- Berichten: 4
Vage elektrische storingen (na lange stilstand)
- 16673-dummy
- Nieuw lid
Minder
Meer
06-06-2013 21:40 #632731
door 16673-dummy
Vage elektrische storingen (na lange stilstand) is gemaakt door 16673-dummy
Het probleem is ondertussen zo groot gebleken dat ik maar even een apart topic ervoor start.
Het gaat om een 1983 360 GLS sedan.
Een opsomming van alle vreemde elektrische zaken:
- Remlichten werken niet => schakelaar bij pedaal kapot en is besteld
- Interieurverlichting werkt niet
- Verlichting bij contactslot werkt niet
- Kofferbakverlichting werkt niet
- Controlelampjes dashboard werken niet => lampjes zijn vervangen en contacten schoongemaakt, geen resultaat
- Blower werkt niet, bij bedienen van de schakelaar van stand 2 naar 3 hoor je wel het relais klikken
- Benzinemeter werkt niet, controlelampje ook niet. => lampje vervangen en contacten schoongemaakt, geen resultaat
- Koelwatertemperatuurmeter werkt niet, controlelampje ook niet => lampje vervangen en contacten schoongemaakt, geen resultaat.
- Bij verhoogd stationair toerental of gasgeven komt de koelwatertemperatuurmeter ineens een stuk naar rechts
- Toerenteller werkt niet, alleen als de chokeknop op een bepaalde positie staat werkt die w?l
- Radio werkt w?l, maar soms alleen als de auto op contact staat, soms ook als de sleutel er niet in zit
Verlichting en dashboardverlichting werkt feilloos, ruitenwissers werken ook. Zekeringen zijn heel.
Op contact gaat dus geen enkel controlelampje branden. Als de motor echter loopt, werkt het acculampje w?l want die brandt (klopt ook, want als ik de spanning over de accupolen meet kan ik niet anders dan concluderen dat de dynamo niet bijlaadt). Ook de lampjes van de richtingaanwijzer knipperen bij richting aangeven. Als ik de mistlampschakelaar omzet (op contact) gaat het controlelampje branden, maar de mistlamp niet.
De radio kan soms niet aan als de sleutel niet in het contact zet. Soms wel maar dan hoor je alleen een reuteltje. Als je de zaak op contact zet kan 'ie aan, als je de auto vervolgens van contact afhaalt blijft de radio w?l gewoon aan.
De stationairsproeier krijgt geen stroom als de auto op contact staat, terwijl dat wel zou moeten.
Wat heb ik gedaan?
- Stekkers zekeringkast losgehaald en schoongemaakt, niets opvallends te zien
- Massapunt zekeringkast goed schoongemaakt, was verroest. Geen verschil te merken
- Massapunt op chassisbalk schoongemaakt, was verroest. Geen verschil te merken.
- Radio gedemonteerd en gezien dat alles correct en volgens de Volvo-manier is aangesloten. De originele stekker is nog intact en de radio zit er al sinds 1983 in, te zien aan het stickertje erop.
Heeft iemand enig idee waar ik de oplossing moet zoeken?
Het gaat om een 1983 360 GLS sedan.
Een opsomming van alle vreemde elektrische zaken:
- Remlichten werken niet => schakelaar bij pedaal kapot en is besteld
- Interieurverlichting werkt niet
- Verlichting bij contactslot werkt niet
- Kofferbakverlichting werkt niet
- Controlelampjes dashboard werken niet => lampjes zijn vervangen en contacten schoongemaakt, geen resultaat
- Blower werkt niet, bij bedienen van de schakelaar van stand 2 naar 3 hoor je wel het relais klikken
- Benzinemeter werkt niet, controlelampje ook niet. => lampje vervangen en contacten schoongemaakt, geen resultaat
- Koelwatertemperatuurmeter werkt niet, controlelampje ook niet => lampje vervangen en contacten schoongemaakt, geen resultaat.
- Bij verhoogd stationair toerental of gasgeven komt de koelwatertemperatuurmeter ineens een stuk naar rechts
- Toerenteller werkt niet, alleen als de chokeknop op een bepaalde positie staat werkt die w?l
- Radio werkt w?l, maar soms alleen als de auto op contact staat, soms ook als de sleutel er niet in zit
Verlichting en dashboardverlichting werkt feilloos, ruitenwissers werken ook. Zekeringen zijn heel.
Op contact gaat dus geen enkel controlelampje branden. Als de motor echter loopt, werkt het acculampje w?l want die brandt (klopt ook, want als ik de spanning over de accupolen meet kan ik niet anders dan concluderen dat de dynamo niet bijlaadt). Ook de lampjes van de richtingaanwijzer knipperen bij richting aangeven. Als ik de mistlampschakelaar omzet (op contact) gaat het controlelampje branden, maar de mistlamp niet.
De radio kan soms niet aan als de sleutel niet in het contact zet. Soms wel maar dan hoor je alleen een reuteltje. Als je de zaak op contact zet kan 'ie aan, als je de auto vervolgens van contact afhaalt blijft de radio w?l gewoon aan.
De stationairsproeier krijgt geen stroom als de auto op contact staat, terwijl dat wel zou moeten.
Wat heb ik gedaan?
- Stekkers zekeringkast losgehaald en schoongemaakt, niets opvallends te zien
- Massapunt zekeringkast goed schoongemaakt, was verroest. Geen verschil te merken
- Massapunt op chassisbalk schoongemaakt, was verroest. Geen verschil te merken.
- Radio gedemonteerd en gezien dat alles correct en volgens de Volvo-manier is aangesloten. De originele stekker is nog intact en de radio zit er al sinds 1983 in, te zien aan het stickertje erop.
Heeft iemand enig idee waar ik de oplossing moet zoeken?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 111
06-06-2013 23:24 #932066
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Vage elektrische storingen (na lange stilstand)
Als je een multimeter hebt zou je stap voor stap kunnen meten tot welk punt je nog wel spanning hebt, elke verbruiker die het niet (goed) doet kun je op deze manier nalopen.
Wat de massa betreft voor elke verbruiker, de weerstand naar het massa punt moet zo laag mogelijk zijn, doorgaans komt het neer op zo'n 200 tot 300 milli Ohm.
Bij het stap voor stap meten begin je bij de accu en zo steeds verder; zekeringkast -> schakelaar/relais/sensor etc -> verbruiker om een voorbeeld te noemen.
En voor de massa geldt dat je de massa meet van verbruiker naar het massapunt waar deze verbruiker op aangesloten is. (vaak een gemeenschappelijk punt met andere verbruikers)
Is er spanning tot op de fitting (de volledige accu spanning het liefst) en een goede massa dan zou het lampje (om een voorbeeld te noemen) moeten branden.
Wat de massa betreft voor elke verbruiker, de weerstand naar het massa punt moet zo laag mogelijk zijn, doorgaans komt het neer op zo'n 200 tot 300 milli Ohm.
Bij het stap voor stap meten begin je bij de accu en zo steeds verder; zekeringkast -> schakelaar/relais/sensor etc -> verbruiker om een voorbeeld te noemen.
En voor de massa geldt dat je de massa meet van verbruiker naar het massapunt waar deze verbruiker op aangesloten is. (vaak een gemeenschappelijk punt met andere verbruikers)
Is er spanning tot op de fitting (de volledige accu spanning het liefst) en een goede massa dan zou het lampje (om een voorbeeld te noemen) moeten branden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
07-06-2013 00:20 #932071
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vage elektrische storingen (na lange stilstand)
gezien het grote aantal dingen dat niet meer werkt, een gezamenlijke voedingslijn heeft, ligt het voor de hand dat daar de fout zit.
mogelijke oorzaken zijn
-doorgefikte aansluitingen tussen zekeringkast en kabelboom
-corrosie op de contacten van een van de relais aan de stuurkolom
-corrosie aan zekeringhouder
-draadbreuk
Laatst heb ik iets moois meegemaakt; een massaklem van de accu met een aangekrompen kabel. Zo'n mooie 6-hoekige krimpverbinding die af-fabriek aanwezig is. GEEN VERBINDING MEER met de kabel!! De massakabel liep van accu naar blok, zat aan beide kanten goed vast, en zag er nog goed uit.
Ik zet de multimeter met de plus op het blok, en de min op de minpool van de accu: 12,3 Volt! nog nooit meegemaakt
overigens is het meten van voltages met ingeschakelde circuits de beste meetmethode. Een ohmse meting kan laag uitvallen als circuit niet belast wordt, terwijl er onder belasting toch veel spanningsval optreedt.
mogelijke oorzaken zijn
-doorgefikte aansluitingen tussen zekeringkast en kabelboom
-corrosie op de contacten van een van de relais aan de stuurkolom
-corrosie aan zekeringhouder
-draadbreuk
Laatst heb ik iets moois meegemaakt; een massaklem van de accu met een aangekrompen kabel. Zo'n mooie 6-hoekige krimpverbinding die af-fabriek aanwezig is. GEEN VERBINDING MEER met de kabel!! De massakabel liep van accu naar blok, zat aan beide kanten goed vast, en zag er nog goed uit.
Ik zet de multimeter met de plus op het blok, en de min op de minpool van de accu: 12,3 Volt! nog nooit meegemaakt
overigens is het meten van voltages met ingeschakelde circuits de beste meetmethode. Een ohmse meting kan laag uitvallen als circuit niet belast wordt, terwijl er onder belasting toch veel spanningsval optreedt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 4
07-06-2013 10:54 #932088
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Vage elektrische storingen (na lange stilstand)
oei, tijd om de gebruiksaanwijzing van de multimeter maar eens op te zoeken dan
ik ga sowieso eerst die zekeringkast maar eens helemaal loshalen, de stekkers zijn weliswaar schoon nu maar ik zag vanmorgen ook wat foto's van zekeringkasten die intern redelijk verrot zijn
kun je die zekeringkast ook doormeten op de een of andere manier? Er is namelijk z?veel kapot (althans; niet-werkend) dat het me stug lijkt dat het aan een kabelbreukje ergens ligt.
hoe zit het met het contactslot? zou dat ook de boosdoener kunnen zijn? met name die gekke perikelen van de radio betekenen namelijk dat er soms wel constante stroom is, maar soms ook niet. Terwijl er wel constante stroom zou moeten zijn
ik ga sowieso eerst die zekeringkast maar eens helemaal loshalen, de stekkers zijn weliswaar schoon nu maar ik zag vanmorgen ook wat foto's van zekeringkasten die intern redelijk verrot zijn
kun je die zekeringkast ook doormeten op de een of andere manier? Er is namelijk z?veel kapot (althans; niet-werkend) dat het me stug lijkt dat het aan een kabelbreukje ergens ligt.
hoe zit het met het contactslot? zou dat ook de boosdoener kunnen zijn? met name die gekke perikelen van de radio betekenen namelijk dat er soms wel constante stroom is, maar soms ook niet. Terwijl er wel constante stroom zou moeten zijn
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
07-06-2013 10:56 #932089
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vage elektrische storingen (na lange stilstand)
Ik zou het in de zekeringenkast zoeken. Te veel problemen om het bij individuele oorzaken te zoeken lijkt me, dus ga het zoeken waar alles bij elkaar komt. Als het in het contactslot zou zitten zouden alle 15-lijnen niet werken neem ik aan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 4
07-06-2013 19:47 #932104
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Vage elektrische storingen (na lange stilstand)
Zal ik doen Jos.
Ik had het eigenlijk voor vanavond op de planning staan, maar gezien de weersomstandigheden wijk ik voorlopig even uit naar een terras i.p.v. de motorruimte van de 360
Ik had het eigenlijk voor vanavond op de planning staan, maar gezien de weersomstandigheden wijk ik voorlopig even uit naar een terras i.p.v. de motorruimte van de 360
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
Minder
Meer
07-06-2013 23:35 #932106
door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Vage elektrische storingen (na lange stilstand)
Kijk of de massadraad van de teller unit vast zit ik heb dit ook een keer gehad en de massadraad was los.
Die zit vast aan de stuur kolom in de buurt van de contactslot
Die zit vast aan de stuur kolom in de buurt van de contactslot
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 4
09-06-2013 10:13 #932175
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Vage elektrische storingen (na lange stilstand)
gistermiddag weer even bezig geweest
ik heb de zekeringkast er helemaal uitgehaald en open gemaakt. Daar schrok ik best van want ik zag meer blauwe oxidatie dan koper
in eerste instantie wilde ik hem weggooien en een andere monteren, maarja, je weet maar nooit hoe zo'n ding er aan toe is. Dus toch maar laag voor laag alles eruit gesloopt en vervolgens weer opgebouwd, na alle contacten, stekkers en pinnetjes helemaal schoongemaakt te hebben en met witte zuurvrije vaseline ingesmeerd te hebben.
Daarna alles weer teruggebouwd, geprobeerd en.... geen verbetering! Nog steeds geen controlelampjes en ook geen blower :no:
was wel geinig, ik zag al die plaatjes zitten in meerdere lagen en ik dacht "hoe ga ik dit in vredesnaam weer terugbouwen?". Du maar een paar platen piepschuim gepakt en zo elke laag vanuit de zekeringkast in precies dezelfde positie op het piepschuim geprikt. Zo was terugbouwen een fluitje van een cent!
Nou, dat is nu dus helemaal schoon maar heeft het probleem niet opgelost.
Volgende stap: tellerset er nogmaals uithalen en alles daar omheen loshalen, schoonmaken en doormeten (voor zover dat laatste me lukt)
ik heb de zekeringkast er helemaal uitgehaald en open gemaakt. Daar schrok ik best van want ik zag meer blauwe oxidatie dan koper
in eerste instantie wilde ik hem weggooien en een andere monteren, maarja, je weet maar nooit hoe zo'n ding er aan toe is. Dus toch maar laag voor laag alles eruit gesloopt en vervolgens weer opgebouwd, na alle contacten, stekkers en pinnetjes helemaal schoongemaakt te hebben en met witte zuurvrije vaseline ingesmeerd te hebben.
Daarna alles weer teruggebouwd, geprobeerd en.... geen verbetering! Nog steeds geen controlelampjes en ook geen blower :no:
was wel geinig, ik zag al die plaatjes zitten in meerdere lagen en ik dacht "hoe ga ik dit in vredesnaam weer terugbouwen?". Du maar een paar platen piepschuim gepakt en zo elke laag vanuit de zekeringkast in precies dezelfde positie op het piepschuim geprikt. Zo was terugbouwen een fluitje van een cent!
Nou, dat is nu dus helemaal schoon maar heeft het probleem niet opgelost.
Volgende stap: tellerset er nogmaals uithalen en alles daar omheen loshalen, schoonmaken en doormeten (voor zover dat laatste me lukt)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
Minder
Meer
09-06-2013 10:39 #932181
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Vage elektrische storingen (na lange stilstand)
het zou ook kunnen dat het massapunt in de auto naast de zekeringenkast geen goed contact maakt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 4
09-06-2013 10:41 #932182
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Vage elektrische storingen (na lange stilstand)
waar zit dat massapunt?
er zit bij mij wel een massapunt op een van de schroeven van de zekeringkast (binnenkant, onder het dashboard), deze heb ik losgehaald en schoongemaakt (ook weer ingevet met die vaseline) en weer teruggezet. Helaas geen resultaat
maar zit er n?g een massapunt daar dan?
er zit bij mij wel een massapunt op een van de schroeven van de zekeringkast (binnenkant, onder het dashboard), deze heb ik losgehaald en schoongemaakt (ook weer ingevet met die vaseline) en weer teruggezet. Helaas geen resultaat
maar zit er n?g een massapunt daar dan?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets