Eerste Volvo 340 zuipt als een baas
- V300 register
- Verbannen
-
Sinds enkele dagen mag ik me de trotse eigenaar noemen van mijn eerste 340 1.4 S6!
Ik heb echter wel wat vragen, zo loopt de motor rond de 1op 7/8 op euro 95 en ik zie mensen op dit forum veeeeeel betere cijfers halen. Kunnen jullie me een beetje op weg helpen om dit verbruik te verlagen? ( 1.4 liter Variomatic)
En, omdat de auto nu voor het eerst in jaren buiten gaat staan, is het slimmer om eerst een tectyl behandeling te laten doen of eerst de motor na te laten kijken qua verbruik?
Groetjes,
Yannick
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
1/7-8 is inderdaad een vrij fors verbruik. Bij een auto met variomatic is de vario en specifieker de vacuumsturing de eerste verdachte. Check deze link om storingen te zoeken: www.volvo300club.nl/berichten.php?conten...agnose&menu=techniek Als hij goed werkt moet 1/10 toch zeker te halen zijn.
Om vast te verklappen wat meestal het probleem is wanneer een auto niet van een liefhebber komt; een rubber klepje in de EMVK kapot. Makkelijk op te lossen met een paar schroevendraaiers en een revisiesetje van +-?15 van Born Built Beauties.
Om hem mooi te houden zou ik een tectyleerbehandeling (of Dinitrol, of...) zeker niet te lang uitstellen. Tot die tijd zou ik proberen de auto zo min mogelijk aan strooizout bloot te stellen.
Als je financieel niet al te ruim zit en/of je de auto niet in de winter gebruikt, kun je ook overwegen om zelf met bussen tectyl ML aan de slag te gaan. Je wast de auto dan goed, spoelt de holle ruimtes uit met de tuinslang, zorgt dat de holle ruimtes weer kurkdroog zijn, en spuit die prut in de afwaterings- en tectyleergaatjes tot het er bij het volgende gaatje weer uitloopt. Zeker niet te zuinig zijn!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Och ja, ik heb jaren zo gereden zonder het te weten, dus de motor kan er wel tegen. Hij schakeld echter niet meer op, waardoor hij meer zuipt dan je zelf...
Carburator en andere zaken kunnen ook een rol spelen, maar waarschijnlijk schakeld je vario niet meer op.
Je hebt van die expert die horen het gewoon he, dan rijd je langs ow die schakeld goed op. Of, he die schakeld helemaal niet op. Ik kan het niet horen, maar er zijn er sirieus die dat wel kunnen.
Het ligt wel aan je rijstijl maar stel je hebt een vrije rouwe rijstel met je Vario en je houd van snel optrekken dan moet je ook tegen de 1 op 9 a 1 op 10 kunnen halen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Ik zal morgen eens een paar mooie foto's maken en kijken of ik zelf uit kan vogelen of het de EMVK is.
Weten jullie nog goede garages in de omgeving Nijmegen om langs te gaan met dit probleem? Een garage vertelde me gister aan de telefoon dat 1 op 7 heel normaal was namelijk.
En misschien goede adresjes om te tectyleren? liefst ook omgeving Nijmegen!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-

Een aanrader die ik nog kan geven is het lid worden van de Volvo 300 Club. Zij organiseren sleuteldagen waarop je zelf bij een professionele garage aan je auto kunt sleutelen, met hulp en begleiding van meer ervaren clubleden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
Yannick;235438 schreef : Bedankt voor de reacties!
Weten jullie nog goede garages in de omgeving Nijmegen om langs te gaan met dit probleem? Een garage vertelde me gister aan de telefoon dat 1 op 7 heel normaal was namelijk.
Ik rij 1:9.5 op LPG, in de spits, in de winter, met een vario.. Garages die het afwimpelen met "1:7 is normaal" zijn je geld niet waard. Garages die enthousiast worden omdat ze weer eens een 340 mogen zien, die moet je hebben

En natuurlijk onze sleuteldagen. Die zijn goud waard.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
- Berichten: 111
Met het CVT verhaal komt het vast goed, als je lid wil worden van onze gezellige club dan kun je als je tijd en zin hebt ook naar de sleuteldag komen in Leidschendam, kan ik, ??n van de andere aanwezige leden of als het echt spannend wordt de TC (Technische Commissie) je er mee helpen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Ik denk dat lid worden van de club wel belangrijk is in jou geval, omdat je niets weet en de besparing op de benzine heb je er zo uit. Zegt iemand die geen lid is... Maar dat heeft andere oorzaken die van mij is tijdelijk buiten gebruik gesteld...
Als je naar zo,n sleuteldag komt zal iemand van de technische commissie (of die er verstand van heeft) eerst kijken of die EMVK en tachnorelais werkt. In dat geval is de kans na dat gemaakt te hebben dat hij weer normaal loopt toegenomen met 99%. Zo niet is het verder zoeken, en zit het in het vacuumsysteem of carburateur. Tenminste dat is daarna het meest waarschijnlijke.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.