonden
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Maikel Groener
- Platinum lid
- Berichten: 431
Ik zie dat je die las clips gebruikt.
Kun je mij zeggen wat je ervaring hiermee is.
Ik heb ze zelf ook, maar nog nooit gebruikt.
Mocht je tips hebben voor het gebruik hoor ik het graag van je. :idea:
Ik wil ze straks gaan gebruiken voor de wielkastranden.
244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Dit is ook mijn eerste keer dat ik ze gebruik. Ik vind ze nu al super handig om de plaat op z'n plek te houden en dan rustig te kunnen passen, meten en aftekenen om hem beter op maat te krijgen."Maikel Groener" schreef:
Ik zie dat je die las clips gebruikt.
Kun je mij zeggen wat je ervaring hiermee is.
Zodra ik ervaring heb om er ook mee te lassen zal ik dit zeker even expliciet delen/vermelden.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
- Berichten: 1259
Dat is een mooie maar ook gewaagde beslissing om de ribbel er weer in te maken maar dan verder naar achteren.
Met gewaagd doel ik op de gevolgen van het lassen, trekken dus.
Ik denk dat de verstevigingsbalk tussen de B-stijlen die onder de dakplaat loopt dan ook (half) weggezaagd is door de inbouwers van je eerste dak of niet?
Als je zo'n originele balk zou kunnen bemachtigen en mee-opschuift of er zelfs eentje extra bij plaatst heb je kans dat het trekken van het lassen beter op te vangen is.
Maar nogmaals ik vind dat je het erg fraai maakt door de karakteristieke ribbel weer in ere te herstellen!
succes met de uitvoering, groet Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ik behoud de positie van de voorzijde van het gat en las alleen achter en aan de zijkanten een strip in.
De verstevigingsbalk aan de onderzijde van het dak tussen de B-stijlen is inderdaad verwijderd om plaats te kunnem bieden aan het dak. Omdat er weer een schuifdak in komt, kan ik die ook niet terugplaatsen.
Wel merk ik dat het feit dat ik de richel behoud veel voordelen heeft. Dat inzet stuk plaat is juist door die richel veel vormvaster qua bolling.
Kromtrekken tijdens het lassen ga ik op twee manieren proberen te voorkomen:
1) kleine hoeveelheden lassen per keer en tussendoor goed laten afkoelen. In de praktijk zal dit neerkomen op iedere avond iets van 4 tot 6 hechtjes.
2) niet geheel doorlassen, maar iedere 2 cm hechten en tussenstukken dichtmaken met tin en dan de uitvoering zonder lood dus met een werkbereik van 280 tot 350 graden (dus 20x koeler dan lassen). Is met 62 MPa qua treksterkte niet zo sterk als staal (400 MPa), maar is ook ter ondersteuning van de hechtjes. Loodvrije versie is iets lastiger te verwerken imv korter smelttraject, maar wel veilig te schuren met gewoon schuurpapier en dus weer makkelijker met laten strakmaken.
En dan maar hopen dat het inderdaad niet krom trekt.
Kwestie van geduldig werken en niet stiekum nog nog een paar lasjes extra doen op een avond
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Platinum lid
- Berichten: 1420
Heel veel succes, ben heel benieuwd naar de volgende update.
Groeten, Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Platinum lid
- Berichten: 1420
Heel veel succes
Groeten, Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.