Erik's Hobby Werkplaats (EHW)
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
Minder
Meer
16-03-2009 14:49 #628726
door E. van Oostveen
Erik's Hobby Werkplaats (EHW) is gemaakt door E. van Oostveen
Beste mensen,
Om andere topic's niet te vervuilen, maak ik maar ff een aparte topic. Hier kan iedereen die langs is geweest of nog komt iets op invullen.
Om andere topic's niet te vervuilen, maak ik maar ff een aparte topic. Hier kan iedereen die langs is geweest of nog komt iets op invullen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
Minder
Meer
16-03-2009 14:51 #762539
door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Erik's Hobby Werkplaats (EHW)
Ik begin langzamerhand wat georganiseerder te raken in de werkplaats. Materialen zijn beter geordend. Binnenkort gaat het hout ook uit het gangpad weg en kan ik de achterliggende schappen gaan indelen. (enige hulp hier bij kan leuk zijn)
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
Minder
Meer
16-03-2009 14:56 #762544
door E. van Oostveen
Vanochtend een trieste mededeling over de diesel gekregen. Hij is plotseling gestopt met lopen. Da's allerminst leuk, omdat J. hem woendag zou komen ophalen. Ik hoop niet dat de zonnebloemolie, die de vorige eigenaar (L. uit 's Heerenberg) er in had gedaan :flame:, de spelbreker is. Bijvoorbeeld dat daar de dieselpomp van kapot gaat. Ik was al van plan om gewone diesel er in te gooien, maar had er nog geen tijd voor gehad.
Kan iemand mij vertellen of zonnebloemolie de werking van de pomp aantast?
Kan iemand mij vertellen of zonnebloemolie de werking van de pomp aantast?
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
16-03-2009 15:01 #762546
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Erik's Hobby Werkplaats (EHW)
Dan moet je niet je eigen topic gaan vervuilen met een technische vraag
Plantaardige oli?n kunnen gaan 'vreten' aan rubbers en plastic, of zorgen misschien voor verstoppingen/vervuilingen/afzettingen hier of daar. Bovendien krijg je er ook rare effecten mee i.c.m. vorst enzo.
Plantaardige oli?n kunnen gaan 'vreten' aan rubbers en plastic, of zorgen misschien voor verstoppingen/vervuilingen/afzettingen hier of daar. Bovendien krijg je er ook rare effecten mee i.c.m. vorst enzo.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
16-03-2009 15:39 #762550
door V300 register
Plantaardige olie heeft pas bij tempreatuur X dezelfde viscociteit als diesel, die temperatuur hangt af van de soort plantaardige olie.
Als die diesel in de winter in een onverwarmde stalling heeft gestaan, met plantaardige olie in het filter kan het best zijn dat het filter is verstopt (ook de pomp). Vanaf temperatuur X gaat de olie ook schiften, om hem dan weer vloeibaar te krijgen moet je de olie weer verwarmen.
De schadelijkheid van plantaardige olie hangt ook af van de aan of afwezigheid van een deugdelijke PPO/WVO/POEL installatie. Rijden op plantaardige olie hoeft echt niet schadelijk te zijn, mits de nodige voorzorgsmaatregelen zijn getroffen.
Bosch pompen kunnen vaak beter tegen onverwarmde plantaardige olie dan lucas pompen.
Als die diesel in de winter in een onverwarmde stalling heeft gestaan, met plantaardige olie in het filter kan het best zijn dat het filter is verstopt (ook de pomp). Vanaf temperatuur X gaat de olie ook schiften, om hem dan weer vloeibaar te krijgen moet je de olie weer verwarmen.
De schadelijkheid van plantaardige olie hangt ook af van de aan of afwezigheid van een deugdelijke PPO/WVO/POEL installatie. Rijden op plantaardige olie hoeft echt niet schadelijk te zijn, mits de nodige voorzorgsmaatregelen zijn getroffen.
Bosch pompen kunnen vaak beter tegen onverwarmde plantaardige olie dan lucas pompen.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
Minder
Meer
16-03-2009 15:52 #762551
door E. van Oostveen
Als ik het met Diesel meng kan dan de "schade" mee vallen?
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
16-03-2009 16:55 #762562
door V300 register
Nja alles zit nu al in de leidingen/filter/pomp. Misschien laatste twee loskoppelen, filter vervangen en misschien dat het helpt als je daarna de pomp verwarmt met een f?hn.... Als de brandtsof tenminste de oorzaak is.
Als blijkt dat de brandstof het probleem is kun je er inderdaad diesel bij doen, liefst zoveel mogelijk diesel. Volgens mij rijden mengers met een Lucas pomp 70% diesel 30% plantaardig.
Als blijkt dat de brandstof het probleem is kun je er inderdaad diesel bij doen, liefst zoveel mogelijk diesel. Volgens mij rijden mengers met een Lucas pomp 70% diesel 30% plantaardig.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
16-03-2009 17:30 #762571
door V300 register
nu ontdek je het grootste nadeel van de plantaardige olie, als die lang staat krijg je daar in een bakje ook een "vel" op zoals bij melk.
dat komt door een chemische reactie waardoor de ketens van de olie aan elkaar gaan klitten.
het resultaat is dat je allerlei verstoppingen krijgt in het brandstofsysteem...
De tip is overigens om niet d??r te starten als ie nu niet meer aanslaat. Door het gebrek aan olie smeert de pomp ook niet meer zoals het hoort.
dat komt door een chemische reactie waardoor de ketens van de olie aan elkaar gaan klitten.
het resultaat is dat je allerlei verstoppingen krijgt in het brandstofsysteem...
De tip is overigens om niet d??r te starten als ie nu niet meer aanslaat. Door het gebrek aan olie smeert de pomp ook niet meer zoals het hoort.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
Minder
Meer
16-03-2009 20:24 #762624
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Erik's Hobby Werkplaats (EHW)
Erik, moet ik nog dingen meenemen/voorbereiden als de GLS komt?
Ja, koeken natuurlijk, maar dat bedoel ik niet
Ja, koeken natuurlijk, maar dat bedoel ik niet
- Laurens Post
- Nieuw lid
Minder
Meer
16-03-2009 20:27 #762627
door Laurens Post
Beantwoord door Laurens Post in topic Erik's Hobby Werkplaats (EHW)
erik als je hulp nodig hebt met schuur opruimen. Bied ik mij vrijwillig aan. Graag wel op tijd aangeven wanneer.
Moderators: Mark Smeets