show je auto, of een project waar je mee bezig bent.
Stevens Volvo 300 projecten
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
26-03-2020 22:21 #984423
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stevens Volvo 300 projecten
Ziet er weer mooi uit Steven.
De rede dat ik even reageer is echter dat ik die modificatie op het vacuüm nooit zou toepassen. Het idee is goed, maar hier ga ik toch echt even met Wouter mee. Dit vind ik potentieel gevaarlijk, zeker als mensen met minder kennis van zaken dan jij de modificatie over gaan nemen.
Onderbouwing: zoals Wouter al zei: die vacuümbuffer van de rembekrachtiging zit er met een rede. Daarnaast zijn de slangen van de rembekrachtiging van had plastic zonder rek en waarbij de kans op lekkage zeer klein is. Hier voeg je, na de terugslagklep, zachte rubber slangen en een extra T-stukje aan toe wat via via ook weer met vele andere componenten in verbinding staan waar potentieel wat mis kan gaan.
Op deze manier maak je het systeem van de rembekrachtiging, wat zo ongeveer fail-proof is, ineens een stuk kwetsbaarder. De kans dat er ooit iets mis gaat in de vacuümsturing van de vario is namelijk vrij groot, want veel rubberwerk en veelal 30+ jaar oud.
Als het mis gaat, en het vacuüm van de rem valt weg zonder dat je het verwacht, lijkt het alsof je geen remmen hebt. Als je dan toevallig net flink moet remmen voor een stoplicht, ben je gewoon te laat en kun je op zoek naar in het beste geval enkel een nieuwe bumper.
Spelen met de vacuümsturing van de variomatic is erg leuk, en er is veel te verbeteren en beïnvloeden. Maar, aan iedereen het dringend advies: laat het remvacuüm met rust
Wat kun je wel doen?
Een hele leuke is om bij de bouwmarkt een stuk rioolpijp, een paar doppen, pvc-lijm en een paar holle bouten o.i.d met bijpassende rubbers te halen. Kun je zelf een vacuümtankje knutselen en zelfs experimenteren met de grootte. Een vacuüm terugslagklepje haal je op de sloop uit een willekeurige auto, deze zitten in (bijna) alle auto's ergens voor de rembekrachtiging.
Op die manier kan iedereen leuke dingen maken zonder dat hij/zij aan het remsysteem hoeft te komen. Iedereen moet het zelf weten maar dat lijkt me een stuk verstandiger voor de gemiddelde hobbyist.
Kleine tip: een vernauwing in de vacuümslang naar de EMVK is ook leuk om te testen, levert een vertraging in opschakelen op.
Neemt natuurlijk niet weg dat jeweer erg mooie dingen hebt gemaakt Steven. Leuk om te lezen :y:
De rede dat ik even reageer is echter dat ik die modificatie op het vacuüm nooit zou toepassen. Het idee is goed, maar hier ga ik toch echt even met Wouter mee. Dit vind ik potentieel gevaarlijk, zeker als mensen met minder kennis van zaken dan jij de modificatie over gaan nemen.
Onderbouwing: zoals Wouter al zei: die vacuümbuffer van de rembekrachtiging zit er met een rede. Daarnaast zijn de slangen van de rembekrachtiging van had plastic zonder rek en waarbij de kans op lekkage zeer klein is. Hier voeg je, na de terugslagklep, zachte rubber slangen en een extra T-stukje aan toe wat via via ook weer met vele andere componenten in verbinding staan waar potentieel wat mis kan gaan.
Op deze manier maak je het systeem van de rembekrachtiging, wat zo ongeveer fail-proof is, ineens een stuk kwetsbaarder. De kans dat er ooit iets mis gaat in de vacuümsturing van de vario is namelijk vrij groot, want veel rubberwerk en veelal 30+ jaar oud.
Als het mis gaat, en het vacuüm van de rem valt weg zonder dat je het verwacht, lijkt het alsof je geen remmen hebt. Als je dan toevallig net flink moet remmen voor een stoplicht, ben je gewoon te laat en kun je op zoek naar in het beste geval enkel een nieuwe bumper.
Spelen met de vacuümsturing van de variomatic is erg leuk, en er is veel te verbeteren en beïnvloeden. Maar, aan iedereen het dringend advies: laat het remvacuüm met rust
Wat kun je wel doen?
Een hele leuke is om bij de bouwmarkt een stuk rioolpijp, een paar doppen, pvc-lijm en een paar holle bouten o.i.d met bijpassende rubbers te halen. Kun je zelf een vacuümtankje knutselen en zelfs experimenteren met de grootte. Een vacuüm terugslagklepje haal je op de sloop uit een willekeurige auto, deze zitten in (bijna) alle auto's ergens voor de rembekrachtiging.
Op die manier kan iedereen leuke dingen maken zonder dat hij/zij aan het remsysteem hoeft te komen. Iedereen moet het zelf weten maar dat lijkt me een stuk verstandiger voor de gemiddelde hobbyist.
Kleine tip: een vernauwing in de vacuümslang naar de EMVK is ook leuk om te testen, levert een vertraging in opschakelen op.
Neemt natuurlijk niet weg dat jeweer erg mooie dingen hebt gemaakt Steven. Leuk om te lezen :y:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 18
27-03-2020 17:51 #984424
door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Stevens Volvo 300 projecten
Ik geef je ook zeker geen ongelijk Bart
Ik zelf zou het prima aandurven, maar goed het is wel een auto die ik uiteindelijk wil verkopen.
Daarom momenteel bezig met 2 nieuwe vacuüm cilinders, precies zoals ik al eerder toegepast heb op de grijze 340 ergens terug in dit topic.
Ik zelf zou het prima aandurven, maar goed het is wel een auto die ik uiteindelijk wil verkopen.
Daarom momenteel bezig met 2 nieuwe vacuüm cilinders, precies zoals ik al eerder toegepast heb op de grijze 340 ergens terug in dit topic.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 18
23-04-2020 20:57 #984563
door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Stevens Volvo 300 projecten
Een kleine update:
De EMVK weer aangesloten zoals origineel, zonder buffer, dit rijdt bij deze auto toch even beter en trekt wat lekkerder.
Merk wel dat het echt per auto verschilt.
De ene blijft wat hangen in toeren, terwijl de andere al van zichzelf prima opschakeld. En dat terwijl deze EMVK helemaal niet zo'n gek hoog vacuüm geeft aan de opschakel kant, zo'n 400 millibar om precies te zijn.
Verder hield hij erg in als hij koud is, heb nu een iets grotere sproeier in de eerste trap gezet, dit is echt een wereld van verschil. Nu nergens meer last van
Verder vandaag de auto aan het voorbereiden voor de schade hersteller, want nu is het alleen nog het cosmetische werk.
Als dat klaar is een flinke poetsbeurd en dat is deze ook afgerond
En heb er heel misschien al zelfs een koper voor, maar das nog even afwachten of dat doorgaat.
Bij de voorruit zit onder het rubber een klein beetje roest aan te komen, dus de ruit gaat eruit om dit aan te pakken. Verder zitten er wat lelijke deuken aan de linkerkant.
Zijpaneel al eruit gehaald om goed bij het raam te kunnen, i.v.m. spuitwerk gaat deze er ook uit, geen pop-out raam dus is iets lastiger maar opzich prima te doen, ze zijn in ieder geval een heel stuk minder breek gevoelig dan de voorruit
De EMVK weer aangesloten zoals origineel, zonder buffer, dit rijdt bij deze auto toch even beter en trekt wat lekkerder.
Merk wel dat het echt per auto verschilt.
De ene blijft wat hangen in toeren, terwijl de andere al van zichzelf prima opschakeld. En dat terwijl deze EMVK helemaal niet zo'n gek hoog vacuüm geeft aan de opschakel kant, zo'n 400 millibar om precies te zijn.
Verder hield hij erg in als hij koud is, heb nu een iets grotere sproeier in de eerste trap gezet, dit is echt een wereld van verschil. Nu nergens meer last van
Verder vandaag de auto aan het voorbereiden voor de schade hersteller, want nu is het alleen nog het cosmetische werk.
Als dat klaar is een flinke poetsbeurd en dat is deze ook afgerond
En heb er heel misschien al zelfs een koper voor, maar das nog even afwachten of dat doorgaat.
Bij de voorruit zit onder het rubber een klein beetje roest aan te komen, dus de ruit gaat eruit om dit aan te pakken. Verder zitten er wat lelijke deuken aan de linkerkant.
Zijpaneel al eruit gehaald om goed bij het raam te kunnen, i.v.m. spuitwerk gaat deze er ook uit, geen pop-out raam dus is iets lastiger maar opzich prima te doen, ze zijn in ieder geval een heel stuk minder breek gevoelig dan de voorruit
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
24-04-2020 17:57 #984565
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stevens Volvo 300 projecten
kijk aan, weer lekker bezig. Heb je nu ook wat extra tijd over of gewoon nog vol aan het werk
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 18
24-04-2020 20:04 #984566
door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Stevens Volvo 300 projecten
Nope, gewoon vol aan het werk.
De crisis heeft niet zo'n invloed op de metaal sector, industrie blijft wel doorgaan. Hebben het super druk.
De crisis heeft niet zo'n invloed op de metaal sector, industrie blijft wel doorgaan. Hebben het super druk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 18
25-04-2020 11:37 #984568
door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Stevens Volvo 300 projecten
Auto staat inmiddels bij de schade hersteller
De ruiten eruit gehaald, bij de voorruit zat toch nog best een hoop roest onder het rubber. Daarvan was de rechterhoek ook helemaal weggerrot.
Daar lassen hun meteen een nieuw stukje in.
Ook de linkerhoek begon al, maar dat stelde gelukkig nog niet zo veel voor.
Deze ben ik voorlopig weer even kwijt
De ruiten eruit gehaald, bij de voorruit zat toch nog best een hoop roest onder het rubber. Daarvan was de rechterhoek ook helemaal weggerrot.
Daar lassen hun meteen een nieuw stukje in.
Ook de linkerhoek begon al, maar dat stelde gelukkig nog niet zo veel voor.
Deze ben ik voorlopig weer even kwijt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 18
07-05-2020 19:31 #984669
door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Stevens Volvo 300 projecten
Inmiddels is de auto weer terug van de schade hersteller.
Paravan, keienvanger, linkerdeur + zijkant, rechter spatbord, achterklep en de voorklep zijn opnieuw gespoten.
Feitelijk alle delen waar schade, roest, of diepe krassen in zaten zijn hersteld.
Nu nog verder afbouwen, daschboard zit er nog niet in evenals alle stootstrips en emblemen.
Om hem wel terug te kunnen rijden, zelf de ruiten er weer terug ingetrokken bumpertjes erop etc...
De rest van de "oude" lak wordt nog gepolijst zodat de oude glans weer terugkomt , moet zeggen dat het kleurverschil nu op de foto erger lijkt dan dat het daadwerkelijk is.
Zal wel door de flits komen.
En om er een kleine cliffhanger aan te hangen, de auto blijft niet helemaal standaard, dat vind ik iets te "basic" en nee, komt geen lichtmetaal onder, de velgen blijven. Zijn immers nog heel knap, en passen bovendien perfect bij dit model.
Paravan, keienvanger, linkerdeur + zijkant, rechter spatbord, achterklep en de voorklep zijn opnieuw gespoten.
Feitelijk alle delen waar schade, roest, of diepe krassen in zaten zijn hersteld.
Nu nog verder afbouwen, daschboard zit er nog niet in evenals alle stootstrips en emblemen.
Om hem wel terug te kunnen rijden, zelf de ruiten er weer terug ingetrokken bumpertjes erop etc...
De rest van de "oude" lak wordt nog gepolijst zodat de oude glans weer terugkomt , moet zeggen dat het kleurverschil nu op de foto erger lijkt dan dat het daadwerkelijk is.
Zal wel door de flits komen.
En om er een kleine cliffhanger aan te hangen, de auto blijft niet helemaal standaard, dat vind ik iets te "basic" en nee, komt geen lichtmetaal onder, de velgen blijven. Zijn immers nog heel knap, en passen bovendien perfect bij dit model.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
08-05-2020 09:24 #984670
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stevens Volvo 300 projecten
Was het niet makkelijker geweest de HELE auto te laten spuiten? Al het voorwerk
doe je toch zelf? Een beetje meer lak en arbeid, daar ga je toch niet kapot aan?
Met polijsten kun je de niet gespoten delen inderdaad weer ophalen qua kleur,
maar na een tijdje ga je verschillen zien. Laat je de raamomlijsting van de deuren
en kofferklep zitten en worden die afgeplakt of verwijder je die ook (rotklus)?
doe je toch zelf? Een beetje meer lak en arbeid, daar ga je toch niet kapot aan?
Met polijsten kun je de niet gespoten delen inderdaad weer ophalen qua kleur,
maar na een tijdje ga je verschillen zien. Laat je de raamomlijsting van de deuren
en kofferklep zitten en worden die afgeplakt of verwijder je die ook (rotklus)?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 18
08-05-2020 10:01 #984671
door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Stevens Volvo 300 projecten
Raamlijsten zijn er af geweest, je moet het even doorhebben, maar is opzich te doen.
En een hele auto spuiten vergis je je daar niet in, het tikt behoorlijk aan per paneel.
Voordeel is dat ik het daar zwart kan laten doen, is ook m'n oude stage adres.
Dit was ook niet alleen spuitwerk, maar ook wat laswerk, uitdeuken en strakmaken.
Hiervoor die rode 343 daar laten doen, daar zag je bijna geen kleur verschil.
En een hele auto spuiten vergis je je daar niet in, het tikt behoorlijk aan per paneel.
Voordeel is dat ik het daar zwart kan laten doen, is ook m'n oude stage adres.
Dit was ook niet alleen spuitwerk, maar ook wat laswerk, uitdeuken en strakmaken.
Hiervoor die rode 343 daar laten doen, daar zag je bijna geen kleur verschil.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
Minder
Meer
08-05-2020 11:50 #984672
door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Stevens Volvo 300 projecten
Mooi werk Steven! Erg mooi om te zien, zo'n strak rode auto met donkere zwarte bumpers :cool:
Ik snap Francois zijn opmerking wel, dat was ook mijn eerste gedachte. Het scheelt nu nog een voorscherm en een dak.
Ik snap Francois zijn opmerking wel, dat was ook mijn eerste gedachte. Het scheelt nu nog een voorscherm en een dak.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets