Eerste Volvo 340 zuipt als een baas

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-03-2015 20:26 #633620 door V300 register
Eerste Volvo 340 zuipt als een baas is gemaakt door V300 register
Beste Volvo liefhebbers,

Sinds enkele dagen mag ik me de trotse eigenaar noemen van mijn eerste 340 1.4 S6!

Ik heb echter wel wat vragen, zo loopt de motor rond de 1op 7/8 op euro 95 en ik zie mensen op dit forum veeeeeel betere cijfers halen. Kunnen jullie me een beetje op weg helpen om dit verbruik te verlagen? ( 1.4 liter Variomatic)
En, omdat de auto nu voor het eerst in jaren buiten gaat staan, is het slimmer om eerst een tectyl behandeling te laten doen of eerst de motor na te laten kijken qua verbruik?

Groetjes,

Yannick

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-03-2015 07:09 #956368 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eerste Volvo 340 zuipt als een baas
Proficiat met de nieuwe aanwinst Yannick!

1/7-8 is inderdaad een vrij fors verbruik. Bij een auto met variomatic is de vario en specifieker de vacuumsturing de eerste verdachte. Check deze link om storingen te zoeken: www.volvo300club.nl/berichten.php?conten...agnose&menu=techniek Als hij goed werkt moet 1/10 toch zeker te halen zijn.
Om vast te verklappen wat meestal het probleem is wanneer een auto niet van een liefhebber komt; een rubber klepje in de EMVK kapot. Makkelijk op te lossen met een paar schroevendraaiers en een revisiesetje van +-?15 van Born Built Beauties.

Om hem mooi te houden zou ik een tectyleerbehandeling (of Dinitrol, of...) zeker niet te lang uitstellen. Tot die tijd zou ik proberen de auto zo min mogelijk aan strooizout bloot te stellen.
Als je financieel niet al te ruim zit en/of je de auto niet in de winter gebruikt, kun je ook overwegen om zelf met bussen tectyl ML aan de slag te gaan. Je wast de auto dan goed, spoelt de holle ruimtes uit met de tuinslang, zorgt dat de holle ruimtes weer kurkdroog zijn, en spuit die prut in de afwaterings- en tectyleergaatjes tot het er bij het volgende gaatje weer uitloopt. Zeker niet te zuinig zijn!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-03-2015 12:13 #956371 door V300 register
Ik weet wel zeker dat de EMVK eventueel in combi met het tachnorelais kapot is. Ja zeker, zo goed als zeker... Iets met vacuum leidingen of emvk zeker haast.

Och ja, ik heb jaren zo gereden zonder het te weten, dus de motor kan er wel tegen. Hij schakeld echter niet meer op, waardoor hij meer zuipt dan je zelf...

Carburator en andere zaken kunnen ook een rol spelen, maar waarschijnlijk schakeld je vario niet meer op.

Je hebt van die expert die horen het gewoon he, dan rijd je langs ow die schakeld goed op. Of, he die schakeld helemaal niet op. Ik kan het niet horen, maar er zijn er sirieus die dat wel kunnen.

Het ligt wel aan je rijstijl maar stel je hebt een vrije rouwe rijstel met je Vario en je houd van snel optrekken dan moet je ook tegen de 1 op 9 a 1 op 10 kunnen halen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-03-2015 17:12 #956374 door V300 register
Proficiat, ziet er op de foto een zeer mooie auto uit. Neem en post eens wat meer foto's, ook van de motorruimte. Een te hoog verbruik kan honderden oorzaken hebben (soms zo simpel als gewoon je banden eens oppompen), maar hier op het forum gaan ze je zeker kunnen helpen dit op te lossen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-03-2015 18:30 #956376 door V300 register
Bedankt voor de reacties!
Ik zal morgen eens een paar mooie foto's maken en kijken of ik zelf uit kan vogelen of het de EMVK is.
Weten jullie nog goede garages in de omgeving Nijmegen om langs te gaan met dit probleem? Een garage vertelde me gister aan de telefoon dat 1 op 7 heel normaal was namelijk.
En misschien goede adresjes om te tectyleren? liefst ook omgeving Nijmegen!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-03-2015 18:57 #956379 door V300 register
Garages die verstand hebben van Volvo's 340 zijn vandaag de dag dun gezaaid. Ik zou het lekker zelf doen als ik jou was, zo zijn we allemaal begonnen met sleutelen :)
Een aanrader die ik nog kan geven is het lid worden van de Volvo 300 Club. Zij organiseren sleuteldagen waarop je zelf bij een professionele garage aan je auto kunt sleutelen, met hulp en begleiding van meer ervaren clubleden.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-03-2015 19:05 #956380 door V300 register
Inderdaad! Ik laat die bende prutsgaragisten nooit meer aan mijn auto desteren! Zo'n uitspraken zijn heel typisch: "ja dat is gewoon zo bij die oude auto's". De waarheid is dat ze er simpel niets vanaf weten, of dat ze absoluut geen interesse hebben om eraan te werken. Begrijpelijk, hun winst halen ze ergens anders en het kan bij oude auto's soms moeilijk en frustrerend werk zijn. Maar niet bij 340's :) Ik zeg altijd: meccano voor (jong)volwassenen. Het meeste is echt goed zelf te doen, zeer bevredigend!

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2015 19:24 #956381 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Eerste Volvo 340 zuipt als een baas

Yannick;235438 schreef : Bedankt voor de reacties!
Weten jullie nog goede garages in de omgeving Nijmegen om langs te gaan met dit probleem? Een garage vertelde me gister aan de telefoon dat 1 op 7 heel normaal was namelijk.

Ik rij 1:9.5 op LPG, in de spits, in de winter, met een vario.. Garages die het afwimpelen met "1:7 is normaal" zijn je geld niet waard. Garages die enthousiast worden omdat ze weer eens een 340 mogen zien, die moet je hebben :)

En natuurlijk onze sleuteldagen. Die zijn goud waard.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
05-03-2015 19:55 #956382 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Eerste Volvo 340 zuipt als een baas
Welkom Yannick, knappe 340 hoor!

Met het CVT verhaal komt het vast goed, als je lid wil worden van onze gezellige club dan kun je als je tijd en zin hebt ook naar de sleuteldag komen in Leidschendam, kan ik, ??n van de andere aanwezige leden of als het echt spannend wordt de TC (Technische Commissie) je er mee helpen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-03-2015 21:00 #956394 door V300 register
Als je zo,n EMVK van de sloop haalt is i ook in 9 van de 10 gevallen kapot. Je EMVK is dat ding met 4 slangen erin, en vier electra draden. In dat gekke ding zitten zwarte klepjes, die scheuren en dan doet die het niet meer. Als je zo,n revisie setje koopt en mee neemt op een sleuteldag zit hij er zo in. Dat zou ik zelfs kunnen, dus met andere woorden, de helft van de mensen (of wellicht wel meer) die daar rond loopt op zo,n dag kan dat ook.

Ik denk dat lid worden van de club wel belangrijk is in jou geval, omdat je niets weet en de besparing op de benzine heb je er zo uit. Zegt iemand die geen lid is... Maar dat heeft andere oorzaken die van mij is tijdelijk buiten gebruik gesteld...

Als je naar zo,n sleuteldag komt zal iemand van de technische commissie (of die er verstand van heeft) eerst kijken of die EMVK en tachnorelais werkt. In dat geval is de kans na dat gemaakt te hebben dat hij weer normaal loopt toegenomen met 99%. Zo niet is het verder zoeken, en zit het in het vacuumsysteem of carburateur. Tenminste dat is daarna het meest waarschijnlijke.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC