show je auto, of een project waar je mee bezig bent.
Stevens Volvo 300 projecten
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
21-02-2020 23:38 #984244
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stevens Volvo 300 projecten
Man, man, man, wat een vakwerk. Je bent een kunstenaar.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
Minder
Meer
- Berichten: 270
22-02-2020 13:36 #984245
door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Stevens Volvo 300 projecten
Mooi werk!
Die varioriemen met de ribbels aan bujitenzijde , zijn dat de 'heavy-duty-rally'-riemen?
Benieuwd hoe die het bevallen. Mijn óude'is erg luidruchtig, ook de riemen. zijn Roflexen. Mijn nieuwe is veel stiller, maar ik heb de boel daaronder nog niet geinspecteerd (nog niet het weer geweest om op de oprit eronder te liggen).
Olie vervangen van vario zou misschien ook wel een goed idee zijn, maar moet de vario daarvoor eronderuit (zoals hierboven), of zit er ook een drainplug?
Die varioriemen met de ribbels aan bujitenzijde , zijn dat de 'heavy-duty-rally'-riemen?
Benieuwd hoe die het bevallen. Mijn óude'is erg luidruchtig, ook de riemen. zijn Roflexen. Mijn nieuwe is veel stiller, maar ik heb de boel daaronder nog niet geinspecteerd (nog niet het weer geweest om op de oprit eronder te liggen).
Olie vervangen van vario zou misschien ook wel een goed idee zijn, maar moet de vario daarvoor eronderuit (zoals hierboven), of zit er ook een drainplug?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 18
22-02-2020 14:28 #984246
door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Stevens Volvo 300 projecten
Haha dankje Wim
@Bart, zowel de primair als de secundair hebben een vul en aftapplug waar je zo van onder goed bij kunt.
Gaat gewoon SAE 80w90 GL4 / 5 diff olie in, staat ook in de handleiding van de auto.
De riemen zijn niet speciaal rally riemen, maar verbeterde nieuwe riemen.
Degene voor de rally zijn nog eens extra versterkt. Dat zijn deze niet.
Hiervoor zaten roflex roulunds (nu continental) riemen onder. Deze maken erg veel herrie, vooral als ze koud zijn en hebben een hogere rolweerstand.
Deze hoor je niet, zijn soepeler en bieden een lagere rolweerstand t.o.v. de originele Volvo riemen.
Wel zijn ze een stuk duurder, dafhobby levert deze riemen.
@Bart, zowel de primair als de secundair hebben een vul en aftapplug waar je zo van onder goed bij kunt.
Gaat gewoon SAE 80w90 GL4 / 5 diff olie in, staat ook in de handleiding van de auto.
De riemen zijn niet speciaal rally riemen, maar verbeterde nieuwe riemen.
Degene voor de rally zijn nog eens extra versterkt. Dat zijn deze niet.
Hiervoor zaten roflex roulunds (nu continental) riemen onder. Deze maken erg veel herrie, vooral als ze koud zijn en hebben een hogere rolweerstand.
Deze hoor je niet, zijn soepeler en bieden een lagere rolweerstand t.o.v. de originele Volvo riemen.
Wel zijn ze een stuk duurder, dafhobby levert deze riemen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
Minder
Meer
- Berichten: 270
22-02-2020 17:45 #984247
door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Stevens Volvo 300 projecten
Had Dafhobby al bekeken, en kennelijk de kevlar versterkte en de stille verward. Wel goed te weten dat ze stiller zijn , en lagere weerstand hebben. Dat zou ook weer (ietsje) in verbruik moeten schelen.
Van de drainplug in CVT, tja, bijna een retorische vraag. Toen ik het geplaatst had vermoedde ik het antwoord al. Laatst dif van de 245 bekeken, daar zit geen drainin.
(Als ik alles door elkaar ga halen, is dat zorgelijk, of gewoon een teken van lekker bezig met van alles?:woops:)
Van de drainplug in CVT, tja, bijna een retorische vraag. Toen ik het geplaatst had vermoedde ik het antwoord al. Laatst dif van de 245 bekeken, daar zit geen drainin.
(Als ik alles door elkaar ga halen, is dat zorgelijk, of gewoon een teken van lekker bezig met van alles?:woops:)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 18
14-03-2020 17:11 #984322
door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Stevens Volvo 300 projecten
Rode '88 340 Basic
En weer wat voorderingen gemaakt aan de rode
Afgelopen week de voorste wielkasten in de RX10 gezet.
Kon ik mooi overal bij omdat de veerpoten er nu toch onder vandaan waren.
Verpoten en alles mooi zwart gespoten.
Daarna de veerpoten weer in elkaar gezet.
Dit keer met een carrosserie ring tussen de topmount en het top lager.
De auto lijkt zelfs nu iets hoger op z'n poten te staan.
Hij stuurde dan ook erg zwaar en dat was ook goed te zien.
De bovenste veerschotel was al helemaal kaal geschuurd door het rubber.
Remschijven en blokken waren nog prima.
En verder remslangen verniewd en met eezibleed het hele systeem doorgespoeld en ontlucht.
Daarna de carburateur gevlakt en in elkaar gezet.
Nu het juiste type (105) maar wel met een spruitstuk zonder EGR klep.
Verder wel de sproeierbezetting uit een 109 overgenomen.
Nu ook weer een kleine verbetering aan de flens, nu een gewapende (originele) pakking voor betere bescherming en vervorming tegen de hitte.
Dat mag wel een beetje doen, maar niet te veel.
En dikkere ringen op de boutjes, want laatst trok ik de boutjes met ring door het kunstof heen.
De grijze '91er loopt er tot nu toe wel prima op maar had wel erg veel tijd en kilometers nodig voordat het echt perfect was. En af en toe nog wel dat hij iets lager stationair loopt dan waar ik hem op had afgesteld, dan onstaat er toch een klein lekje, verder merk je daar niet zo veel van, maar ik accepteer het pas als het echt 100% perfect werkt en betrouwbaar is. En anders gewoon terug naar de tekentafel.
M'n pekelbak had dat sneller goed.
Hopelijk nu met deze "sterkere" pakking sneller resultaat, of wellicht meteen al.
Nog niet gestart verder, dat komt volgende week wel.
En weer wat voorderingen gemaakt aan de rode
Afgelopen week de voorste wielkasten in de RX10 gezet.
Kon ik mooi overal bij omdat de veerpoten er nu toch onder vandaan waren.
Verpoten en alles mooi zwart gespoten.
Daarna de veerpoten weer in elkaar gezet.
Dit keer met een carrosserie ring tussen de topmount en het top lager.
De auto lijkt zelfs nu iets hoger op z'n poten te staan.
Hij stuurde dan ook erg zwaar en dat was ook goed te zien.
De bovenste veerschotel was al helemaal kaal geschuurd door het rubber.
Remschijven en blokken waren nog prima.
En verder remslangen verniewd en met eezibleed het hele systeem doorgespoeld en ontlucht.
Daarna de carburateur gevlakt en in elkaar gezet.
Nu het juiste type (105) maar wel met een spruitstuk zonder EGR klep.
Verder wel de sproeierbezetting uit een 109 overgenomen.
Nu ook weer een kleine verbetering aan de flens, nu een gewapende (originele) pakking voor betere bescherming en vervorming tegen de hitte.
Dat mag wel een beetje doen, maar niet te veel.
En dikkere ringen op de boutjes, want laatst trok ik de boutjes met ring door het kunstof heen.
De grijze '91er loopt er tot nu toe wel prima op maar had wel erg veel tijd en kilometers nodig voordat het echt perfect was. En af en toe nog wel dat hij iets lager stationair loopt dan waar ik hem op had afgesteld, dan onstaat er toch een klein lekje, verder merk je daar niet zo veel van, maar ik accepteer het pas als het echt 100% perfect werkt en betrouwbaar is. En anders gewoon terug naar de tekentafel.
M'n pekelbak had dat sneller goed.
Hopelijk nu met deze "sterkere" pakking sneller resultaat, of wellicht meteen al.
Nog niet gestart verder, dat komt volgende week wel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
14-03-2020 20:49 #984323
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stevens Volvo 300 projecten
Gaaf, goeie ontwikkelingen weer!
En sjonge.. wat zien die veerpoten en wielkasten er netjes uit, heerlijk.
Vraagje; dit wordt ook een klusje voor mij ergens het komende jaar, de wielkasten insmeren met RX5 en RX10. Smeer jij er eerst een dikke laag RX5 op, en vervolgens na het drogen een laag RX10, of mix jij een beetje RX5 met RX10? (wat ook mag volgens het bijschrift)
Oh ja, en hoe maak jij van te voren je wielkasten schoon, staalborstel en daarna ontvetten, waarmee, remmenreiniger?
En sjonge.. wat zien die veerpoten en wielkasten er netjes uit, heerlijk.
Vraagje; dit wordt ook een klusje voor mij ergens het komende jaar, de wielkasten insmeren met RX5 en RX10. Smeer jij er eerst een dikke laag RX5 op, en vervolgens na het drogen een laag RX10, of mix jij een beetje RX5 met RX10? (wat ook mag volgens het bijschrift)
Oh ja, en hoe maak jij van te voren je wielkasten schoon, staalborstel en daarna ontvetten, waarmee, remmenreiniger?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
Minder
Meer
- Berichten: 270
14-03-2020 21:02 #984324
door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Stevens Volvo 300 projecten
Inderdaad weer net werk zo.
Verder net als Louis dit jaar van plan de 340 en de RX10 aan elkaar voor te stellen en dus net zo benieuwd: wat is de beste RX10 procedure?
Verder net als Louis dit jaar van plan de 340 en de RX10 aan elkaar voor te stellen en dus net zo benieuwd: wat is de beste RX10 procedure?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 18
14-03-2020 21:48 #984325
door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Stevens Volvo 300 projecten
In dit geval zat er geen roest in de wielkasten, goed schoonmaken met een stoffer en voor het hardnekkige vuil een staalborstel.
Er zit immers al een bitume laag aan de binnenkant wat ook op voorgaande foto's van de onbehandelde wielkast goed te zien is. Is dus geen staal.
Hier gaat gelijk RX10 overheen.
Als je net een nieuwe pot hebt hoef je het niet te verdunnen.
Meestal als je bij de bodem komt wordt het spul wat dikker, dan kun je er altijd een klein scheutje RX5 bijdoen.
Altijd even goed doorroeren, op de bodem zit altijd een dikke laag, dat hoort, ook bij een nieuwe pot. Ik roer dit altijd zo veel mogelijk door, maar is vaak wel echt heel dik.
In geval van bijvoorbeeld de binnenschermen waar wel vaak roest zit, eerst zo veel mogelijk schoon borstelen met een staalborstel. Dan eerst RX5, dit laten dorgen hooguit 1 tot 2 dagen.
Daarna pas met RX10 er overheen.
Ontvetten doe ik eigenlijk niet, is geen lak o.i.d. meer prut.
De droogtijd van RX10 is wel lang, zeker een paar dagen.
Na een week mits het niet te koud is geeft het niet meer af.
En het blijft ook wel even druipen, dus alijd wat eronder houden, want kliederen wordt het wel
Er zit immers al een bitume laag aan de binnenkant wat ook op voorgaande foto's van de onbehandelde wielkast goed te zien is. Is dus geen staal.
Hier gaat gelijk RX10 overheen.
Als je net een nieuwe pot hebt hoef je het niet te verdunnen.
Meestal als je bij de bodem komt wordt het spul wat dikker, dan kun je er altijd een klein scheutje RX5 bijdoen.
Altijd even goed doorroeren, op de bodem zit altijd een dikke laag, dat hoort, ook bij een nieuwe pot. Ik roer dit altijd zo veel mogelijk door, maar is vaak wel echt heel dik.
In geval van bijvoorbeeld de binnenschermen waar wel vaak roest zit, eerst zo veel mogelijk schoon borstelen met een staalborstel. Dan eerst RX5, dit laten dorgen hooguit 1 tot 2 dagen.
Daarna pas met RX10 er overheen.
Ontvetten doe ik eigenlijk niet, is geen lak o.i.d. meer prut.
De droogtijd van RX10 is wel lang, zeker een paar dagen.
Na een week mits het niet te koud is geeft het niet meer af.
En het blijft ook wel even druipen, dus alijd wat eronder houden, want kliederen wordt het wel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
Minder
Meer
- Berichten: 270
15-03-2020 09:13 #984326
door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Stevens Volvo 300 projecten
Dank voor de heldere uitleg Steven. Zo concreet en praktisch staat het niet op de meeste RX-leverancier-sites!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
15-03-2020 14:47 #984327
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stevens Volvo 300 projecten
Hee thanks!
Ik heb de onderkant van de voorbalk van m'n 360 er ooit mee ingesmeerd. Eerst RX5, dag laten drogen (zomerweer, was zo droog) en daarna twee dikke lagen RX10 erover. Heerlijk spul om mee te smeren, lekker dik, en ja het is echt "prut"
Ik heb de onderkant van de voorbalk van m'n 360 er ooit mee ingesmeerd. Eerst RX5, dag laten drogen (zomerweer, was zo droog) en daarna twee dikke lagen RX10 erover. Heerlijk spul om mee te smeren, lekker dik, en ja het is echt "prut"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets