Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-12-2011 15:33 #892830 door V300 register
Pas vanaf de 87'ers geldt die LPG/diesel-regel van "iets blijven betalen". Voor auto's van daarvoor blijft alles hetzelfde mag ik aannemen, anders gaan ze mensen die nu al een belastingvrije LPG-tank hebben opeens benadelen, dat was zelfs in eerste instantie niet het plan, dus nu lijkt me al helemaal niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-12-2011 19:08 #892850 door V300 register
Ik denk dat men de belastingvrijstelling voor auto's tot '87 zo laat als ze is, anders zouden auto's tot 1960 ook wel apk gekeurd moeten worden...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • alex kokkeler (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
02-12-2011 21:32 #892866 door alex kokkeler (GAST)

Niels;188977 schreef : De Bovagmafia - (c) gromsound - spant Atsma voor het karretje:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Telegraaf
Atsma wil actie tegen vervuilende oldtimer

DEN HAAG - Staatssecretaris Joop Atsma (Milieu) wil kijken wat er gedaan kan worden aan een toestroom van vervuilende oldtimers. Volgens branchevereniging Bovag worden er vooral veel oude Duitse auto's ge?mporteerd omdat in Nederland een belastingvrijstelling geldt.

?Deze auto's hebben 50 tot 100 keer meer uitstoot dan een auto die je nu koopt?, aldus de bewindsman. Atsma vindt dat dit het effect teniet doet van maatregelen die juist schone lucht bevorderen. Daarom gaat hij in overleg hierover met onder anderen staatssecretaris Frans Weekers (Financi?n), zei Atsma woensdag tijdens begrotingsoverleg.


Die kerel heeft niet echt goed opgelet wat de FEHAC te vertellen had na uitvoerig onderzoek naar de uitstoot van oldtimers.
Jammer, dat veel mensen nog steeds dit verkeerde beeld over oldtimers hebben.
Veel oldtimers vallen zelfs nog prima onder de max. grens qua uitstoot van diverse jaren '90 modellen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-12-2011 00:09 #892945 door V300 register

General Custom;189475 schreef : Ik denk dat men de belastingvrijstelling voor auto's tot '87 zo laat als ze is, anders zouden auto's tot 1960 ook wel apk gekeurd moeten worden...


Dit haal ik uit het persbericht, ja dus:

Voor de voertuigen die op 31 december 2011 al ouder dan 25 jaar zijn verandert er niets.
Voor de generaties daarna geldt een geleidelijke leeftijdsopbouw, en bovendien geldt de vrijstelling
uitsluitend voor basisbedrag MRB plus de provinciale opcenten.
De brandstoftoeslagen voor diesel en LPG moeten, voor zover relevant voor het betreffende voertuig, w?l
worden betaald.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-12-2011 10:20 #892948 door V300 register
En dat is nogal wat die brandstof toeslag. Voor een gemiddelde 340 op lpg zou dat inhouden, dat deze nog steeds 600 euro p/j kwijt is aan wegenbelasting.
Dit omdat het geen g3 installatie en dergelijke betreft.

Van de andere kant, ik had hier voor het bekend werd al gezegd, wellicht alleen benzine. Maar dat zullen ze wel niet doen, vanwege het milieuargument.

Wel dus... Kijk eens aan. En het is ook wel logisch, want lpg gebruik je doorgaans alleen om goedkoop te rijden en veel te rijden. Mensen die met hun 340 pak hem beet 3 a 4 duizend km per jaar rijden, merken dat echt niet... En dat is ook de grootste groep, mensen met oldtimers rijden niet veel. En daarbij, iedereen met een oltimer is dadelijk wel liefhebber. En niet om goedkoop veel te rijden. De liefhebbers, kunnen immers nog steeds goedkoop hobbyen, staat de wagen stil betaal je er alleen oltimer belasting voor. En rij je er een beetje mee, merk je het nauwelijks....

Die milieu mensen zijn toch ook niet echt voor het milieu. Want rijd je op gas, zeggen ze dat je dat expres doet voor de portomonee, terwijl dit zeker met een oude auto een groot verschil uitmaakt in emmissie.

Dus eigenlijk zouden die milieu mannen moeten zeggen, elke oltimer verplicht op gas, met een subsidie van de overheid omdat te bekostigen..

Maar goed, dat zeggen ze ook niet he... Ze beginnen van de ene kant te flippen als je op gas rijd, want dan misbruik je de regeling maar van de andere kant komen ze met verhalen over schadelijke uitlaatgassen van dergelijke wagens...

Daarbij moet men ook niet vergeten ze meer zeer belangrijke argumenten. Oltimers rijden niet vaak meestal maar een paar duizend km per jaar. Maar stel dat iemand daar een nieuwe auto met een zuinige motor voor gaat komen. Die kost ook emmissie om te produceren. Zo,n oude wagen wordt compleet gericyceld. Versnellingsbak stuk, tweedehandse eronder. Niks geen nieuwe kan niet eens.

Ik denk dat de emmisie om een nieuwe wagen te produceren schadelijker is, als een oltimer voor heel weinig km per jaar rijden die idd schadelijker is in zijn uitstoot.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-12-2011 22:14 #892986 door E. van Oostveen
Dus lpg1 wordt gezien als milieuvervuilend/milieubelastend. Tja, daarvoor zal de regering natuurlijk bewijzen hebben, toch?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-12-2011 08:45 #893008 door V300 register
Nee, ze zeggen niet dat LPG minder schoon is en dat het daarom meer belast wordt. Ze zeggen dat LPG een middel is om tegen lagere kosten meer kilometers te maken. Dat is iets makkelijker te staven :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-12-2011 09:40 #893013 door Jeroen van Bodegom
...en niet geheel onterecht natuurlijk...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-12-2011 10:30 #893019 door V300 register
Nee, dat klopt.

Maar het is hetzelfde als dit: eerst dieselrijden duur maken door de motorrijtuigenbelasting 2,5 keer zo hoog te maken, waardoor je er alleen financieel mee uitkomt als je veel kilometers maakt. En dan gaan er weer stemmen op om diesel hoger te belasten 'omdat dieselrijders vaak heel veel kilometers maken'...

DURRRR

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-12-2011 22:48 #893072 door E. van Oostveen
Als ik kijk naar mijn oltimers op gas, dan maak ik daar nauwelijks kilometers mee. 's winters wil je zo'n gerestaureerde oltimer graag sparen en in de andere perioden heb ik het behalve vrienden, feest en familiebezoek te druk om echt veel km te maken. Ver naar het buitenland gaan doe ik ook niet, aangezien dan het vliegtuig etc. meestal goedkoper is. Dus waar hebben we het over. Die paar mensen die woon-werkverkeer doen. Ach, promille of procentje?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets