Volvo 340 DL van Esther
- V300 register
- Verbannen
Denk dat bij mij nu wat te rijk staat kan de choke bijna meteen dicht doen met dit weer.
loopt prima maar wat meer verbruik dan ik gewend was
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
cryowim;248291 schreef : de stand van de gasklep is nogal kritisch, als je aanslag iets inschroeft kun je met de mengselschroef toerental weer verlagen tot gewenste waarde.
als je dat doet gaat ie bij intrappen van de rem waarschijnlijk nog verder inzakken en onregelmatig lopen. Je stelt dan eigenlijk teveel lucht en te weinig benzine in. (te arm mengsel). Dit is de standaard fout die vroeger door APK keurmeesters gemaakt werd als ze er aan gingen zitten schroeven.
Mooist lopende motor heb je door de mengselschroef op het punt te zetten waarin de motor het hoogste toerental draait (als het te hoog wordt; toerental terug corrigeren met de gasklepaanslag) en dan als je het maximum gevonden hebt voorzichtig terug indraaien tot het punt dat je ineens een daling in toerental merkt. Het punt dat die daling net gaat beginnen is je mooiste afstelling.
Als het niet lukt (een van de regelingen komt tegen een minimum of maximum voordat je je punt bereikt hebt) moet er een lucht of brandstof lekkage zijn.
Overigens: CO afstellen heeft géén zin als vlotterhoogte en klepspeling niet sinds mensenheugenis gecontroleerd zijn, en ook als je luchtfilter, ontsteking olie etc allemaal zo oud als methusalem zijn kun je beter daar eerst op focussen. Afstelling heeft alleen zin bij up-to-date onderhoud. Dit niet zozeer richting Wim (ik ga er vanuit dat jij dat wel weet) maar meer algemene tip
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Wouter;248306 schreef : als je dat doet gaat ie bij intrappen van de rem waarschijnlijk nog verder inzakken en onregelmatig lopen. Je stelt dan eigenlijk teveel lucht en te weinig benzine in. (te arm mengsel). Dit is de standaard fout die vroeger door APK keurmeesters gemaakt werd als ze er aan gingen zitten schroeven.
Mooist lopende motor heb je door de mengselschroef op het punt te zetten waarin de motor het hoogste toerental draait (als het te hoog wordt; toerental terug corrigeren met de gasklepaanslag) en dan als je het maximum gevonden hebt voorzichtig terug indraaien tot het punt dat je ineens een daling in toerental merkt. Het punt dat die daling net gaat beginnen is je mooiste afstelling.
Als het niet lukt (een van de regelingen komt tegen een minimum of maximum voordat je je punt bereikt hebt) moet er een lucht of brandstof lekkage zijn.
Overigens: CO afstellen heeft géén zin als vlotterhoogte en klepspeling niet sinds mensenheugenis gecontroleerd zijn, en ook als je luchtfilter, ontsteking olie etc allemaal zo oud als methusalem zijn kun je beter daar eerst op focussen. Afstelling heeft alleen zin bij up-to-date onderhoud. Dit niet zozeer richting Wim (ik ga er vanuit dat jij dat wel weet) maar meer algemene tip
Ik wil hier graag aan toevoegen dat een oude vlotter op goed afgestelde hoogte ook niet best kan zijn.
Mijn 340 1.7 met Solex Cisac 28-34 Z10 carburateur haperde in scherpe bochten zoals een rotonde als het iets te vlot ging.
Ik heb toen eerst netjes de vlotterhoogte afgesteld, maar het probleem bleef (iets minder maar nog steeds storend) aanwezig, dus dat gaf maar een kleine verbetering.
Toen heb ik besloten de vlotter te vervangen voor een nieuwe van BBB en het gestotter en gehik van de auto was hiermee genezen!
Ik heb mijn oude gewogen toen ik hem ging vervangen en deze bleek een stuk zwaarder te zijn dan de nieuwe die er weer in ging.
Ik heb destijds foto's gemaakt van de waardes van het wegen, maar die staan nog op mijn oude telefoon. Ik zal ze nog eens op het forum zetten binnenkort!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Ik heb de opmerking van Jean-Luc over de staat van de benzinepomp ter harte genomen en een nieuwe besteld. Vandaag gemonteerd samen met de Weber 32dir104 die erop zat toen ik m kocht. (Deze eerst gereviseerd) Voet van de carburateur was ook erg krom. Hij loopt nu mooi rustig en schud niet meet stationair. Ik heb m afgesteld tegen de 900 rpm.
Bij het proefritje merkte ik alleen dat ie onderin de toeren, (in ieder geval onderin z'n 2 en onderin z'n 3) licht bokt bij het gasteven.
Ondanks dat ik de mengselschroef flink heb moeten indraaien, dieselt ie nog steeds na bij het afzetten van het contact.
Wellicht kom ik nog een keer naar een sleuteldag om eens een paar 'echte professionals' mee te laten kijken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Als je de auto op contact zet en het stekkertje los en vast doet op de sproeier, hoor je deze dan tikken?
De o-ring van de sproeier ook vervangen?
Wat het afstellen betreft, op gehoor werkt dat het beste, kan het bokken wellicht ook verklaren.
Als de motor loopt de co schroef zo ver indraaien tot dat de motor het moeilijk begint te krijgen, dan de schroef net zo ver uit draaien totdat het toerental niet hoger komt. Beetje op de grens afstellen, dan staat hij ook het zuinigst.
En als je valse lucht wilt uitsluiten, even met remmenreiniger voor de zekerheid rond de pakkingen spuiten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Afstelling wil ik deze week nog even fine-tunen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Ondanks dat het een prima auto is, merkte ik dat het spartaanse rijden mij een beetje begint op te breken. Ook binnen het gezin gemopper over het niet hebben van verschillende luxe en vooral ruimte achterin, zoals in de vorige V40. (Ik heb twee kinderen van 12 en 14, met lange benen...)
Daarom hebben we besloten de auto te verkopen en een V50 of V70 te kopen. Ik heb er geen echte haast mee en ga eerst hier een advertentie plaatsen, dan kijken of er een liefhebber voor te vinden is. Het is verder natuurlijk een prima auto en omdat de apk in mei verloopt, verkoop ik m met een nieuwe apk voor 2 jaar.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Mooie 740 of 240 Estate :yesyes:
Rijdt veel leuker dan zo'n modern ding.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Steven340;248895 schreef : Dan zou ik eerder gaan kijken wat een beetje meer in die tijdsperiode valt
Mooie 740 of 240 Estate :yesyes:
Rijdt veel leuker dan zo'n modern ding.
Eens. Een moderne auto moet om een of andere rede keihard geveerd zijn, een stuur hebben waarmee je een zwieper maakt als je er tegen tikt, een zenuwachtig aan/uit gaspedaal bevatten en een zo gevoelloos mogelijke rem hebben. Een auto die nog gewoon comfortabel is moet je met een vergrootglas zoeken vandaag de dag. Aan de andere kant is het wel weer prettig dat onderdelen gewoon bestelbaar zijn.
Jammer dat je de 340 gaat verkopen. Je zou ook nog kunnen overwegen om die er voor de hobby bij te houden. Persoonlijk bevalt mij dat erg goed.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.