Weer een 340 op de parkeerplaats!
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
maar er zijn ook andere overzichten te vinden die in principe op hetzelfde neerkomen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
ik vond een bericht van mezelf uit 2004 terug, maar helaas is daarvan ondertussen de bijlage kwijt geraakt. Het tabelletje staat ook bij de technische documentatie in het ledenmenu, en zoals gezegd is in Volvoices nr 38 en 40 een mooie compilatie van gegevens te vinden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
- Berichten: 111
Blijft alleen het feit dat het voor velen regelmatig nog prettiger is iets van fysiek papier te lezen, zeker als het om een wat uitgebreider document gaat of een hoofdstuk/onderwerp uit een boek.
Dit laatste betrof bij mij in toenemende mate de Olving werkplaatshandboek, ik vind dit een zeer overzichtelijk en duidelijk geschreven (zei het hier en daar wel wat beknopt) boek.
Dus op de gok maar eens Google met al haar algoritmes hier maar eens een dansje op laten doen.
En jawel, via een overkoepelende site voor de wat oudere boeken kon ik via een aanbieder in de stad Groningen aan een vraagbaak komen voor het aardverscheurende bedrag van € 5,-.....
Nou ja ok dan, inclusief een vel postzegels uiteindelijk € 8,90.
En het mooie is nog wel dat gezien de leeftijd het boekje nog in heel goede staat verkeerd, ik ben wederom een blij man!
Dan verder nog dit; komend voorjaar is het de bedoeling om de achterste krukaskering te vervangen, het leek me een goed plan om dan meteen de koppeling te vervangen voor een gereviseerd exemplaar, onder het motto: "als we dan toch bezig zijn".
Toch ga ik nog een stapje verder en vervang ook meteen de drukgroep voor een gereviseerd exemplaar evenals het vliegwiel waarvan ik een exemplaar wil gaan opknappen.
Met die gedachte meteen even Laurens gevraagd of hij wellicht nog een vliegwiel voor een 340 CVT met Renix ontsteking heeft liggen.
En jawel, ook deze keer stelde Laurens me weer niet teleur, sterker nog, hij kwam hem zelfs even persoonlijk brengen bij ons thuis, is dat service of is dat service?
(bij een retourtje westen des lands - oosten des lands over de A1 is dat heel goed te doen

Zoals ontvangen:
En na een rondje schoonmaken met heet afwaswater, Dasty,een tweetal borstels en daarna in het grondigste programma van de vaatwasser (ik heb gelukkig een vrouw die dit nog tolereert

Zo vetvrij nu dat er meteen wat roest aan vliegt:
Volgende stappen voor het opknappen:
- HG roestoplosserbadje
- tegen roest beschermen met rijkelijk aanbrengen van WD40 of een laagje zinkspray
- Als ik voor de zinkspray kies dan natuurlijk het gedeelte waar de koppeling aangrijpt 'kaal' houden en licht opschuren zodat daar weer 'schoon' staal voor het aangrijpen ligt.
- Last but not least; het toplager eruit tikken/persen en een nieuwe erin persen.
Wat ook nog van belang is te vermelden en voor jullie als lezers misschien ooit nog relevant kan zijn;
Laurens liet me bij het afgeven van het vliegwiel weten dat er voor de 340 CVT met uitsparingen voor de BDP (Bovenste Dode Punt) sensor die de RENIX unit van toerental en het BDP informatie voorziet twee types/soorten in omloop zijn.
Navraag bij de CVT/vario specialisten onder ons (Anjo en Wouter) bleek dat:
- De oudere 340 CVT met Renix exemplaren een vliegwiel hebben voorzien van rechthoekige gaten (gegoten)
- De jongere 340 CVT met Renix exemplaren een vliegwiel hebben voorzien van ronde gaten (deze gaten zijn erin geboord)
Als ik het goed begrepen heb heeft één en ander te maken met het productieproces en de soms wisselende inzichten hierover om welke reden dan ook.
Waarschijnlijk zagen ze in dat het goedkoper/efficiënter en/of kwalitatief gezien beter kon en werd er overgestapt op een andere manier van de vliegwielen produceren.
Daarnaast heb ik me laten vertellen dat het voor de aansturing van de Renix niets uitmaakt welke van de twee exemplaren er wordt gebruikt, de BDP sensor 'ziet' nog steed eenzelfde regelmatig fluctuerend magnetisch veld en de daarbij behorende afgeleverde spanning aan de Renix.
Trouwens volgende week woensdag de 340 maar weer eens uit zijn winterdutje ontwaken, staat al weer 2 1/2 maand onafgebroken in de garage aan een bakkie elektronensap te lurken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Echt wat voor jou om ook de onderdelen die je niet ziet te poetsen :+ Het wd40/zinkspray verhaal, ik zou voor zinkspray gaan. Vettigheid tussen de koppeling lijkt me niet echt ideaal en zinkspray geeft natuurlijk ook weer zo'n prachtig mooi glimding extra

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
- Berichten: 111
Overigens heb ik Gerard Mulder al even gevraagd of hij me wil assisteren bij deze klus in reguliere werkplaatstijd, hij liet me weten daar zeker voor open te staan nadat hij me had gevraagd of het om een 340 (CVT) of 360 ging, bij die laatste schijnt één en ander nogal een behoorlijke operatie te zijn.
Nu denken er onder jullie vast een aantal (mijn collega's trouwens ook); ach stelt allemaal geen moer voor, appeltje eitje en 'voak buj te bange'.
Daar zit allemaal zeker wat in (vooral die laatste), maar ik voel me er een stuk meer comfortabel bij als er iemand aanwezig is die de nodige ervaring, kunde en kennis in huis heeft om me hier en daar bij te staan met raad en daad.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
Wouter76;248176 schreef : .......het wordt de zinkspray, een mooie roestbeschermer.............
klopt maar dan wel afwerken met een laagje hitte bestendige lak, zinkspray is namelijk iet wat poreus
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
- Berichten: 111
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
- Berichten: 111
Volgens de volgende stappen;
- Ontroesten met HG
- Beschermen tegen roest met loodmenie waar wat Owatrol aan toegevoegd is (de tank heb ik eerst behandeld met Owatrol en daarna loodmenie)
- afwerken met een spuitbus hittebestendige zilver/grijs kleurige lak zodat bij het werken aan de koppeling (afstellen ) makkelijker te zien is wat je doet t.o.v. een zwarte afwerklaag.
Daarnaast heb ik even de maten van het toplager in het vliegwiel opgenomen met de schuifmaat, mijn bevindingen heb ik even genoteerd en gefotografeerd.
Wie weet heeft iemand daar nog eens wat aan, mocht je soortgelijke plannen hebben als ik:
EDIT 03-01-2018:
En ikke maar meten en doen...zat ik vandaag nog even te googlen en kwam ik terecht op de website van Wouter N, een heel epistel over het deponeren van een B14 blokje in een DAF en hoe dat voor elkaar te krijgen.
Daar staat heel wat leuke informatie bij zoals ook het onderdeelnummer van het toplager dat in het vliegwiel zit van een 340 (CVT)
Na wat nader onderzoek blijkt het te gaan om de SKF 6303-2RSH:
Deze heeft een afdichting aan beide zijden.
Overigens zijn de maten iets makkelijker (zonder getallen na de komma) dan ik ze had gemeten en genoteerd, de specsheet:
Misschien wat gedetailleerd allemaal, in het Engels heet poetsen ook wel detailling, vandaar.....:+
Ik houd gewoon van details, sterker nog, ik g**l op details, details are my way of life and middle name. :yesyes:
Goed, dat dus, en doooorrrr....:yeah:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
Wouter76;248201 schreef : .......- Ontroesten met HG.........
Is het niet makkelijker met een staalborstel op een boormachine?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
- Berichten: 111
Op het subframe van de reserve cvt heb ik inderdaad wel een komborstel en zelfs een afbraamschijf op de slijptol erbij gehaald om de roest weg te krijgen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.