show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Volvo 340 1.4 Vario 1987

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-04-2014 09:08 #944072 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 1.4 Vario 1987
Ik las net op het forum van de dafclub dat iemand de terugslagklep had geplaatst tussen de brandstofpomp en de carburateur? In principe kan elke brandstofslang gaan lekken dus ben niet zo bang hem in de motorruimte te plaatsen, daarnaast zit hij aan de andere kant van het spruitstuk en een stuk onder de bougies :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-04-2014 09:24 #944073 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 1.4 Vario 1987
De kans dat een rubberen slang ergens in het midden gaat lekken is vrij klein hoor, eerder op een aansluiting. Hoe minder aansluitingen hoe beter dus. Bovendien, als een rubber slang ergens tegen trilt, zal deze niet kapot gaan, terwijl zo'n klepje wel de geest geeft.
Dit is ook de rede dat je als bijkomend brandtoffilter het beste zo'n niet doorzichtig wit plastic exemplaar kunt nemen. De doorzichtige variant zal eerder breken/scheuren als ze ouder worden.

Ik zou dus toch willen adviseren om het klepje bij de tank te plaatsen (als je het plaatst, want dan laat je het probleem zitten waardoor de benzine afloopt), zeker omdat dit verrassend weinig moeite kost.
Even de mat uit de kofferbak, het zwarte plaatje losschroeven met 3 kruiskopschroefjes en met een schroevendraaier er uit wippen, de aanvoerslang losdraaien, en de aanvoerslang vanaf de zijkant van de tank naar je toe trekken.
Vervolgens meteen de brandtofslang verniewen als dit nog nooit is gedaan (how to op het forum), en terugmonteren m?t terugslagklepje.
Als je dan toch bezig bent kun je overwegen om meteen alle brandstofslangen te vervangen middels de how-to. Zeker zo veilig, en je verdient het terug door een lager brandtofverbruik ;)

Ik weet overigens niet hoe het bij een Daf allemaal zit. Misschien kun je dat klepje daar wel helemaal niet boven de tank monteren of zo...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-04-2014 15:09 #944086 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 1.4 Vario 1987
Kreeg vanochtend een foto van je auto doorgestuurd Sander, je bent gespot :-)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-04-2014 15:21 #944087 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 1.4 Vario 1987
Serieus? Ik heb iig niemand een foto zien maken! Het was ook vroeg... :p

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-04-2014 12:40 #944101 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Volvo 340 1.4 Vario 1987
toch vind ik het een vreemd verhaal, dat de benzine terug loopt is nog tot daar aan toe, maar stotteren..?
De benzinepomp heeft een flinke opbrengst, dus behoudens een iets langere tijd die nodig is om de motor aan te laten slaan zou je er in principe weinig meer van moeten merken als de motor eenmaal loopt.

Dat stotteren, is dat bij het wegrijden of direct als de motor aanslaat?

Ter vergelijking; een tijdje terug zat het benzinefilter van mijn 360 verstopt. Deze zit in het stukje benzineslang tussen de pomp (op het blok) en de synflex leiding. Op de benzine die nog in de vlotterkamer aanwezig was heb ik nog een paar honderd meter kunnen rijden, incl. het kleine beetje benzine dat nog door het filter gezogen werd. Toen sloeg de motor af, maar na 2 sec. starten sloeg 'ie ook weer aan, en goed ook. Na 2 sec. sloeg 'ie ook weer af hoor, daar niet van :humor:
Tijdens montage van een nieuw filtertje heeft de benzine in de synflex leiding ruim de kans gehad om terug de tank in te lopen. 4 sec. starten en de motor sloeg weer aan, zonder pruttelen, stotteren etc.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-04-2014 13:05 #944102 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 1.4 Vario 1987
Vooral de eerste paar kilometer stottert hij tussendoor, daarna niet meer als ik eenmaal lekker aan het rijden ben. Op de benzine in de vlotterkamer start hij denk ik, dan kan ik een stukje rijden, tussendoor word er benzine opgepompt maar omdat er lucht in de leiding zit stottert hij denk ik? Dat is het enige wat ik zelf zou kunnen bedenken...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-04-2014 13:30 #944103 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Volvo 340 1.4 Vario 1987
lucht in de leiding zal wel meevallen, en bovendien eindigt je benzineleiding in de vlotterkamer dus je krijgt nooit rechtstreeks die lucht in je sproeier

ik denk dat het tijd wordt om de afstellingen eens goed te checken (aan de meter), als dat in orde is zal er ergens in je carburateur iets niet helemaal fris zijn. Maar dat laatste laat ik over aan de B14-goeroes, de laatste keer dat ik er eentje gehad heb is inmiddels al bijna 6 jaar geleden (en toen kon ik nog niks, behalve olie peilen :humor:)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
15-04-2014 15:01 #944106 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Volvo 340 1.4 Vario 1987
Ook bij mij loopt de benzine langzaam aan terug en duurt het dus inderdaad na een aantal dagen wat langer voordat de motor aanslaat (heb je al wel vast wat olie rondgepompt), zoals Joost al aanhaalt heeft dat verder geen effect op de motorloop als de motor eenmaal gestart is omdat de benzinepomp genoeg debiet verpompt.

Gezien het feit dat je er alleen de eerste kilometers last van hebt (waarbij je neem ik aan de choke nog in gebruik hebt), zou ik het ook gaan zoeken in de mengselverrijking van de carburateur, alles komt heel nauw waar het de lucht/benzine verhouding betreft en de manier waarop deze twee met elkaar vermengd worden, dit is voor mij althans op afstand allemaal wat lastig om uit te leggen.

Je kunt als clublid bij een hoop documentatie waaronder de Olving, daar staan de afstel gegevens van de mengsel veriijkings inrichting (choke) ook in.

Als je zelf (nog) niet comfortabel genoeg bent met het werken aan de carburateur kun je gezien het feit dat de auto je verder wel netjes brengt waar je moet zijn je misschien aanmelden voor de sleuteldag te Leidschendam, ijs en weder dienende ben ik er ook en zal je graag helpen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-04-2014 11:49 #944196 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 1.4 Vario 1987
Hmm ok, kan iemand mij slaan? Het bokken/stotteren is bijna geheel over, zucht, ik duwde de choke denk ik te vroeg dicht, vanmorgen de eerste 1200 meter op choke gereden en geen gestotter.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-04-2014 12:01 #944197 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 1.4 Vario 1987
ik dacht al... gebruikt ie de choke wel? na 1200 meter hoef ik bij mijn 340 de choke nog niet helemaal dicht te drukken want dan hapert ie alsnog bij wat meer gasgeven. wel kun je de choke al snel na het starten ongeveer driekwart terug induwen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD