show je auto, of een project waar je mee bezig bent.
Volvo 360 GLS 1985
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
18-10-2011 12:21 #889737
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 360 GLS 1985
nou.. de deur die ik dus gebruikt heb is een mk2 deur, en die lijm zat echt verschrikkelijk vast! zonder krabben met een plamuurmes niet los te krijgen! maar gisteravond heb ik de oude deur uit elkaar gehaald (mk3) en die zit met een andere lijmsoort vast, die er volgens mij wel afgepoetst kan worden! alleen om die strip los te krijgen heb ik er een schroevendraaier tussen gestoken, en hij zat behoorlijk vast.. dus of je die strip krasvrij eraf krijgt, dat durf ik niet te zeggen;)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
18-10-2011 19:28 #889763
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 360 GLS 1985
Ik ben vandaag even met de turbo ombouw aan de slag gegaan, eens kijken hoe het ongeveer moet worden allemaal! en ik heb een heuleboel vragen:) heb me al wel een beetje ingelezen maar ik heb nog een paar onduidelijkheden!
namelijk:
Is het mogelijk met de originele injectie en ontsteking te rijden?
of moet de onsteking echt verlaat worden?
en kunnen de injectoren dit aan?
en moet er een oliekoeler bij? of is dat alleen nodig bij veel meer druk
de compressie van een standaard B200E is 9.2:1, maar met een LPT die 0.3 Bar levert kom je dan op een compressieverhouding die boven de 11:1 is!
betekend dit dat ik een dikkere koppakking moet gebruiken of is dit anders op te lossen?
en heeft iemand toevallig wat detail foto's van een turbo op een 360? vooral hoe de olieleidingen lopen en hoe het met de motorsteun qua ruimte zit!
ik was van plan niet veel meer dan 0.3 Bar te gaan draaien, mijn doel is zo rond de 150 pk te komen, en dit gewoon betrouwbaar te kunnen gebruiken! ik hoop dat de turbofanaten hier me in de toekomst een beetje kunnen helpen met de vast nog vele vragen die gaan komen:D
namelijk:
Is het mogelijk met de originele injectie en ontsteking te rijden?
of moet de onsteking echt verlaat worden?
en kunnen de injectoren dit aan?
en moet er een oliekoeler bij? of is dat alleen nodig bij veel meer druk
de compressie van een standaard B200E is 9.2:1, maar met een LPT die 0.3 Bar levert kom je dan op een compressieverhouding die boven de 11:1 is!
betekend dit dat ik een dikkere koppakking moet gebruiken of is dit anders op te lossen?
en heeft iemand toevallig wat detail foto's van een turbo op een 360? vooral hoe de olieleidingen lopen en hoe het met de motorsteun qua ruimte zit!
ik was van plan niet veel meer dan 0.3 Bar te gaan draaien, mijn doel is zo rond de 150 pk te komen, en dit gewoon betrouwbaar te kunnen gebruiken! ik hoop dat de turbofanaten hier me in de toekomst een beetje kunnen helpen met de vast nog vele vragen die gaan komen:D
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
Minder
Meer
18-10-2011 20:59 #889768
door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Volvo 360 GLS 1985
uuh ga je de turbo op het originele blok zetten?
Waarom niet gewoon het LPT blok erin leggen?
Dat is toch veel simpeler. LPT is al een LH2.4, dus dan zoek je de kabelboom van een 240 (die heeft de motorkabelboom los van de rest) met LH ontstekking.
Dan kun je de hele ontstekking netjes overzetten.
Omdat het blok uit een 940 komt, moet je dan wel de verdelerkap verplaatsen, want anders past het kachelhuis niet.
Waarom niet gewoon het LPT blok erin leggen?
Dat is toch veel simpeler. LPT is al een LH2.4, dus dan zoek je de kabelboom van een 240 (die heeft de motorkabelboom los van de rest) met LH ontstekking.
Dan kun je de hele ontstekking netjes overzetten.
Omdat het blok uit een 940 komt, moet je dan wel de verdelerkap verplaatsen, want anders past het kachelhuis niet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
18-10-2011 21:24 #889774
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 360 GLS 1985
Het plan is inderdaad de turbo op het originele blok te zetten, omdat dit blok nog maar 98.000 gelopen heeft! het klinkt misschien als veel hooi op m'n vork nemen maar als het mogelijk is zoals ik het wil valt dat wel mee.. maar, daarom zou ik graag de meningen van de turbofanaten hier willen peilen (of het wel haalbaar is)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
18-10-2011 21:26 #889775
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 360 GLS 1985
compressie? cilinderkop? nokkenas?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
Minder
Meer
18-10-2011 23:06 #889796
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Volvo 360 GLS 1985
als je doel 150pk is dan kun je wellicht beter kijken naar een atmosferische 2.3 op LH2.4; die doet dat makkelijk met hele milde (bijna geen) aanpassingen en ook een heerlijk koppel. veel makkelijker in een 360 te lepelen als een turbo-ombouw
compressie etc gaat wel goed, zeker op die laaddruk. de compressie die je uitrekent is dynamisch. als ik dat voor mijn 1.4 motortje uitreken kom ik nu heel snel op 17.2.
compressie etc gaat wel goed, zeker op die laaddruk. de compressie die je uitrekent is dynamisch. als ik dat voor mijn 1.4 motortje uitreken kom ik nu heel snel op 17.2.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
Minder
Meer
18-10-2011 23:08 #889797
door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Volvo 360 GLS 1985
Ik zou zelf ook voor die LPT gaan... Met een chip en MBC kom je zonder pijn boven de 200 pk uit...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
18-10-2011 23:12 #889800
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 360 GLS 1985
De turbo op het originele blok is minder hooi op je vork dan een FK inbouwen.
Gewoon doen. Op 300power hebben ze ondertussen wel bewezen dat het zeer goed kan met standaard spullen (renix en l-jet).
Standaard nokkenas is prima geschikt voor turbo gebruik.
Standaard kop is prima.
Standaard compressie is niet het probleem.
Probleem is de te grote verbrandingskamer en de vorm van de zuiger. Maar niet onoverkomelijk.
Olie aanvoer kun je bij de waterpomp vandaan halen, daar zit een dop met inbuskop in het blok, die haal je eruit dan heb je een prima plek voor de aanvoer.
Retour gewoon in het blok zetten. Op een B200 zit onderaan net boven de carterpan al een plek waar je een gat voor de retour kunt boren. Op de foto van je blok is die plek duidelijk zichtbaar.
Denk ook aan de waterleidingen van de turbo.
Injectoren, T5 injectoren zijn wel makkelijk of FT injectoren als je de resistorpack gebruikt (ivm andere impedantie).
Brandstofdruk omhoog middels std regelaar in bankschroef zetten tot +- 3 bar of de brandstofrail van een LH2.4 auto gebruiken, die regelaar geeft af fabriek al 3 bar.
Ontsteking, de standaard renix wordt veel gebruikt in Zweden. Voor de 300power kerels en de mensen met toegang toet E85 luistert dat iets minder nauw. Als je een B230 onderblok gebruikt heb je ook wat extra speling omdat een 2.0 minder vervroeging behoeft door de kleine boring en eerder pingelt door de te grote verbrandingskamer.
Nee je hoeft niet naar een 2.3 onderblok, zo'n frisse lage klm stand 2.0 gewoon gebruiken.
In Zweden verlaten ze de renix door de krukaspositiesensor te verplaatsen. Om de ontsteking te vervroegen moet je de sensor naar de bijrijderskant verplaatsen. Om te verlaten naar de bestuurder.
Als ik het goed heb is een verlating van 6 graden ook mogelijk via het aarden van de renix kabels. Dat zou ik eerst doen en daarna de sensor evt nog wat verplaatsen. Pingelen moet je echt voorkomen! Is op benzine ook het enige waar het makkelijk fout kan gaan.
Je kunt nog een dubbele pakking monteren maar een erg mooie oplossing is het niet. Als je het blok dicht kunt laten zou ik dat zo lang mogelijk doen.
Andere optie is mogelijk nog een turbo renix maar in hoeverre de curve van een B14 turbo nog werkt met een redblock...
Wideband zodat je weet wat je doet?!
Indien nodig: Koppeling, 740 turbo drukgroep, 360 plaat.
Koude 82 graden thermostaat is misschien ook nog een handige, verstandige mod.
Bougies van de juiste warmtegraad.
Ik vind een turbo l-jet B200 project een prima idee. Snel voor weinig te realiseren. Kan prima betrouwbaar zijn.
Goedkoper dan een LH ombouw ok uiteindelijk wel minder verfijnd mja. Ook stukken minder werk en aanzienlijk lagere kosten. Daarbij komt dat je het blok gewoon kunt laten zitten en de +T in een weekend kunt doen.
Is naar mijn mening een makkelijkere modificatie dan wat voor LH swap dan ook.
Gewoon doen. Op 300power hebben ze ondertussen wel bewezen dat het zeer goed kan met standaard spullen (renix en l-jet).
Standaard nokkenas is prima geschikt voor turbo gebruik.
Standaard kop is prima.
Standaard compressie is niet het probleem.
Probleem is de te grote verbrandingskamer en de vorm van de zuiger. Maar niet onoverkomelijk.
Olie aanvoer kun je bij de waterpomp vandaan halen, daar zit een dop met inbuskop in het blok, die haal je eruit dan heb je een prima plek voor de aanvoer.
Retour gewoon in het blok zetten. Op een B200 zit onderaan net boven de carterpan al een plek waar je een gat voor de retour kunt boren. Op de foto van je blok is die plek duidelijk zichtbaar.
Denk ook aan de waterleidingen van de turbo.
Injectoren, T5 injectoren zijn wel makkelijk of FT injectoren als je de resistorpack gebruikt (ivm andere impedantie).
Brandstofdruk omhoog middels std regelaar in bankschroef zetten tot +- 3 bar of de brandstofrail van een LH2.4 auto gebruiken, die regelaar geeft af fabriek al 3 bar.
Ontsteking, de standaard renix wordt veel gebruikt in Zweden. Voor de 300power kerels en de mensen met toegang toet E85 luistert dat iets minder nauw. Als je een B230 onderblok gebruikt heb je ook wat extra speling omdat een 2.0 minder vervroeging behoeft door de kleine boring en eerder pingelt door de te grote verbrandingskamer.
Nee je hoeft niet naar een 2.3 onderblok, zo'n frisse lage klm stand 2.0 gewoon gebruiken.
In Zweden verlaten ze de renix door de krukaspositiesensor te verplaatsen. Om de ontsteking te vervroegen moet je de sensor naar de bijrijderskant verplaatsen. Om te verlaten naar de bestuurder.
Als ik het goed heb is een verlating van 6 graden ook mogelijk via het aarden van de renix kabels. Dat zou ik eerst doen en daarna de sensor evt nog wat verplaatsen. Pingelen moet je echt voorkomen! Is op benzine ook het enige waar het makkelijk fout kan gaan.
Je kunt nog een dubbele pakking monteren maar een erg mooie oplossing is het niet. Als je het blok dicht kunt laten zou ik dat zo lang mogelijk doen.
Andere optie is mogelijk nog een turbo renix maar in hoeverre de curve van een B14 turbo nog werkt met een redblock...
Wideband zodat je weet wat je doet?!
Indien nodig: Koppeling, 740 turbo drukgroep, 360 plaat.
Koude 82 graden thermostaat is misschien ook nog een handige, verstandige mod.
Bougies van de juiste warmtegraad.
Ik vind een turbo l-jet B200 project een prima idee. Snel voor weinig te realiseren. Kan prima betrouwbaar zijn.
Goedkoper dan een LH ombouw ok uiteindelijk wel minder verfijnd mja. Ook stukken minder werk en aanzienlijk lagere kosten. Daarbij komt dat je het blok gewoon kunt laten zitten en de +T in een weekend kunt doen.
Is naar mijn mening een makkelijkere modificatie dan wat voor LH swap dan ook.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
19-10-2011 10:46 #889815
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 360 GLS 1985
Top! geruststellende woorden
ik wil eigenlijk niet meer dan 150pk omdat er dan veel dingen een stuk sneller gaan slijten! en de auto al behoorlijk licht is, het zal dus snel zat zijn:)
maar eventueel in de toekomst is het wel een mogelijkheid
ik ga alle info eens even op een rijtje zetten en nog wat dingen uitzoeken, aanschaffen! heel erg bedankt alvast
ik wil eigenlijk niet meer dan 150pk omdat er dan veel dingen een stuk sneller gaan slijten! en de auto al behoorlijk licht is, het zal dus snel zat zijn:)
maar eventueel in de toekomst is het wel een mogelijkheid
ik ga alle info eens even op een rijtje zetten en nog wat dingen uitzoeken, aanschaffen! heel erg bedankt alvast
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
19-10-2011 17:42 #889842
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 360 GLS 1985
Nog een paar dingetjes waar ik niet achter kan komen, de twee waterleidingen op de turbo.. welke is voor de aanvoer en welke voor de afvoer? bovenop aanvoer? en moet deze direct na de waterpomp een aansluiting hebben?
en is het mogelijk om een standaard 360 injectieblok op lh 2.4 te draaien? of mis je daarvoor te veel sensoren in de kop? (lambdasonde daargelaten)
ik zit nu weer te twijfelen, als ik ik een wideband aanschaf, en alle andere dingen die ik nodig heb.. is het mss verstandiger/goedkoper om gewoon een heel blok erin te hangen, alleen die vindt je nooit met zo'n lage kmstand
en is het mogelijk om een standaard 360 injectieblok op lh 2.4 te draaien? of mis je daarvoor te veel sensoren in de kop? (lambdasonde daargelaten)
ik zit nu weer te twijfelen, als ik ik een wideband aanschaf, en alle andere dingen die ik nodig heb.. is het mss verstandiger/goedkoper om gewoon een heel blok erin te hangen, alleen die vindt je nooit met zo'n lage kmstand
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets