show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Anjo's 1980 343 DL

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-06-2014 18:17 #948827 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Anjo's 1980 343 DL
Mooi die Exip velgjes :y: Heb ze uitgebreid bewonderd op de sleuteldag :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
22-06-2014 07:35 #948847 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Anjo's 1980 343 DL
B230 met of zonder turbo?

De wielen staan idd verrassend goed! Blijft een leuk karretje met deze aankleding.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-06-2014 10:16 #948848 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Anjo's 1980 343 DL
In eerste instantie zonder, kan altijd nog. Die motor stond me eigenlijk net iets teveel in de weg vandaar dat ik er nu gelijk maar mee aan de gang ga, ruimt weer een beetje op in de schuur:D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-07-2014 19:14 #949173 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Anjo's 1980 343 DL
Op zoek op ons forum naar info over tandenpoetsen van c.v.t. Volvo's kwam ik de plaatjes 7 en 9 (van boven naar onder) tegen. Afbeeldend de c.v.t. schakelstang dus. Mijn auto poets tanden sedert kort (tamelijk plotseling ontstaan) wanneer de c.v.t. keuzehandel in R (achteruit dus) gezet wordt. Heel erg irritant. Om dit probleem te omzeilen zet ik 'm via P in de R positie. Dat gaat tot nog toe goed. Ik vermoed dat dit probleem iets te maken zal hebben met het versleten zijn van de schakelstang rubbers. Een ontbreekt er zelfs helemaal. Dat is die van het ronde gat, - die, zoals bekend zal zijn, ergens gesitueerd is in, of om en nabij, het midden van de schakelstang -, waar de schakelstang doorheen gevoerd wordt. Over de plaatjes 7 en 9 heb ik twee vragen:
Plaatje 7. Het gat in de schakelstang aan de variomatic zijde is die12mm ?? (Als het niet 12mm ? is zal het 14mm ? zijn?)
Plaatje 7 en 9. Over de schakelstang is een (over de lengte doorgezaagd) buisje geplaatst. Dat is toch geen standaard voorziening en die is bedoeld als vervanger van die doorvoer-tule die zich ergens in, of om en nabij, het midden van de schakelstang bevindt?



AvdAkker;144046 schreef :
oud


vs "nieuw"


ff eronder prakken:


en hij hangt


inclusief vervangend homokineetje, want een van de 2 oude (de ashoesjes weliswaar) was niet zo best meer..


en ja, nadat alles weer vast zat maar even uitproberen, helemaal geen verbetering:o h?t grote voordeel is dat deze bak geen olie lekt verder heb ik het eigenlijk zo ongeveer voor de kat z'n kut gedaan. Ik had een tijdje terug al gekeken of de schakelstang speling had, onder de pook was de tule nagenoeg nieuw en geen speling. Toen ik achter voelde zat er aardig wat speling op het mechanisme

ik had natuurlijk even verder moeten voelen om de beweging van gaffel van schakelstang t.o.v. gaffel versnellingsbak te vergelijken; maar, er stond een koud biertje te wachten en dan ga je prioriteiten stellen enzo:humor:

Ik toverde de schakelstang even onder de auto vandaan en moest toch wel lachen om m'n blunder,



ook was ik het geklooi met dat somme clipje aan de voorkant van de schakelstang helemaal beu dus heb een nieuw gaffel op de stang gemonteerd wat van een veel mooier mechanisme is voorzien


en voor de originele tule een vervanger gedraaid uit Delrin, m6 3d ringetje erbovenop als spacer met de gaffel en hij werkt perfect


morgen na 't werk even monteren want het word nu al snel donker en ik ben het nu wel even zat om op m'n rug onder dat ding te liggen:yesyes:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-07-2014 19:30 #949174 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Anjo's 1980 343 DL
met de genoemde symptonen zou ik zeggen dat bij jou de tule ook versleten is zoals op bovenstaande foto's

Spurt;230450 schreef : Plaatje 7. Het gat in de schakelstang aan de variomatic zijde is die12mm ?? (Als het niet 12mm ? is zal het 14mm ? zijn?)

dat durf ik uit het hoofd niet meer te zeggen, ik neig naar ?12mm. ik heb zelf van Delrin wat gemaakt, ze zijn nog te krijgen bij BornBuiltBeauties (bus schakelmechanisme)

Spurt;230450 schreef : Plaatje 7 en 9. Over de schakelstang is een (over de lengte doorgezaagd) buisje geplaatst. Dat is toch geen standaard voorziening en die is bedoeld als vervanger van die doorvoer-tule die zich ergens in, of om en nabij, het midden van de schakelstang bevindt?

die zit er origineel op, is een bescherming voor volgens mij de handremkabels maar kan gerust voor wat anders zijn; er zit daar iig iets wat bij het bewegen van de pook zou kunnen schuren en dan liever op een kunststof randje als direct op het staal van de schakelstang.
de doorvoertule is overigens ook altijd aanwezig alleen die zit iets verder naar voren (richting schakelpook) op een beugeltje met 2-bouts bevestiging aan de tunnel

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-07-2014 17:06 #949194 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Anjo's 1980 343 DL
Foutje in onderdelenboek?

Zie mijn tekst in het plaatje hierbij.

Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Robbert Jan Veraa
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2014 08:57 #949203 door Robbert Jan Veraa
Beantwoord door Robbert Jan Veraa in topic Anjo's 1980 343 DL
Spurt, dat is een fout in het boek; 55 en 56 zijn in het boek verwisseld, 42 en "56" zijn beide 3293015.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-07-2014 10:46 #949391 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Anjo's 1980 343 DL
weer wat verder met het blokje;

gaatjes boren. op inet zie je zat mensen klooien met lange boortjes/houders op de krukastap wat absoluut niet zuiver is ivm ruimte tussen de krukastap en oliedrukgallerij enzovoorts. met een goede pasplaat kan zo'n blok gewoon onder de kolomboormachine en dat werkt gewoon 100x zuiverder als met de hand en het is nog makkelijker ook:)


hier klaar


we hebben een set speciale freesjes om een montagevlak voor banjo/hydrauliekkoppelingen te cre?ren alleen kwam ik qua maatvoering net niet uit voor het draad van de oliesproeiers, ?15 was het maximaal te frezen montagevlak, ?16 de buitendiam van de sproeiers.. modificeren dan maar


en zo gaat het ook:)


plugje gemaakt voor de B230 peilstokhouder


ondertussen ook wat dozen met onderdelen terug van de poedercoater


en het blokje in een fris nieuw kleurtje, Penta groen


nu alles weer in elkaar zetten binnenkort:)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
26-07-2014 23:22 #949400 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Anjo's 1980 343 DL
Met name de creativiteit in het aanpassen van materialen totdat je hebt wat bij jouw wensen past blijft leuk om te lezen en vooral zien!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2014 11:14 #949697 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Anjo's 1980 343 DL
blok al voor het spuiten nagemeten en was mooi vlak, wel gelijk de bussen gehoond voor de nieuwe zuigerveren.


hulpas er weer in


zuigerbodemsproeiers op hun plek


daarna een lekker tijdrovend en therapeutisch werkje, nieuwe lagers en zuigerveren. spelingen controleren en aanpassen en flink in de inloopolie monteren; helaas geen foto's dus:)

hier de 1e zuiger op z'n plek


en de rest


oliepompje nagekeken, slechts minimale slijtage dus alles schoongemaakt en weer dicht geschroefd.


en weer dicht:)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD