Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)

  • Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
25-01-2010 19:35 #813015 door Mark Smeets
Ik ook, want dan heb ik de mijne vrij :)
Wel jammer van de 240, die is van 6 januari 88, dus dan weer n?t niet..

Maar zoals laatst iemand op autoblog reageerde...

waarom moet er ?berhaupt iets veranderen? Laat het zoals het was... Iedereen was eraan gewend en het levert de overheid al genoeg centen op.
Feit is toch, dat ze alleen iets veranderen als het meer opleverd...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-01-2010 20:28 #813035 door V300 register
Dus eigenlijk is de kans groot dat we er slechter afkomen als de kilometerheffing niet wordt ingevoerd. Stel je hebt een '87er die je voor 5000 km per jaar hobbymatig gebruikt. Dan blijf je dus de volle mep wegenbelasting betalen, terwijl je anders 3 cent per kilometer gaat betalen. Ik betaal nu 464 per jaar (Gelderland 1070 kg). Bij hobbymatig gebruik van 5000 km betaal je dus 150 euro. Scheelt toch weer ruim 300 euro. Vanaf 15000 km ga je dus meer betalen dan nu, maar dan ga je dus op lpg rijden. LPG is 1060 per jaar, dus dan ga ik pas vanaf 35000 km meer betalen. Mits 3 cent dus het tarief blijft en dat blijft het tot 2020 als ik het goed begrepen heb.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-01-2010 21:14 #813040 door V300 register
Opzich geef ik er qua kosten ook geen zak om dat mijn 360 van 21 januari 1987 is. Ik heb alleen een hekel aan een GPS-kastje wat ik op mijn dash moet plakken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-01-2010 21:38 #813043 door V300 register
a) 3 cent is het starttarief in 2012 voor de "gemiddelde auto".
b) tel daarbij op het spitstarief, wat dat ook mag worden.
c) bij afbouwen van de BPM tot 2018 wordt het starttarief geleidelijk verhoogd.
d) Van een 1987'er of 1988'er is geen CO2 uitstoot bekend. Voor het
starttarief geldt een formule waarin de massa en het bouwjaar van de
auto zitten. Reken er maar op dat een 360 door die formule belast wordt
met een starttarief dat grenst aan de straf voor een milieudelict. Daar sta
je dan met EGR, Pulsair, 3-weg Katalysator, actief koolfilter en LPG.

Het lijkt me wel wat het bestaande systeem te handhaven.
Wegenbelastingvrij na 25 jaar; de grens moet gewoon mee opschuiven.
Maar om het gebruik als hobby veilig te stellen, zou je het aantal te rijden
kilometers in zo'n oldtimer moeten beperken, zeg tot 5.000km of zo.
Als mij dan voor het bezit en gebruik van een jongere auto niet het vel over
de oren getrokken zou worden, zou ik misschien kiezen voor zo'n jongere,
van meer gemakken voorziene auto om de vele woon-werk kilometers mee
af te leggen. Zo hou je de oldtimerwereld te vriend en ontzie je tegelijkertijd
het milieu. Dat die jongere auto dan weer een Volvo zal zijn, dat spreekt voor zich.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-01-2010 21:38 #813044 door V300 register

Lucluc;131671 schreef : terwijl je anders 3 cent per kilometer gaat betalen


En dat is dus niet zo. Voor alles waar geen CO2-cijfer van bekend is (dus pakweg alle auto's tussen 1987 en 1999) krijg je een soort functie van gewicht (net als bij de MRB) en de 'bouwjaarfactor'. Die laatste is dus nog niet bekend maar die gaat vast niet leuk zijn. Dus 3 cent... ik zet er zeker geen bier op.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
25-01-2010 22:02 #813051 door Mark Smeets
@ Francois, jij hebt toch genoeg 360's. Stel de oldtimer grens blijft mee opschuiven, dan worden die allemaal belasting vrij en kun je toch nog 20.000 km rijden verdeeld over 4 auto's (in jou voorbeeld) :)

Overigens ben ik het met Jos eens, ik wil niet zo'n kastje op mijn dashboard. Ik dacht vroeger ook dat hij gewoon IN het dash kwam, maar ik zag laatst in autoweek een lelijk plaatje van een soort parrot achtig kastje. Nee danke :uh-uhh:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-01-2010 22:28 #813060 door Anjo van den Akker
ja en dat ding moet ook een voedingkje hebben waarvoor je verplicht naar een inbouwstation moet zodat een of andere amateur je kabelboom aan gort knipt en er een kroonsteentje tussen kan knetteren..
nog leuker; het massatje. even met de slijptol op de vloerplaat, parker erin rossen en whoppa klaar; op naar het volgende slachtoffer.

brrrrrrrrrrr!!!! mij niet gezien

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-01-2010 22:30 #813061 door Jeroen van Bodegom
...en als je een keer vergeet je licht uit te doen en je accu loopt leeg kun je meteen een enorme sanctie aan je broek verwachten...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
25-01-2010 22:31 #813062 door Mark Smeets
Nee, dan bouw je hem snel uit en hang je hem thuis aan een accu met druppelaar.... :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-01-2010 22:35 #813066 door Anjo van den Akker
ja daar zat ik pas ook aan te denken.
stel dat de registratie van het geheugen enkel op de snelweg plaatsvind en op drukke provinciale wegen (dus de foto herkenning + gps datatransfer). dan is het volgens mij mogelijk om het ding op korte stukjes in de buurt e.d. uit te zetten zolang je hem daarna maar weer activeert vanaf je parkeerplaats.

al word er dan geklaagd dat hij regelmatig offline was hebben ze weinig in te brengen. in de wet staat immers niet dat je accu altijd in de auto aanwezig moet zijn:+

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD