Eerste Volvo 340 zuipt als een baas
- V300 register
- Verbannen
-
Heeft iemand weleens het technorelaissetje van BornBuiltBeauties gebruikt? ik zit een beetje te tobben om te gaan solderen of niet....
Vooral omdat ik twijfel of dat het probleem is
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Yannick;236897 schreef : Of het een geregelde of ongeregelde katalysator is weet ik ook niet, zal ik zo eens opzoeken in de vraagbaak!
Een ongeregelde, een 340 met geregelde kat bestaat niet.
In het geval van een geregelde katalysator heb je een lambdasonde nodig om info te sturen naar het motormanagementsysteem dat vervolgens bepaald of het brandstofinjectiesysteem meer of minder brandstof inspuit.
Een ongeregelde katalysator is in principe het zelfde apparaat, maar zonder lambdasonde, dus er wordt niks geregeld. Enkel de uitlaatgassen stromen er langs.
Er is volgens mij wel een type 360 die heel die toestanden wel heeft.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Op advies van Erik de EMVK weer uit elkaar gehaald en zorvuldig in elkaar gezet, het probleem bleef aan. Vervolgens heb ik van een forumlid een nieuwe EMVK gekocht voor een bescheiden bedrag. Vanochtend deze erin gezet en de auto voelt en klinkt al heel anders. (zie foto, de bovenste is de nieuwe)
De volgende keer bij de pomp kan ik berekenen wat het verbruik is maar ik neem aan dat dit aanzienlijk verbeterd is.
Mijn dank nogmaals aan Erik en Jeroen voor de gastvrijheid, moeite en hulp met het opsporen van het probleem!
Ps. ook maar een flesje carb cleaner aangeschaft, deze zit nu ook in de tank.
- V300 register
- Verbannen
-
Sinds er een nieuw emvk in zit en de volvo bij Erik's garage is geweest is het een wereld van verschil qua verbruik. Op de weg naar Zuid Frankrijk en terug 1:15/16/17 gereden, stond me wel even te verbazen aan de pomp....
Toppunt was van Langres naar Luxemburg, die 300km heeft de volvo meer dan 1:17 gedaan, 1:17,4 denk ik.
Ben er ook achter gekomen dat zo'n 340 heerlijk is om lange stukken met te toeren, echt een fijne bak.
Toen ik vervolgens bijna thuis was begon de motor vreemd de lopen en de auto te trillen. Snel de ANWB gebeld, die vertelde mij dat er een vuiltje in de carburateur zat. De man smoorde de carburateur en ik kon mijn weg vervolgen. De dag erna heb ik de volvo naar Van Der Peijl gebracht in Nijmegen die de carburateur helemaal hebben schoongemaakt.
Een week later ben ik door Duitsland gaan toeren en daar stopte de auto er weer mee. Precies hetzelfde als de keer ervoor, de motor liep niet lekker stationair en had minder vermogen bij hoge toeren. het verbruik is echter niet onder de 1:14,5 gezakt.
Nu staat de volvo voor de deur en ik probeer uit te zoeken waarom er steeds rotzooi in de carb komt. Kan het een brandstoffilter zijn? Of kan het zijn dat de ''vloeibare pakking'' bij hoge temperaturen afbrokkelt en in de carb komt?
Iets anders kan ik me niet echt bedenken, of er moet misschien zooi aan de binnenkant van de tank afbrokkelen en de carb verstoppen.
Maar het blijft toch echt een geweldige auto om in te toeren! (Macon, FR)
- V300 register
- Verbannen
-
Filtertje in de tank kan je aan vanuit de koffer door de bodemmat op te hefffen. De carb filter kan je ook zo aan door de benzineleiding vanaf de pomp te volgen tot aan de carb, daar zit een bout met daarachter de filter (richting voorkant auto):

- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Werkt die als je je choke uitrekt? Ik heb ook een keer gehad dat ik juist door het toevoegen van een brandstof filter van dit euvel afwas...
- V300 register
- Verbannen
-
@Markvictor dat hebben ze wel, ze konden alleen niet aan een onderdeel komen binnen een week. Ik heb hier fotos met hun diagnose. Vanaf Munchen is de volvo wel naar huis gereden zonder al te veel problemen, alleen bij laag toerental wat gebok. Dat vond ik ook al best vreemd, aangezien de volvo op de heenweg, precies hetzelfde aantal km's, voor geen meter meer liep bij aankomst.
De omcirkelde onderdelen konden ze niet aan komen.
onderdeel 35 : 3287837 - D?se (een sproeier?)
onderdeel 11 : 3297243 - Ventil
Nadat ik thuis ben gekomen is er niet meer gereden met de auto, misschien 20 meter om op een parkeerplaats te komen. Dat ging best prima, alleen je merkt gewoon aan alles dat de motor niet goed loopt. Lange stukken durf ik niet echt aan...