EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
- Lars Rengersen
- Platinum lid
Startpost op mijn blog = Verkenning ombouwen Volvo Amazon combi naar elektrische auto
Inmiddels weet ik dat een M40 deksel voor lange pook plug and play is op een M400.
Op de M400 zet ik mijn M410-B20 koppelingshuis en ik laat een B20 koppelingshuis adapter maken voor de Siemens motor.
Inmiddels ben ik ook begonnen met de 'gewone' restauratie van de auto. Allereerst rechtsvoor wat herstelwerk (zie blogpost Begin gemaakt met laswerk rechtsvoor combi ).
Wat is het meest bijzondere wat jullie ooit in een auto of balk hebben gevonden?
Onder de voorstoel van een 1800ES uit Amerika al eens een hagel patroon gevonden, maar nu in de dorpel van mijn combi:
Hazelnootjes.....
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
- Berichten: 1259
"Lars Rengersen" schreef:
Wat is het meest bijzondere wat jullie ooit in een auto of balk hebben gevonden?
Onder de voorstoel van een 1800ES uit Amerika al eens een hagel patroon gevonden, maar nu in de dorpel van mijn combi:
Hazelnootjes.....
-Doosje van chocoladeletter als anti-rammeloplossing.
-Stukje huisvlijt in portier van m'n combi; houten balkje om deurhandvatschroeven weer grip te geven.
-Stukje behang om tochtgat dicht te maken.
-Olieflacon om raam omhoog te houden welke naar beneden zakt door gebroken kabel.
-Kroonsteentjes om zelfde kabel te repareren.
-Allerhande (ook buitenlands) muntgeld.
Helaas niet alles op foto vastgelegd....
groet Jan
PS ik volg je ombouw met veel plzezier, houd ons op de hoogte
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Het is een gestraalde 1969-er die in 1995 is ingevoerd en in Nederland nog niet de weg op is geweest.
Plaatwerk is nog grotendeels origineel.
Vandaag weer een slag gemaakt op elektrisch gebied. Ik heb de elektromotoren en controllers opgehaald (m'n vader gaat dezelfde conversie doen). Dit is inclusief de speciaal op maat gemaakte adapterplaat om de elektromotor aan een B20 koppelingshuis te kunnen schroeven.
Thuis natuurlijk meteen even een bak eraan gehangen en gepast.
En gekeken waar de controller zou kunnen.
Volledige update met meer foto's in mijn blogpost: Siemens elektromotor en controller opgehaald en gepast
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Zie ook Huh?! Vervangende body opgehaald en weer teruggebracht incl. meer foto's.
Dat vraagt echter wel om een gedegen plan om mijn eigen body aan te pakken om die op een goed niveau te brengen.
Grootste uitdaging is het schuifdak. Inmiddels heb ik het stalen schuifdak gekocht wat ik had gevonden in mijn zoektocht naar wat te doen met het open dak . Dit vereist echter wel dat ik een aantal strippen in het dak las omdat het huidige gat te groot is.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Platinum lid
- Berichten: 1950
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
- Berichten: 1259
Ikzelf hoor vaak ook bij de laatste categorie.... :lol:
Succes, ik volg je verrichtingen graag, groet Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ha ha, ik denk dat twee maanden de ratio heeft geprobeerd het "op te lossen", maar ben erg blij dat ik uiteindelijk op m'n gevoel ben gegaan met inderdaad al een sterkere band met de auto dan ik dacht.
Voor iedereen die denkt, huh waar is de vraag en waar zijn de antwoorden over het stralen?
Die staan voor de leesbaarheid/vindbaarheid even in een apart topic Stralen of niet? En welke aanpak dan?
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Uiteindelijk toch de controller voorin om voor de 30 accu's onder de kap maar één box te hoeven hebben.
Dit ging net qua kabellengte van de controller naar de motor.
Zie blogpost: Indeling controller en batterijenbox motorruimte bepaald
Verder heb ik de M400 bak uit de 164 achter de elektromotor gehangen en ingebouwd.
Zie blogpost: M400 versnellingsbak aan elektromotor gemaakt en ingebouwd voor meer foto's.
Nu aan de slag met de motorophanging. Aanvankelijk wilde ik een dikke stalen plaat met "flapjes" eraan maken aan de kopse kant. De originele motorsteunen of vergelijkbaar zou wellicht ook nog mooi zijn.
Dan moet er een U om de motor die aan de kopse kant vast zit en nog extra steun krijgt achteraan.
De elektromotor is alleen breder dan de B20 dus de originele steunen passen niet (de U-moet er ook nog tussen).
Nu dacht ik te gaan experimenteren met 140 of 240 steunen, maar wellicht is "meten is weten" een handigere aanpak.
In dat kader heb ik een vraag:
Waarom zijn de linker en rechter motorsteun bij een 140 ongelijk qua lengte?
De motor hangt toch wel gewoon in het midden? Of zitten de ogen op de voortrein niet gecentreerd?
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
- Platinum lid
- Berichten: 884
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
- Berichten: 1259
Toen ik heftruckmonteur was heb ik eens alle losse (lood)cellen uit een accubak moeten verwijderen zodat ik de doorgerotte bak kon lassen.
De cellen kwamen er al niet heel enthousiast uit maar ze wilden slechts met klaar geweld weer terug in de bak :twisted:
Terwijl ik met de bak bezig was zijn alle cellen een beetje bol gaan staan, voldoende om niet meer terug te willen in de bak.
Uiteindelijk heb ik van de laatste 3 cellen een soort wig gemaakt en met behulp van een andere heftruck een zware pallet op de cellen laten zakken.Met deze brute methode wilden de cellen weer op hun plek. :oops:
Zeer gevaarlijk onprofessioneel etc.etc. en ik zal mij verder niet uitlaten over de achtergrond
Maarrrr, informeer even bij jouw leverancier of het nog raadzaam is rekening te houden met toekomstige opbolling van je afzonderlijke cellen. Waarschijnlijk hebben jouw cellen een ander bouwwijze/samenstelling maar het zou zonde zijn als.........
groet, Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.