- Berichten: 1266
Rubbers en Fluid Film
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Topic waar Rudi de opm. plaatste; kantelbeugels en amazon combi project
Waarschuwing van de leverancier; www.fluidfilm.nl/ (even naar onderen scrollen)
Van de restjes (nieuwe) rubbers die ik reeds met Fluidfilm NAS aangebracht heb in/aan de auto heb ik 60mm lengte afgesneden.
Daarna heb ik de stukjes van 60mm gewogen.


Vervolgens heb ik de 4 stukjes in de Fluidfilm NAS gegooid.

Ik zal die er een paar dagen in laten liggen en de fles ook eens op de kachel parkeren.
Na verloop van dagen wil ik de stukjes dan goed schoonmaken en opnieuw wegen en meten.
De korte stukjes houdt ik dan tegen de 60mm stukjes om ook de doorsnede te kunnen beoordelen.

Het schijnt namelijk zo te zijn dat rubber opzwelt als het niet tegen Fluid Film kan.
Ongetwijfeld zal het wetenschappelijk gehalte van de proef nog wat te wensen over laten dus wie nog een aanvulling of verbeterpunt heeft is bij deze van harte uitgenodigd te reageren.
groet, Jan
PS dit is echt geen "kruistocht" tegen Fluidfilm

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2109
ik ben benieuwd, zeker ook hoe snel er eventueel iets vast te stellen is.
Waarschijnlijk zullen alle vetten en oliën meer of minder van invloed op rubbers zijn.
groeten,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 884
Onbehandeld (controle) dezelfde behandeling geven, ook op de kachel zetten eventueel controle in water.
Misschien zwellen ze wel door een willekeurige vloeistof omdat het rubber poreus is.
Of vervormen ze door de hitte van de kachel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hendrik Teerink
-
- Elite lid
-
- Berichten: 261
Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
- Berichten: 1266
Dat geeft in elk geval nog wat meer vergelijk.
groet Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
- Berichten: 1266

Na een week helemaal ondergedompeld te zijn in de Fluid Film NAS beurtelings op de kachel (ongeveer 60 graden)en gewoon op huiskamertemperatuur heb ik de rubber profieltjes opgemeten en opnieuw gewogen.

Op het papier waar de profieltjes op liggen zie je op de eerste regel de lengtes, (alle profielen waren 60mm lang)
Op de tweede regel het gewicht na onderdompeling in Fluid Film, en op de derde regel het gewicht voor onderdompeling, origineel dus. (van meest rechtse profiel zijn cijfers per abuis gewisseld , dat profiel is ook zwaarder geworden dus.


Ik ben eerlijk gezegd wel een beetje geschrokken; het langste rubber is van 60mm lengte naar 71mm lengte gezwollen.
Dat geldt niet alleen voor de lengtes, ook de breedtes zijn evenredig toegenomen.
Ik heb ook een foto genomen van alle profieltjes terwijl ze met de "bevestigingsvoetjes" naar elkaar toe wijzen, dan kan je je een indruk vormen van de toegenomen breedte. Met name dat voetje is voor mij de grootste angst; ik zou er ziek van zijn als ik op een dag m'n portier open en er achter kom dat het rubber UIT z'n profieltje is geperst door de zwelling.
Ik heb bij montage de rubbers weliswaar niet in de Fluid Film gedompeld maar de stalen profieltjes inwendig wel even lekker geraakt met een kwastje...........
Morgen hoop ik de deuren af te hangen en zal ik de rubbers nog eens minutieus bestuderen.
Nogmaals, de wijze van testen is extreem, en de mate van aanraking met FF zal dus in de praktijk niet of nauwelijks voorkomen.
Mijn eigen conclusie is dat ik de rubbers zo weinig mogelijk meer met Fluid Film in aanraking wil laten komen.
Een veeg van een vette vinger met FF is nog tot daar aan toe maar FF "er lekker tussen laten lopen" is zeker geen goed plan!!
Rudi wil ik nogmaals hartelijk bedanken voor de tip, hij heeft in elk geval erger "besmetting" helpen voorkomen.
groet, Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2109
Zoals ik al aangaf verwacht ik geen noemenswaardig verschil tussen de verschillende vetten die ter conservering in de handel zijn, dus dat bijvoorbeeld Mike Sanders vet niet veel anders als resultaat bij rubbers zou laten zien als FluidFilm. Leg bijvoorbeeld gewone rubber maar eens in gewone motorolie.
groeten,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
- Berichten: 1266
En zo heb ik wel meer situaties op m'n netvlies waar rubber en olieproduckten samen komen.
Omdat FF in mijn beleving vooral schapenwolvet is had ik op een of andere manier niet gedacht dat het rubber aan zou tasten.
Ik zal ook nog eens onderzoeken wat er gebeurt als ik 60mm rubber rechtop zet in 30mm FF.
Dan kan ik beoordelen of de FF omhoog kruipt in het rubber.
Eigenlijk hoop ik dat dat het geval is, dat zou in mijn geval betekenen dat de FF die ik in het sponninkje smeerde opgenomen wordt door het héle rubberprofiel i.p.v. dat alleen het "voetje" alle FF op neemt en door zwelling uit het sponninkje geperst wordt.
Daarnaast houdt ik ook nog wel hoop dat het zo'n vaart niet loopt, gewoon omdat veel mensen melden geen last te hebben in de praktijk.(zie eerste berichten in dit topic)
groet Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hendrik Teerink
-
- Elite lid
-
- Berichten: 261
"Jan van Bochove" schreef:
ik zou er ziek van zijn als ik op een dag m'n portier open en er achter kom dat het rubber UIT z'n profieltje is geperst door de zwelling.
Misschen zitten ze daardoor wel juist extra stevig in de gootjes! (wishfull thinking)
Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.