Bart's 340 GLE Millionaire
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Ik zou dan wel eerder 2 punten pakken om te lassen dan 1 punt bij de haak. Dan is het risico toch minder omdat de krachten verdeeld worden.
Maar theoretisch is dat allemaal wel leuk en aardig, maar praktisch is het natuurlijk veel makkelijker om een sedan trekhaak te zoeken...
- V300 register
- Verbannen
-
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
volvofiel;217826 schreef : ah, het is me nu duidelijk geworden wat het verschil is:
- bij een hatchback vervallen de reguliere bumpersteunen en schroef je de bumper direct op de trekhaak
- bij een sedan schroef je de trekhaak los onder de auto, al met die dikke buis ACHTER de achterplaat
=> de kogel heeft vervolgens zo'n lange en gebogen arm, dat deze onder de achterplaat doorgaat, het hele stuk tot voorbij de bumper overbrugt en vervolgens netjes voor de bumper zit
- de bumper schroef je vervolgens weer met de oorspronkelijke ophangsteunen op zijn plek
(en bij een hatch steek je de armen van de trekhaak dus door de gaten in de achterplaat, waardoor de balk van de trekhaak nog v??r de achterplaat zit)
conclusie: de trekhaak op de foto's van de vorige pagina past NIET op een sedan, tenzij je de arm + kogel afslijpt en een andere er weer op last. Maar dat lijkt me absoluut niet wenselijk
Mooi, helder verhaal.
@ Bart: Er zijn vast wel mensen die de moeite hebben genomen een trekhaak van een sedan vakkundig te demonteren (met bedrading), op te slaan en te behouden voor iemand die hem nodig heeft. Misschien hiervoor een advertentie zetten.
Lassen aan een trekhaak constructie zou ik zelfs niet willen. Dat zou ik bijv. iemand laten doen, waarvan ik weet dat die ook zware constructies (zoals trailers) last
- V300 register
- Verbannen
-
volvofiel;217826 schreef : ah, het is me nu duidelijk geworden wat het verschil is:
- bij een hatchback vervallen de reguliere bumpersteunen en schroef je de bumper direct op de trekhaak
- bij een sedan schroef je de trekhaak los onder de auto, al met die dikke buis ACHTER de achterplaat
=> de kogel heeft vervolgens zo'n lange en gebogen arm, dat deze onder de achterplaat doorgaat, het hele stuk tot voorbij de bumper overbrugt en vervolgens netjes voor de bumper zit
- de bumper schroef je vervolgens weer met de oorspronkelijke ophangsteunen op zijn plek
(en bij een hatch steek je de armen van de trekhaak dus door de gaten in de achterplaat, waardoor de balk van de trekhaak nog v??r de achterplaat zit)
conclusie: de trekhaak op de foto's van de vorige pagina past NIET op een sedan, tenzij je de arm + kogel afslijpt en een andere er weer op last. Maar dat lijkt me absoluut niet wenselijk
Ik heb zojuist de trekhaak weer onder m'n GLS gehangen. Volgens jouw beschrijving van een hatch, want dwarsbalk zit voor de achterplaat en de armen zijn door de achterplaat heen gestoken. Bumperarmen gaan door andere gaten van de achterplaat en alles zit weer netjes op z'n plek.
- Mark Smeets
- Moderator
-

- V300 register
- Verbannen
-
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Tobo-trekhaak?
nouja, die van een hatch zal dus wel op een sedan passen maar die van een sedan niet op een hatch.
althans, als ik de trekhaak van mijn sedan op mijn hatch zou zetten zou ik een idioot ver uitstekende haak hebben

- V300 register
- Verbannen
-
volvofiel;217912 schreef : althans, als ik de trekhaak van mijn sedan op mijn hatch zou zetten zou ik een idioot ver uitstekende haak hebben
Zo heb ik er inderdaad eens een gezien!
Maar, een hatchback trekhaak op een sedan zou dan toch een heel korte afstand tot de bumper moeten geven?
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
het punt is dat het achterstuk van een sedan langer is dan bij een hatchback. als je er dan een trekhaak van een hatch onder hangt, hangt die (te) ver aan de achterkant van de auto. Of dat nog bepaalde veiligheidsproblemen m.b.t. krachten op de carrosserie met zich mee brengt, weet ik niet.
Maar ze zullen niet voor niets een aparte trekhaak hebben ontworpen