Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)
- V300 register
- Offline
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Verbannen
antiekeradio;126696 schreef : wat een lompe rekenfout...
de BPM is een waarde die over de bruto catalogusprijs berekend wordt, daarna gaat er nog een keer BTW overheen.
de prijs zonder BTW is niet 19% minder dan het netto bedrag, want het nettobedrag komt tot stand door 19% van het bruto bedrag bij het bruto bedrag op te tellen. m.a.w. je moet niet "-19%" doen, maar "delen door 1.19"
Ditzelfde geldt vervolgens voor de btw-bruto prijs zonder BPM, terugrekenen doe je niet met -40% (ofwel: vermenigvuldigen met 0,6) maar door te delen door 1,40
in het genoemde voorbeeld wordt dit dus:
Netto catalogusprijs; ? 119.250,-
zonder BTW: ?119.250/1.19 = ? 100.210,08
zonder BPM wordt dit: ? 100.210,08/1.40 = ? 71.578,63
aangezien alleen de BPM en niet de BTW afgeschaft wordt, moet je zonder BPM afrekenen: ? 71.578,63 plus 19% BTW
= ? 71.578,63 x 1.19 = ? 85.178,57
"u betaalt dus maar ? 71.550,-" --> ahummmm :crazy1:
geloofwaardigheid -40% wat mij betreft
Inderdaad Wouter. Ik erger me altijd ontzettend hard aan mensen die zo'n discussie aan willen gaan en dan met kneiters van fouten aankomen zoals deze. Dat geeft al weer aan hoe goed je vooronderzoek is en je kennis van zaken.
Jouw berekening daarentegen klopt ook niet. Door eerst de BTW en daarna pas de BPM er af te halen betaal je BTW over BPM. Dat doen we niet in Nederland. Daarnaast vergeet je BPM-korting voor benzine, slurptax en energielabeltax.
Dit is de berekening:
?1288 <-Algemene korting voor benzine
?2500 <-Slurptax (?125 x 20 gram Co2 te veel)
?1200 <-Energielabeltax (F)
?2412 <-Totale BPM boete.
Consumentenprijs -/- boete
?119250 -/- ?2412 = ?116838
Tegelijk BPM (40%) en BTW (19%) er af:
?116838 / 1.59 = ?73483,02
BTW (19%) er weer bij:
?73483,02 * 1,19 = ?87444,79
En dat is dus de kale consumentenprijs ex BPM ex milieuheffingen incl BTW.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Verbannen
Wat natuurlijk wel zo is, is dat het hele BPM-verhaal een beetje te rooskleurig wordt uitgelegd door de minister. De afbouw van BPM draagt zeker niet bij aan lagere lasten, integendeel. De BPM wordt namelijk altijd verrekend in de kilometerprijs om de heffing voor de overheid budgetneutraal te houden. Dat betekent dus:
- Als je nu een auto koopt, betaal je BPM en straks nog een keer;
- Als je al een auto hebt, is er al BPM voor betaald en doe je dat straks nog een keer;
- Als je na 2010 een auto koopt, betaal je weliswaar minder BPM, maar wel CO2-heffing zodat je niet goedkoper uit bent, en betaal je alsnog BPM in de kilometerprijs
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Verbannen
Jos360;126702 schreef : Jouw berekening daarentegen klopt ook niet. Door eerst de BTW en daarna pas de BPM er af te halen betaal je BTW over BPM. Dat doen we niet in Nederland.
Dit heb ik inderdaad niet gecheckt, ging er vanuit dat dit wel zo was. Maar dus zowel BPM als BTW worden over het basisbedrag berekend?
Jos360;126702 schreef : Daarnaast vergeet je BPM-korting voor benzine, slurptax en energielabeltax.
Daar had ik wel over nagedacht, maar expres uit de vergelijking gelaten omdat ze niet allemaal aan de BPM gekoppeld zijn (de bpm korting wel, de andere 2 volgens mij niet?? die blijven dus in stand) en je ze dus ondanks afschaffing van de BPM gewoon mag blijven betalen straks.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Verbannen
Iedereen die geen nieuwe auto kan/wil kopen en dus met de huidige auto blijft rijden, gaat stomweg veel en veel meer betalen. M.u.v. diegenen die zeer weinig rijden (en dat zijn er maar een handvol).
Ik ben geen rekenwonder, maar begrijp echt niet waar dan dat "grote draagvlak" onder de bevolking vandaan komt, waar de overheid mee schermt. Kennelijk zijn er veel mensen die een nieuwe auto gaan kopen? Heb ik die crisis dan gedroomd ofzo?
Dat is nu iets waar ik mij nog het meest druk om maak. Zijn de meeste mensen nu zo stekeblind of roept de overheid maar wat, en is dat helemaal nergens op gebaseerd (dat zogenaamde draagvlak) :grr:
p.s. ondanks dat ik er zelf ook wel eens een handje van heb, is het toch niet zo netjes elkaar hier voor "dom" uit te maken wanneer er eens iemand een spelfout of rekenfout maakt. Het is nu eenmaal niet voor iedereen dagelijkse kost om dergelijke (belasting)bedragen door te rekenen. Het is goed bedoeld zullen we maar zeggen:hmmz:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Verbannen
Dat je 'toch wel de lul bent met de nieuwe regeling' klinkt mij ook een beetje t? soosjalisties in de oren. Aan de bar wordt geen enkele beslissing genomen waar het land beter van wordt. Er wordt zowieso geen enkele oplossing geboden. Als betalen per kilometer w?l iets kan betekenen tegen het verkeersinfarct van Nederland is dat naar mijn idee alleen maar gunstig.
Er zal vast een 'omslagpunt' zijn waarbij je bij meer kilometers meer gaat betalen dan nu. Dat het afschaffen van de BPM gecompenseerd moet worden is ook redelijk onvermijdelijk. De details zijn nog veel te vaag om een preciese analyse van de gevolgen te maken, dus wat hierover geroepen wordt kan gewoon niet waar zijn omdat het niet bekend is.
Wat ik nergens zie in de discussie is dat het gevolg van de prijsdaling van nieuwe auto's na een paar jaar vanzelf doorwerkt op de prijs van 2e hands auto's. De auto van 5000 euro waar over gesproken wordt, kan dus zomaar een klasse groter gaan worden.....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Verbannen
Al die kromme zinnen, vervelende aannames en dat zeikerige "calimero-gedrag" is gewoon belachelijk.
Ja, als je met zo'n mail een dergelijk initiatief wilt tonen noem ik je wel degelijk dom.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Offline
- Moderator
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Verbannen
v0lv0freak;126781 schreef : jongens, ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat William deze mail zelf ook maar heeft gekregen, en beslist niet zelf heeft getypt...
Klopt, maar dan is alsnog degene die de mail getiept heeft niet slim bezig. Zo ver kon ik ook nog wel nadenken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.