Voor (foto)verslagen van afgeronde klussen

Wat zou jij graag willen zien als garagescene?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-11-2009 21:42 #804587 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Wat zou jij graag willen zien als garagescene?
Ik heb even geen V300 bij de hand :humor: Als ik weer thuis ben maak ik direct foto's voor je.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-11-2009 21:43 #804588 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Wat zou jij graag willen zien als garagescene?
update; afgelopen zondag aan de auto van niels een aantal zaken geregeld waarbij er een set foto's geschoten zijn. ik hoop daar zo spoedig mogelijk per stuk een mooi stukje tekst bij te typen

- foto's + tekst, tutorial voor het afstellen van CVT riemen
- foto's + tekst, tutorial voor het afstellen van de CVT koppeling
- foto's + tekst, tutorial voor het vervangen van de CVT koppeling
- foto's + tekst, tutorial voor het vervangen van de achterste krukaskeerring B14 (cvt en handbak)

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
13-11-2009 22:06 #804596 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Wat zou jij graag willen zien als garagescene?
Ik weet niet hoe het voor de andere leden/lezers is, maar ik kan niet wachten tot ik het kan zien en lezen!

Steeds meer kunnen doen aan je eigen auto, echt heel leuk en leerzaam.

Gr; Wouter.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-11-2009 22:34 #804601 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Wat zou jij graag willen zien als garagescene?

Wouter76;125486 schreef : Steeds meer kunnen doen aan je eigen auto, echt heel leuk en leerzaam.

en dat is precies de bedoeling hiervan!

heb er net nog een bedacht trouwens,
- cvt service (olie verversen primair/secundair, procedure ATF olie inbrengen om de primaire en secundaire poelies te smeren, riemcheck etc)

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-11-2009 13:39 #804887 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Wat zou jij graag willen zien als garagescene?

AvdAkker;125476 schreef : die moet je bij een clipje indrukken ipv draaien om los te halen

dat incl foto's en het is perfect :y:

Het is inderdaad een makkelijk klusje. De eerste keer was ik ook nog wel even aan het puzzelen, maar uiteindelijk lukte het prima. Ik moet nog altijd de buitentemperatuurmeter en econometer plaatsen, misschien kan ik die foto's leveren als ik dit snel genoeg doe...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-11-2009 18:06 #804910 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Wat zou jij graag willen zien als garagescene?
Ik vind het met foto,s ook erg duidelijk. Maar goed ik denk dat toen ik geen ervaring erin had, die foto,s me totaal niks zeiden.

Wielremcylinder vervangen, remolie verversen. Jaja simpel maar goed, het gaat gewoon om die standaard dingen die gebeuren nu eenmaal vaak.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-11-2009 18:27 #804913 door Anjo van den Akker

Markvictor;125810 schreef : Wielremcylinder vervangen, remolie verversen.

waar ik nog steeds enorm m'n twijfels bij heb ivm stukje verkeersveiligheid.

hoe leg je iemand met 0,0 ervaring adhv foto's/video uit wanneer je remmerij goed ontlucht is? hoe wijs je iemand op de correcte procedure voor het lossen/vastmaken van een remleiding/slang?

ik liet toen ik nog bij terberg stagelopers onder me had hun ook dergelijke klussen uitvoeren, maar dan in het stuursysteem. reken maar dat ik de eerste 3 trucks gewoon mee stond te kijken en de 5 trucks die daarop volgden persoonlijk het systeem controleerde voor er proefgereden werd. met veiligheid moet je gewoon niet kloten, zeker niet als het om remmen gaat.

ik vind het belangrijker om zaken die specifiek v300 serie zijn (cvt transmissie), en enkele zaken dat bij motorische storingen horen (bijv waterpomp) voor iedereen beschikbaar te hebben; dan een universeel principe als wielophanging en remmerij wat mensen uit dienen te besteden als ze hier geen ervaring mee hebben (of een ervaren persoon over de schouder mee laten kijken)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-11-2009 18:33 #804915 door V300 register
Ik geef je opzich wel gelijk Anjo, zeker het ontluchten van remmen. Het is niet moeilijk, zeker niet. Maar als het fout gaat kun je wel een groot probleem hebben.
Daar wil je als TC geen deel van uitmaken.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-11-2009 18:43 #804918 door V300 register
Je bent er niet verantwoordelijk voor. Bedoel te zeggen: als het mis gaat zie website staat het heel duidelijk.

Maar toch: stel dat ik het doe, en ik vlieg zwaar gewond tegen een boom. Dat doet zo,n onderwerp niet goed, krijg je weer te horen idd van dat kan toch niet.

Ik ben ook niet voorplan mijn remmen zelf te doen overigens. Maar een koppeling zou ik, zeker als de auto niet meer rijd en dus verweg gesleept moet worden voor reparatie zelf wel uit proberen idd.

Zelfde geld voor koppaking vervangen. Zag dat al hierop staan, en had zoiets van dat moet wel lukken. Kijk als je namelijk een keer bijvoorbeeld je waterpomp hebt vervangen kun je zo,n koppaking ook wel. Gooi je gelijk je spruitstuk waterpomp en al los, alleen hoe hard je het moet vastdraaien met momentsleutels stond er niet bij zag ik.

Als zo,n koppeling erin zit, en werkt dan is dat toch goed? Het enige wat kan zijn is dat die niet of amper is afgesteld en daardoor binnen 50.000 km er weer uitligt.

Daarbij als je naar een garage gaat voor je remleiding en cylinder te vervangen is dat niet eens zo duur. Stel dat een remcylinder vervangen met olieverversen 100 euro is. De matrialen zijn 25 euro dus je kunt 75 euro besparen. Dat lijkt veel, maar kijk eens wat je op een koppeling kunt pakken waar verkeersrisico technisch veel minder gevaar aanzit:

Je zoekt hem eerst zelf via marktplaats, dat scheelt je 50%. Dat doet de garage ook niet voor je... Kortom als je hetzelf doet ben je 150-200 kwijt integen 500 a 600 met de garage.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-11-2009 19:13 #804922 door V300 register
In principe kun je het hele verantwoordelijkheidsverhaal alsnog afdoen met een disclaimer. Staat ook voorin de Haynes en waarschijnlijk elk werkplaatshandboek. Dat is het punt ook niet. Het intrinsieke gevaar van werken aan remmen levert bij Anjo de retorische vraag op of het dan wel zo nuttig is om tijd aan zo'n how-to te besteden, tijd die je dus niet kunt gebruiken om andere zaken te belichten die voor mensen als ik (twee linkerhanden, ongeduld, neiging tot grof taalgebruik en het rondwerpen van gereedschappen) beter te behappen zijn en ook met minder risico uit te voeren. Weet ook dat het vervangen van een koppeling ook in de Haynes vrijwel alleen met tekst is ondervangen (zeer goed overigens) en niet met foto's. Remmen daarentegen...

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC