De M90 is een 5-versnellingsbak, gebouwd door Getrag in Zweden en vanaf 1994 gemonteerd in de Volvo 940, 960, S90 en V90. Het ontwerp is gebaseerd op de M56 van de voorwielaangedreven Volvo 850. De M90 is eenvoudig herkenbaar aan het schakelpatroon; het is n.l. de enige versnellingsbak in de 900-serie is waar de achteruit rechtsachter zit, onder de vijfde gang.
De M90 is door Volvo gecombineerd met de volgende motortypes:
- Redblock (4-cilinder benzine) in de 940 (B200FT, B230FK en B230FT)
- Whiteblock (6-cilinder benzine) in de 960 (B6254FS) en S/V90 (B6304FS2)
- D24TIC (6-cilinder turbodiesel) in de 940 (1995 en 1996)
De bovengenoemde blokken hebben niet dezelfde aansluiting op het koppelingshuis, dus b.v. een gebruikte M90 die van een B230FK komt past niet achter een D24 of B6254FS. Het versnellingbakhuis en het bellhouse zijn één geheel, dus het koppelingshuis is niet los te verwisselen. De inwendige delen van de bak zijn wel tussen de verschillende types onderling uitwisselbaar (naar verluidt ook deels met die van de M56). De redblock-variant past wel achter alle redblocks, ook andere types dan oorspronkelijk geleverd.
Om een zo comfortabel mogelijke loop te bewerkstelligen, werd bij de M90 in combinatie met de benzinemotoren een z.g. dual-mass vliegwiel gemonteerd (zie uitleg in Vadis). De diesel werd met een conventioneel vliegwiel uitgerust.
In 1996 is de M90 wat verbeterd t.o.v. de eerdere series:
- Voor versnelling 1-2-3: Drievoudig synchromesh voor een verlengde levensduur en weerstand tegen snel en hard schakelen.
- Voor versnelling 4-5: Enkelvoudige gesinterde synchromesh waardoor gemakkelijk van 5 naar 4 kan worden geschakeld.
Drievoudig synchromesh wil zeggen dat door toevoeging van een afstandsring de wrijvingsgebieden toenemen tot drie en de synchronisatie sneller verloopt (synchromesh-tijd is gehalveerd).
Versies
De M90 is in vier versies gebouwd. Als eerste was er de M90H. Deze is voor de 940 i.c.m. B230FK opgevolgd door de M90L, die een kortere overbrenging in de 1e en 2e versnelling heeft. Later zijn de M90H2 en L2 geïntroduceerd, die een wat langere 5e versnelling hebben (meer overdrive). De M90L2 heeft de M90L niet compleet vervangen, want de 940 Sedan is tot het eind met de L geleverd. De late 940 Estates hebben wel de M90L2.
M90H | M90L | M90H2 | M90L2 | |
1 | 3,54:1 | 3,91:1 | 3,54:1 | 3,91:1 |
2 | 2,05:1 | 2,2:1 | 2,05:1 | 2,2:1 |
3 | 1,38:1 | 1,38:1 | 1,38:1 | 1,38:1 |
4 | 1:1 | 1:1 | 1:1 | 1:1 |
5 | 0,81:1 | 0,81:1 | 0,7:1 | 0,7:1 |
R | 3:1 | 3:1 | 3:1 | 3:1 |
Het typenummer staat, samen met het onderdeelnummer, op een stickertje op de zijkant van de bak.
Onderdeelnummers:
Part no. | Type | Ruileenheid | Model | Motor | chassisnummers * |
1208675 | M90H | 5003985 | 940 | B200FT/B230F/B230FT | Sedan: t/m 145918 Estate: t/m 93623 |
1208782 | M90H | (5003962) 5003986 |
960II | B6254S | Sedan: 48300-74809 Estate: 18100-27808 |
1208789 | M90H | (5003963) 5003987 |
940 | D24TIC | Sedan: 192061-219426 Estate: 134259-163251 |
1208790 | M90H | (5003925) 5003985 |
940 | B200FT/B230FK/B230FT | Sedan: 145919-218356 Estate: 93624-161856 |
1208810 | M90H | 5003986 | 960II | B6254S | Sedan: 75810-82632 Sedan: 75810-82632 |
1208812 | M90H | 5003985 | 940 | B200FT/230FT | Sedan: 218357-222133 Estate: 161857-168179 |
1208812 | M90H | 5003985 | 940 | B230FK | Sedan: 218357-221970 Estate: 161857-167988 |
1208856 | M90H | 5003987 | 940 | D24TIC | Sedan: 219427-222229 Estate: 163252-168456 |
1208857 | M90L | 5003994 | 940 | B230FK | Sedan: 221971-238057 Estate: 167989-198076 |
1208883 | M90H | 5003986 | 960II | B6254S | Sedan: 82633-96985 Estate: 30479-35665 |
1208884 | M90H | 5003985 | 940 | B200FT/B230FT | Sedan: 221971-238057 Estate: 167989-198076 |
1208885 | M90H | 5003987 | 940 | D24TIC | Sedan: 222230 e.v Estate: 168457 e.v. |
1208912 | M90H2 | 5003986 | 960II | B6254S | Sedan: 96986-115829 Estate: 35666-42546 |
1208935 | M90H2 | 5003986 | 960II | B6254S | Sedan: 115830 e.v. Estate: 42547 e.v. |
1208936 | M90H | 5003985 | 940 | B200FT | Sedan: 221971-238057 Estate: 167989-198076 |
1208937 | M90L | 5003994 | 940 | B230FK/B230FT | Sedan: 238058 e.v. |
1208944 | M90L2 | 8111095 | S90 / V90 | B6304FS2 | S90: 115830 e.v. V90: 42547 e.v. |
1208947 | M90L2 | 8111096 | 940 | B230FK (FT5) | Estate: 198077 e.v. |
1208976 | M90L2 | 8111109 | 940 | D24TIC | Geen nummers bekend ** |
*: De informatie omtrent de chassisnummers is waarschijnlijk niet 100% correct, vanwege de vele verschillende (vervangings)nummers.
**: In Vadis heeft dit nummer de opmerking 'Bedoeld voor trekken van caravan of zware last' en er wordt geen chassisnr. genoemd. De M90L2 is pas geintroduceerd nadat de D24TIC uit productie is genomen, daardoor neem ik aan dat deze bak als vervangende optie leverbaar was.
Olie
Aan de achterkant van de bak zitten rechts twee pluggen, beetje moeilijk te zien omdat de versnellingsbaksteunbalk eronder zit. De bovenste plug is om te vullen en peilen, de onderste om af te tappen. Je kunt het oliepeil controleren door de vulplug er af te draaien en je vinger (of een kleine inbussleutel) in het gat te steken. Het niveau moet gelijk staan met de vulopening. Volvo schrijft zelf geen verversingsinterval voor, maar de ervaring is dat bij 200.000+ km verversen beslist geen kwaad kan. (Bij)vullen gaat heel gemakkelijk met een z.g. carterspuit, verkrijgbaar bij de automaterialenhandel.
Er gaat 1,85 L olie in de M90. Volvo schrijft voor om alleen speciale eigen olie te gebruiken.
In Vadis wordt hiervoor onderdeelnr. 1161423-7 genoemd, maar deze wordt inmiddels niet meer geleverd. Hij is vervangen door twee nummers, t.w. 1161645 (t/m 1995) en 1161745 (vanaf 1996). Waarom Volvo tegenwoordig m.i.v. 1996 olie met andere specs. voorschrijft is wat onduidelijk, temeer omdat het oude nummer 161423-7 wel voor alle modeljaren werd voorgeschreven. Gezien de betere specificaties zou ik zeggen dat 1161745 in alle gevallen gebruikt kan worden.
Oliespecificaties:
1161 645
Quality: API GL-4 / Volvo standard 1273,08 transmission oil 97308
Viscosity: SAE 75W
Density @ 15°C: 885kg/m³
Oil base: Multigrade, synthetic base
Pourpoint: -48°C
Flashpoint: 212°C
Kinematic viscosity @ 40°C: 67.8mm²/s
Kinematic viscosity @ 100°C: 10.5mm²/s
1161 745
Quality: API GL-4 / Volvo transmission oil MTF 97309 / WSS-M2C200-C3
Viscosity: SAE 75W-80
Density @ 15°C: 841kg/m³
Oil base: Fully synthetic
Pourpoint: -60°C
Flashpoint: 230°C
Kinematic viscosity @ 40°C: 59.8mm²/s
Kinematic viscosity @ 100°C: 10.1mm²/s