geluids isolatie 945

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-07-2015 23:01 #1420125 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic zijn
dat 960 matten, dan zitten die er al bij mij in met daarover nog een mat die je vastzet met draaiknopjes en in de winter nog van die kunststof bakken tegen de modder e.d.

Ik vind het motorgeluid wel meevallen meer het ruisen van het voorraam vindt ik irritant, Maar dat komt door de strippen, die moet ik nog vervangen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-07-2015 22:34 #1420142 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Rooie Sien
Eric de Bree heeft Ooit rooie Sien ( nu in bezit van Willem Strik ) laten soundproofen.
Iets in de deuren en iets onder de motorkap. En een isolatie op de vloer Dat hielp zeer.
Wellicht dat Willem nog wat meer weet.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2015 08:53 #1420152 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic acties
Vooral in mijn diesel ben ik bezig geweest met geluidsisolatie.
Extra mat onder de motorkap had daar het meeste effect.
Verder schutboard isolatie aan de motorkant. Eerst antidreunplaten en daar overheen geluidsisolatie. Op de vloer dubbele vloermatten, gewoon de oude onder de nieuwe laten liggen. De achterbak van een estate geeft door zijn volume en minder afscheiding achterkant inderdaad ook meer herrie. In de 945 heb ik een isolatiemat onder de vloerklep van de achterbak.
Banden zijn inderdaad ook een factor. De raamlijsten van de voorruit ook even controleren. Vaak is een klemmetje gebroken waardoor er een stukje loslaat. Even demonteren en nieuwe klemmetjes monteren.
Materiaal:
volvo700vereniging.nl/node/34680
Ook bij Conrad tegenwoordig in kleinere hoeveelheden te bestellen.

Op hoge snelheid heeft windgeruis de sterkste invloed bij onze bakstenen. Met een flink windje mee is het een stuk stiller.
Beste maatregel op lange ritten is iets minder hard rijden. Effect op alle fronten tegelijk, banden, windgeruis, motor.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2015 10:34 #1420155 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Persoonlijk verbaas ik me
Persoonlijk verbaas ik me eigenlijk nog altijd hoe stil onze 945 2.3 LPT (okt. '98) is. Echt waar.

Heb in het afgelopen jaar de Bridgestone Turanza's (achter) wel vervangen door veel stillere Goodyear banden. Het type die als beste waren getest toen. Scheelt echt een hoop herrie.

Als je zo rond de 100 kilometer op de teller rijdt, geloof ik soms echt mijn ogen niet, zo stil en mooi rustig de 945 loopt. Alsof je snelheid veel lager is. De motor maakt dan ook erg weinig toeren.

Heb ook een 960 3.0 en een V70 Classic 2.4 (170 pk.). Verbaas me toch elke keer weer hoeveel geluid zo'n 960 heeft in het interieur, terwijl deze als erg stil en comfortabel bekend staat. Daarentegen is de Classic voorbeeldig stil op kruissnelheid, maar loopt de 2.4 weer minder mooi (roffel lijkt weggefilterd) als een oudere met 2.0 of 2.5 motor.

Tsja.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2015 11:34 #1420157 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Automaat
Automaat of handbak maakt geloof ik ook uit. Ik heb een handbak en die draait in de 5 bij 120-130 tegen de 3000 toeren. Bij mijn sedan was dat wat minder (andere M90 bak, met andere verhoudingen) en de automaten draaien rond de 2500 rpm?

Met 100 op de teller vind ik het ook geen probleem, en ik snap ook dat als je 180 gaat rijden dat meer lawaai geeft. Maar als ik om 20:00 uit Rotterdam nog 200km snelweg naar huis te gaan heb, of om 19:00 uit Hamburg nog 300 km af mag leggen dan die ik dat toch liever met 130 op de teller, waar het mag. Sneller doe ik dan weer niet ivm verbruik (en lawaai).

• F Nieuwenhuizen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2015 16:38 #1420166 door F Nieuwenhuizen
Beantwoord door F Nieuwenhuizen in topic veel lange ritten
Ik ben erg blij met jullie reacties.
Ik ga er zeker mee aan de gang.
Het is zo dat ik regelmatig tegen de 400 km per dag in de 940 zit.
Meestal rijd ik zo rond de 130, dat vind ik een fijne, acceptabele snelheid.
Bij 100 km/u is het inderdaad een heel stuk stiller en eigenlijk geen enkel probleem.
Maar dan duurt 400 kilometer wel erg lang.
Maar bij langere tijd 130 km/u is het gewoon net te lawaaiig vind ik.
Ik heb een automaat en de motor draait ook 3000 toeren bij 130.

• F Nieuwenhuizen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2015 16:39 #1420167 door F Nieuwenhuizen
Beantwoord door F Nieuwenhuizen in topic super!
Mooi Adrian, dankjewel, daar kan ik wat mee!

Groet, Freek

• Adriaan Versluijs
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-07-2015 13:12 #1420186 door Adriaan Versluijs
Beantwoord door Adriaan Versluijs in topic @ johnplayerspecial
@ johnplayerspecial
Inderdaad, ook ik ben erg tevreden met de geringe geluidsproductie van mijn 98'er Estate.
@ HenkLPT Vooral het relatief lage motortoerental met de automaat scheelt aanzienlijk in vergelijking met een M90 schakelbak. Zet 'm meestal bij 108 km/u op cruisecontrol (2350 tpm). Dat komt volgens de sateliet neer op 104 km/u, precies genoeg om bon te ontwijken. Bij 130 km/u circa 2800 tpm en nog steeds erg stil, hooguit meer windgeruis zijramen.
Wat me ook verbaast zijn de opmerkingen over de geluidsproductie achterin de 945. Daar heb ik nooit iets van gemerkt. Hooguit wanneer ik over een korte hobbel rijd, hoor ik dat ik in een Estate rijd vanwege de stuiterende spullen in de opbergruimten. Maar verder niets te horen. Kan zijn dat bij oudere types cardan en diff wat luidruchtiger worden?
Mijn 960 (4-pot) met M90 is beduidend minder stil bij die snelheden...
Adriaan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2015 17:34 #1420699 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 3000 tpm
Ik heb een handgeschakelde LPT uit 1998. Rond de 3000 tpm (125 km/u) hoor je de motor duidelijk brommen, met tegenwind of helling op zelfs nog wat nadrukkelijker. Ik heb de indruk dat dit er heel langzamerhand in is gekomen. Ik kan zo op het eerste gezicht geen lekkages vinden aan de turbo of downpipe, maar er is natuurlijk ook maar weinig lekkage nodig zo aan het begin van de uitlaat om toch lawaai te maken. Extra geluidisolatie achter het handschoenkastje maakt geen verschil, wellicht toch een scheurtje in het uitlaatspruitstuk?

• F Nieuwenhuizen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2015 21:56 #1420705 door F Nieuwenhuizen
Beantwoord door F Nieuwenhuizen in topic scheurtje
Als er een scheurtje in je uitlaatspruitstuk hebt klinkt dat meer als een beetje geknetter denk ik. En dan zou je dat ook duidelijk moeten horen als je bij je auto staat met de kap open. Dat de auto meer bromt met tegenwind en helling op komt omdat de motor dan harder moet werken.
Ik ben er nog niet aan toe gekomen maar zodra ik meer tijd heb ga ik het interieur van mijn auto toch deels verwijderen en de vloer en schutbord extra isoleren.
Het is alleen nog even de vraag met welk materiaal want er zijn allerlei soorten. Kijk maar eens op www.akoestiekwinkel.nl

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC