Vage elektrische storingen (na lange stilstand)

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-06-2013 14:46 #932208 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Vage elektrische storingen (na lange stilstand)
inmiddels heb ik het hele dashboard eruit gehaald zodat ik goed zicht heb op de kabelboom.
die kabelboom ziet er nog goed uit, niet in geknipt, niet beschadigd, alle stekkers goed vast.

Ik heb alleen geen flauw idee wat ik hier nu in kan doormeten en hoe dat nou eigenlijk werkt.

Wat ik wel vond: een blauwe draad die naar de trekhaak gaat, en dan ook direct naar de stekkerdoos van de trekhaak. Op welke pin deze is aangesloten kan ik niet vinden want ze hebben twee kleuren draad gebruikt voor 7 pinnen... 4x rood en 2x blauw.

In ieder geval, die blauwe draad ligt dus tot in de voetenruimte van de bestuurder. Daar zit een connector aan, maar is nergens op aangesloten. Is deze draad misschien de oorzaak van het probleem?

Wat ik iig al w?l kan melden:
- Stationairsproeier werkt weer
- Binnenverlichting werkt weer
- Verlichting handschoenenkastje werkt weer
- Ruitenwissers, richtingaanwijzers etc. werken incl. controlelampje
- Contactslotverlichting werkte niet omdat er geen lampje in zat
(verhaal apart; ik heb die toen losgehaald, alle aansluitingen schoongemaakt, maar in al mijn nijver kennelijk niet opgemerkt dat er gewoon geen lampje in zat :crazy1:)

Het enige dat dus nog niet werkt, zijn de controlelampjes die aan zouden moeten gaan als je de sleutel op contact draait. Daarnaast werkt het controlelampje van de choke niet en werkt de koelwatertemperatuurmeter niet goed.

Dus, twee verdachten:
- De eerdergenoemde blauwe draad richting trekhaak
- Misschien is gewoon de tellerset kapot?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-06-2013 15:32 #932214 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Vage elektrische storingen (na lange stilstand)
net de tellerset doorgemeten, je moet toch ergens beginnen

ik weet dat weerstand in Ohm wodt uitgedrukt dus ik heb de multimeter maar op 2000k Ohm gezet, waarschijnlijk een belachelijk grote waarde maar dat boeit niet, het gaat om de verschillen onderling, toch?

In ieder geval, bij de meeste controlelampjes krijg je 000 in het scherm. Echter, bij het 6e lampje (remvloeistof) vanaf rechts (gezien vanaf de achterkant van de tellerset, waar de printplaat zit) krijg ik een 1 in het scherm. Ofwel, oneindige weerstand. Lijkt mij tenminste.
Is ook niet zo gek, want nadere inspectie leerde het volgende:
[img


een breuk in de printplaat!

Dit contactje is wat verdraaid, waardoor die in contact is getreden met het spoortje ernaast. Die is van de oliedruk. Maarja, die is d.m.v. een weerstandje weer verbonden met de lampjes van de motortemperatuur en brandstof. En die staan weer in contact met blabla etc. enz.
Dit zal dus ook verklaren waarom de toerenteller alleen werkt als de choke op een bepaalde positie is uitgetrokken. Het maakt nu allemaal verbinding met elkaar.

Nu mijn vraag: kan ik dat gebroken contactje nog solderen?

Tweede vraag: als ik de weerstand over het derde lampje van rechts (handrem) meet (dus van de aansluiting van het lampje tot aan het punt waar de stekker aansluit), krijg ik een waarde van 008 Ohm. De rest is ds allemaal 000, zoals zou moeten.
Waarom zit hier nog zo'n grote weerstand tussen? Dit lampje is d.m.v. een weerstandje wel weer verbonden met andere lampjes, maar zowel v??r die weerstand als erna (bij de aansluiting van de stekker) krijg ik die hoge weerstandswaarde.
Hoe kan dat?

overzichtje van de lampjes
[img


[img

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-06-2013 15:36 #932215 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vage elektrische storingen (na lange stilstand)

volvofiel;217825 schreef : - Misschien is gewoon de tellerset kapot?


Toevallig geen hele kleine scheurtjes in die blauwe printplaat, als je goed kijkt? Bij mij deden de buitentemperatuurmeter en toerenteller om die rede raar.
Oorzaak: Een paar piepkleine scheurtjes en knikjes in de printplaat waardoor hij op deze plaatsen een kleine weerstand kreeg.
Gevolg: Toerenteller gaf rara (te lage) waardes aan, soms 300 toeren te weinig, soms normaal, soms 1500 toeren te weinig. Als ik de kachel aanzette werd het beter door de warmte achter de tellerset.
Buitentemperatuurmeter gaf allerlei random waardes aan, geen pijl op te trekken
Oplossing:
Printplaat gewisseld met een op het oog goed exemplaar, 10 minuten werk.

Edit: Je had er zelf ook al aan gedacht zie ik :D
Over die printplaat:
Niet solderen, gewoon een andere. Alsje gaat solderen is de kans groot dat het zo weer kapot is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-06-2013 15:45 #932218 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Vage elektrische storingen (na lange stilstand)

volvofiel;217831 schreef : ....Waarom zit hier nog zo'n grote weerstand tussen? Dit lampje is d.m.v. een weerstandje wel weer verbonden met andere lampjes, maar zowel v??r die weerstand als erna (bij de aansluiting van de stekker) krijg ik die hoge weerstandswaarde.
Hoe kan dat?

....


je weerstand is een diode meet nog eens erover en dan doe je het nog een keer maar dan de draadjes van de multimeter andersom aansluiten.
je moet dan een keer een hele hoge weerstand hebben en de andere keer een hele lage, zo niet is de diode ten [diode]hemel gestegen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-06-2013 16:04 #932220 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Vage elektrische storingen (na lange stilstand)
of op de diodestand meten. in een richting ~0.7V en in de andere richting niks is OK.

Solderen kun je waarschijnlijk wel. blauwe laag openkrabben/schuren tot blank koper, draadje solderen van spoor naar de koperen ring. resterend stukje spoor wegsnijden want het nu lijkt het contact te kunnen maken met het spoor ernaast.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-06-2013 16:13 #932222 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vage elektrische storingen (na lange stilstand)
Je kunt het wel solderen Floris, maar je blijft een zwakke plek houden. Daarnaast gaat soldeersel vrij makkelijk scheuren door de trillingen in de auto, ?n kun je het niet zo goed isoleren zodat de kans op kortsluiting toeneemt. Met een draadje is natuurlijk al wel beter als die 2 stukjes gewoon aan elkaar solderen, maar de voorkeur voor een andere (goede) printplaat blijft.
Kortom, je k?nt wel solderen, maar het is een echt lapmiddel. Een beetje het zelfde principe als je radio aansluiten met kroonsteentjes waar wij met zijn allen zo op tegen zijn...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-06-2013 16:13 #932223 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Vage elektrische storingen (na lange stilstand)

powerflux;217838 schreef : want het nu lijkt het contact te kunnen maken met het spoor ernaast.


dat doet het al, weerstand is nul :)

diodestand meten zal ik dan nog even doen, daarna schroef ik de printplaat los en ga ik kijken of ik het kan solderen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-06-2013 16:24 #932224 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Vage elektrische storingen (na lange stilstand)

powerflux;217838 schreef : of op de diodestand meten. in een richting ~0.7V en in de andere richting niks is OK.

Solderen kun je waarschijnlijk wel. blauwe laag openkrabben/schuren tot blank koper, draadje solderen van spoor naar de koperen ring. resterend stukje spoor wegsnijden want het nu lijkt het contact te kunnen maken met het spoor ernaast.


maar die dingen zijn dus wel diodes? ik dacht dat die altijd 3 poten hadden?

nouja, het volgende heb ik gemeten
nummer 1 weerstand ong. 33 Ohm, beide kanten op. 0.00V, ook beide kanten
nummers 2 en 3 van beide kanten oneindige weerstand en ook van beide kanten 0.00V. Nauwelijks zichtbaar op de foto, maar 1 2 en 3 staan erop
[img


Conclusie: enkeltje schrootbak?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-06-2013 16:37 #932226 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Vage elektrische storingen (na lange stilstand)

General Custom;217840 schreef : Je kunt het wel solderen Floris, maar je blijft een zwakke plek houden. Daarnaast gaat soldeersel vrij makkelijk scheuren door de trillingen in de auto, ?n kun je het niet zo goed isoleren zodat de kans op kortsluiting toeneemt. Met een draadje is natuurlijk al wel beter als die 2 stukjes gewoon aan elkaar solderen, maar de voorkeur voor een andere (goede) printplaat blijft.
Kortom, je k?nt wel solderen, maar het is een echt lapmiddel. Een beetje het zelfde principe als je radio aansluiten met kroonsteentjes waar wij met zijn allen zo op tegen zijn...


Niet mee eens. Daarom vermeld ik juist dat draadje. Je gebruikt geen kroonsteentje omdat de slechte de adertjes kapotdrukken en die daarbij afbreken. Je mag best 2 draden rechtstreeks aan elkaar solderen met een krimpkous eromheen. Maar doe het niet in een schroef- of klemverbinding.
Dat is hier allemaal niet van toepassing. Dit gaat een oeverloze discussie worden, dus ik ga de kl*tzak uithangen en mijn ervaring erbij halen: dit kun je uitstekend solderen.

Joost. Het is lastig te beoordelen of je de meting goed hebt gedaan. Als je hem wil opsturen wil ik er best naar kijken en evt. herstel uitvoeren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-06-2013 16:56 #932229 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Vage elektrische storingen (na lange stilstand)
Bedankt voor het aanbod Floris, en het was een meetfout van mij.
Ik gebruikte de printplaat, maar toen ik de meter gewoon direct op de diode zette bleek het gewoon te kloppen.

Inmiddels heb ik de printplaat los. Welke draad kan ik het beste gebruiken om de breuk te herstellen?
De twee gebroken spoortjes kan ik dus niet direct aan elkaar solderen? Ze sluiten nog op elkaar aan dus met een drupje tin zou het hersteld zijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD