Vage elektrische storingen (na lange stilstand)
- Floris Schropp
- Nieuw lid
Vermoedelijk is het spoor ook gebroken bij het aandraaien van die schroef, dus dat kan met een hard stuk soldeer net zo goed gebeuren.
gewoon een stukje tweelingsnoer voldoet. daar lopen geen bijzondere stromen, dus je hebt ook niet 1mm2 of meer nodig. Als je bijvoorbeeld een stuk van het originele luidsprekerdraad van de 300 hebt liggen, dan is dat goed. www.conrad.nl/medias/global/ce/6000_6999...B_00_FB.EPS_1000.jpg
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Die draad heb ik zat liggen, en je hebt helemaal gelijk; die folie is er al eens eerder af geweest, ??n schroefje (van een of ander kastje achterop de brandstofmeter) was vernaggeld en de overige zagen eruit alsof ze al eens los waren geweest
"looks like somebody has had some fun", om maar bij een van de beroemde citaten van de Die Hard films te blijven
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Joost kan het best doen waar hij zich het beste bij voelt.
@Joost: Die met 3 pootjes zijn transistordiodes, eenvoudig gezegd diodes die je via dat 3e contactje aan of uit kunt zetten. Gewone diodes hebben maar 2 pootjes (denk ook aan LED's). Simpel gezegd laten deze stroom door van de zwarte kant richting de kant met het witte streepje er rond, en sperren de stroom van het witte streepje richting de zwarte kant.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
solderen...
en weer in elkaar
Ik heb het dus gesoldeerd met de bedoeling om in de tussentijd een andere tellerbak te vinden. Er is mee geknoeid.
Mijn doel is dan ook gedeeltelijk bereikt; ik heb weer controlelampjes, maar als je hem op contact zet gaat alleen accu, oliedruk en motortemperatuur branden. Die van de remvloeistof en benzinemeter blijven uit, ondanks schoonmaken van de contacten en een nieuw lampje.
Chokelampje werkt ook niet, zelfde verhaal. Ik heb de motor nog niet gestart dus of de toerenteller het weer doet weet ik ook niet.
In ieder geval heb ik nu de belangrijke controlelampjes weer. Ondertussen maar op zoek naar een donorbak zodat ik de gehele printplaat kan overzetten.
Nou, de conclusies:
- Zekeringkast intern verrot, schoongemaakt
- Printplaat tellerbak kapot, gedeeltelijk gerepareerd
- Blower doet het nog steeds niet, relais klikt wel
Afgezien van enkele lampjes en die blower werkt alles weer. Alsiemand nog tips heeft m.b.t. de blower hoor ik die graag.
Tot zover allen bedankt voor het meedenken!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
m.a.w. ik vermoed dat je dit probleem in de kachelweerstand moet zoeken. Als ik zie hoe die zekeringkast eruit zag (wat een mooi klusje met omschrijving trouwens!!! dit heb ik zelf nog n???it gedacht te gaan doen :+ ) zou het mij niks verbazen als de contacten van die oververhittings schakelaar gecorrodeerd zijn.
wat betreft folie; zou het zelf ook repareren en me er verder geen zorgen om maken. Er is een duidelijke oorzaak geweest en de soldeer reparatie is goed te doen.
Wel zou ik een zo dun mogelijk (als praktisch is) koperdraadje nemen. Draadoppervlakte 0,15mm is al meer dan wat dit printspoor aan koper had. Luidsprekersnoer is erg dik naar mijn idee
edit; topictitel aangepast, dat de auto lang stilgestaan heeft maakt het wel een apart verhaal natuurlijk, vandaar dat ik dit er even bij gezet heb.....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Mocht je t?ch nog een tellerbak oude stijl willen (want dat is dit toch?) - Ik heb er nog wel eentje... PB maar ofzo
[edit] Idd, Smiths, oude type.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Weer een technotip, die zekeringkast?
@ Diede: de reparatie is geslaagd, maar er is nog meer aan de hand. Maar ik zal eerst even afwachten of het "zichzelf nog herstelt" als de auto weer even gereden heeft.
@ Wouter: de blower + bekabeling is het eerstvolgende klusje
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
volvofiel;217871 schreef : Dank nog voor de tips!
Weer een technotip, die zekeringkast?
wat dacht je! :yesyes:yeehaa!:w00t:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
volvofiel;217871 schreef : ....zal eerst even afwachten of het "zichzelf nog herstelt" als de auto weer even gereden heeft.
Lieve dingen zeggen en af en toe een aai over het dashboard zijn beproefde methoden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
wat betreft de blower denk ik dat de thermische beveiliging van de kachelweerstand naar z'n grootje is.
het is natuurlijk afhankelijk van waar en welk spoor er gescheurd is, maar ik probeer zelf altijd solderen te vermijden, je kunt vaak een los draadje parralel aansluiten; op de foto met de breuk kan dat iig al makkelijk dmv een oogje aan het draadje te knijpen en onder de parker erbij te schroeven
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.