1.7 Turbo 440 in 343DL

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-09-2007 16:18 #685171 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
eventueel interesse voor beide :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-09-2007 09:48 #685188 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL

antiekeradio;36519 schreef : eventueel interesse voor beide :)


Ik zou zeggen; stuur me een PB.

Maar ik moet wel zeggen: misschien heb ik de 1.7 uitlaat nog nodig voor de 343 Turbo, maar dit weet ik niet zeker. Misschien is de uitlaat te dun en dan is hij te koop. (natuurlijk vraag ik er geen hoofdprijs voor)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-10-2007 11:31 #685932 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Zo, de witte 340 DL 1.7 is helemaal kaalgesloopt en wacht op de oud-ijzerboer.

Bijna alles qua rijwielgedeelte heb ik onderhand op voorraad:
- extra achteras
- extra aandrijfassen
- extra veerpoter
- extra remschijven, remklauwen, remblokken
- 3 sets velgen
- 24 goede achterbanden
- goede dempers zoek ik nog, zowel voor als achter

Ik heb straks voor m'n project ook 4 verschillende radiateurs om te gebruiken:
- 360-radiateur, de dikste en even groot als die van de 340 1.7
- 340 1.7 radiateur, even groot als die van de 360 maar minder dik
- 343-radiateur, klein oppervlak maar even dik als die van de 360

Ik moet nog beslissen welke ik ga gebruiken. Dit omdat ik ook rekening moet houden hoeveel ruimte ik heb in de motorruimte en de neus.
Normaal zit de radiateur bij de 343 achter de voorbalk (aan de kant van de motorruimte dus). Terwijl de radiateurs van de 340 1.7 en 360 zich voor in de neus bevinden.
Aangezien ik ook nog een intercooler en oliekoeler in de neus moet zien te proppen denk ik dat ik de radiateur maar aan de kant van de motorruimte plaats. Dan kan de intercooler daar nog voor geplaatst worden.
Daarnaast heb ik ook nog 3 koelfannen liggen. Het zou wel mooi zijn als ik zowel op de oliekoeler, intercooler als koelradiateur een fan zou kunnen plaatsen. Hier zal echter wel te weinig plaats voor zijn dus dat wordt afwegen.

Nu heb ik eigenlijk nog een vraag over de aandrijflijn. Klopt het dat de cardanas van een 1.7 5-bak hetzelfde is als van een 1.4 4/5-bak?
En hoe zit dat met de versnellingsbak? Is die van een 1.4 5-bak hetzelfde als die van een 1.7? Het differentieel? Ook het zelfde of niet?

Welke bak/differentieel zou een goed (passend) alternatief kunnen zijn voor die van een 1.7?

En dan zit ik nog met de koppeling. Een koppeling voor 80 pk zal zomaar geen 125pk aankunnen. Binnenkort zal ik eens gaan kijken wat er allemaal kan passen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-10-2007 15:05 #685940 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Klopt het dat de cardanas van een 1.7 5-bak hetzelfde is als van een 1.4 4/5-bak?

JA

En hoe zit dat met de versnellingsbak? Is die van een 1.4 5-bak hetzelfde als die van een 1.7

JA

Het differentieel? Ook het zelfde of niet?

Mogelijk een andere overbrening. Maar boeit in principe niet.

Als je naar de koppeling kijkt, moet je enkel naar het koppel kijken. Ik weet verder geen alternatief

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-10-2007 18:04 #685953 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL

rwdstudent;37332 schreef : Klopt het dat de cardanas van een 1.7 5-bak hetzelfde is als van een 1.4 4/5-bak?

JA

En hoe zit dat met de versnellingsbak? Is die van een 1.4 5-bak hetzelfde als die van een 1.7

JA

Het differentieel? Ook het zelfde of niet?

Mogelijk een andere overbrening. Maar boeit in principe niet.

Als je naar de koppeling kijkt, moet je enkel naar het koppel kijken. Ik weet verder geen alternatief


Iets minder bot mag ook wel ;)

Hmmm, dus als ik straks m'n diff oid in elkaar jaag dan kan ik er gewoon ??n van een 340 1.4 onderhangen. Ideaal!
Als die van een 1.7 hetzelfde zijn als die van een 1.4 dan vrees ik dat ik NOG meer diff's ga verslijten als Frits...........amai..........

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-10-2007 16:44 #685971 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
hoezo bot?

dat zou zijn als je zou zeggen: "het staat in de literatuur, dus je kunt het gewoon opzoeken"

dus dit valt nogal mee dacht ik :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-10-2007 20:59 #685998 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Ga je de wegligging van de 300 ook nog aanpassen...

Een gekieteld turbo blok in een 400 zorgt er al voor dat de 400 zijn vermogen niet kwijt kan. Met een normaal 1.7 turboblokje is de 400 qua wegligging en stuurinrichting echt een perfecte auto.

Mijn ervaringen met 300 en wegligging is totaal anders...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-10-2007 00:42 #686011 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL

antiekeradio;37363 schreef : hoezo bot?

dat zou zijn als je zou zeggen: "het staat in de literatuur, dus je kunt het gewoon opzoeken"

dus dit valt nogal mee dacht ik :D


Haha, je hebt gelijk ;)
Sorry, ik ben altijd gewend hier op 't forum om overladen te worden met info (flink pluspuntje aan dit forum!).
Maar het kan inderdaad erger.

volvo_girl;37394 schreef : Ga je de wegligging van de 300 ook nog aanpassen...

Een gekieteld turbo blok in een 400 zorgt er al voor dat de 400 zijn vermogen niet kwijt kan. Met een normaal 1.7 turboblokje is de 400 qua wegligging en stuurinrichting echt een perfecte auto.

Mijn ervaringen met 300 en wegligging is totaal anders...


Tsja, inderdaad: de wegligging van een 300 is vaak wel op zijn minste gezegd: "Belabberd" te noemen.
Uiteraard ga ik wat veranderen aan de wegligging. Als ik een 4-tal koni's kan vinden dan gooi ik die erop, anders zal ik het moeten doen met wat goedkopere alternatieven. Hierbij is te denken aan:
- panhard rod (indien dit uberhaupt zin heeft, maar daar ben ik nog niet helemaal over uit)
- stabilisatorstang achter (en eventueel 1 extra aan de voorkant wat overigens wel nadelig is bij het driften ;))
- eventueel dubbele bladveren achter
- stuggere veren aan de voorkant
- verlagen door: achter blokken tussen de as en bladveer, voor; door het afslijpen van 1 ring van de schroefveer.
- Het camber wil ik nog laten voor wat het is, dit kan later nog een optie worden.
- Ook komt er misschien zwaardere beremming op. Sowieso een zwaardere rembekrachtiger
- Misschien nog een veerpootstabilisator. Dat is voor mij toch heel simpel te maken ;).
- Sowieso bredere velgen en banden

Pfoe.............werk genoeg zie ik wel..........

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-10-2007 09:49 #686017 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Ik weet nog een setje gebruikte koni's voor achter te koop. PB voor meer info

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-10-2007 11:08 #686027 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL

Pistonpen paultje;37415 schreef : Ik weet nog een setje gebruikte koni's voor achter te koop. PB voor meer info


U've got meel!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD