1990 460 GLE
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Bij een volle tank en drie personen (1 op achterbank) klapt hij al in de bumpstops bij het afrijden van een drempel...
Maar weer een nieuw hoofdstuk. Afgelopen weekeinde heb ik de achterspoiler opnieuw gespoten. De oude lak begon af te bladderen en het was ook niet helemaal strak. Ik ben met de schuurmachine 3,5 uur (!!) bezig geweest met schuren voordat alle oude zooi eraf was, en de spoiler weer mooi strak was. Daarna gespoten en het ziet er best netjes uit! Moet wel even gepolijst worden, dat wel.
Ik had laatst dus de bougiekabels vervangen omdat de motor bij nat weer niet 100% netjes liep. Bovendien weigerde hij op kort geleden op een regenachtige dag aan te slaan. Pas bij de 3e keer starten sloeg hij aan.
Helaas, gisteren weer bingo. Moeders helemaal over de rooie want ze stond op de parkeerplaats bij de supermarkt, in de brandende zon, met boodschappen in de kofferbak en hij wilde niet meer starten. Er gingen alleen wat lampjes branden.
Even later deed hij het plotseling weer. Maar gisteravond weer niet! Dit keer draaide de startmotor wel gewoon rond. Uurtje gewacht en alles werkte weer als vanouds. Daarna maar eens een stuk flink gescheurd, goed warmgereden.
Vanmorgen.... helaas. Pokkeding. Tijdens het starten flikkerden er allerlei lampjes uit en aan, echt compleet willekeurig. Conclusie: waarschijnlijk contactslot kapot...
dus maar naar de dealer gereden (toen hij eindelijk weer wilde starten), daar eens overlegd met de werkplaatschef en die heeft vervolgens een nieuw contactslotstekkerblokje besteld. Kost de wereld niet en je moet ergens beginnen, dus maar een gokje wagen.
Net begonnen met de oude eruit halen, stuur eraf gehaald, kappen verwijderd en dan zie je dus de bedrading. Grootlicht seinfunctie heeft nooit gewerkt en de intervalstand werkt ook niet zoals het moet (of soms helemaal niet), maar nu ben ik erachter waarom. De bedrading ziet er allemaal origineel uit maar allemachtig, wat een samengebreid zooitje! Er zijn stekkers gebruikt die grenzen aan "neef johnny's kroonsteentjes", draden aan elkaar geknoopt, stekkerblokjes die met tie-rips vastgebonden zitten, echt niet normaal wat een puinhoop. Ik heb de hoop maar opgegeven om ooit nog te kunnen seinen of intervalwissers te gebruiken, want dat ligt 100% aan de bedrading.
Morgen toch maar het stekkerblokje vervangen (is morgen binnen) en zien of alles weer werkt.
Conclusie: het is een mooie auto, rijdt lekker, Nederlands erfgoed, maar stiekem is het gewoon een rottige Renault met alle bijbehorende kwaaltjes.
Moeders zei al "bouw de stuurbekrachtiging en injectie maar over naar jouw 343, dan ga ik daar wel mee rijden want die doet het tenminste altijd"

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Eens zien hoe lang 'ie het nu weer volhoudt

- V300 register
- Verbannen
-
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-

Overigens wilde het ding gistermorgen w??r niet aanslaan... maar dit keer wel de normale "procedure" van brandende controlelampjes, werkende ontsteking e.d.
Daarom heb ik gisteravond alle massakabels losgehaald (dit geloof je niet, maar de massa van de ontstekingseenheid zit op de verdelerkap geschroefd!!), schoongemaakt, met contactspray behandeld en weer teruggezet. Daarna al een aantal keer gestart zonder problemen, dus hopelijk is het nu eindelijk opgelost.
Hier kan ik dus echt niet tegen he, problemen die je niet kunt 'zien'. Ik hoop voor het ding dat 'ie nu probleemloos de winter doorkomt anders wordt het echt een gevalletje 'exit'
(edit: overigens had er allang een extra 300 op de oprit gestaan i.p.v. die 460, als er tenminste eens eentje te koop zou komen met stuurbekrachtiging en injectiemotor. Die 360GLT sedan die Jack had was echt een kanshebber, enige nadeel was dat die rechtsgestuurd was)
- V300 register
- Verbannen
-
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-

Bizar hoor, al meerdere keren problemen gehad bij hoge temperaturen, maar in de winter geeft 'ie geen krimp! -20 was geen enkel probleem, starten en lopen.
Helaas bleek vanochtend bij de apk dat de wielremcilinder linksachter vastzat. Om 14.00 uur zijn er twee nieuwe binnen, die ga ik zo ophalen en monteren en hopelijk gaat dat een beetje voorspoedig, want dat is het enige apk-punt dus dan kan hij vanmiddag nog afgemeld worden.
Ik heb er respect voor hoor! Hele dagen ritjes van minder dan 5 km, eens in de maand rijd ik hem een keer goed warm en verder is het alleen maar af en toe tanken. Geen spatje olieverbruik, olie blijft ook mooi helder, en verder werkt het allemaal gewoon. Behalve het seinen en de interval van de ruitenwisser dan

- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
de wielremcilinder zweette al wat, dus ik heb de oude stofhoesjes en plunjertjes eruit gehaald, de cilinder goed schoongemaakt en godzijdank was de cilinderwand nog perfect! Alleen de plunjertjes waren ingeput/beschadigd. Geluk bij een ongeluk.
Dus alls goed schoongemaakt, blauwe tube bremszylinderpasta erbij en de nieuwe veer, plunjertjes en stofkap van de nieuwe remcilinder in de oude gezet. Hij doet het nu weer perfect! Mooi soepel, komt goed terug. Remtromme erop, ontluchten... aiii, nippel dolgedraaid

Met grof geweld is 'ie losgekomen, nieuwe nippel erin gedraaid en ontlucht.
Reparatie is goed gelukt, want hij remt goed en komt ook weer geheel vrij. Was wel weer even priegelen met de borgclipjes, veertjes e.d. maar ik heb de smaak weer te pakken.
Morgen ga ik dus eerst rechtsachter eenzelfde behandeling geven zodat er geen remverschil meer is, dan even nieuwe remvloeistof erin en dan kan het zaakje weer even mee.
Dan maandag even op de remmenbank, en dan zit er weer een jaar apk op.
Al met al viel het dus tegen, maar tegelijk ook weer mee

- 16673-dummy
- Nieuw lid
-

APK tot 28 april 2014!
Hij mag nog even blijven, want moeders vindt hem zalig rijden

- V300 register
- Verbannen
-
volvofiel;214677 schreef : nou dat monteren ging dus niet zo voorspoedig... een of andere beunhaas heeft er al eens mee lopen rommelen waardoor de boutjes dolgedraaid waren. En je kunt er met de slijper of zaag niet bij...
de wielremcilinder zweette al wat, dus ik heb de oude stofhoesjes en plunjertjes eruit gehaald, de cilinder goed schoongemaakt en godzijdank was de cilinderwand nog perfect! Alleen de plunjertjes waren ingeput/beschadigd. Geluk bij een ongeluk.
Dus alls goed schoongemaakt, blauwe tube bremszylinderpasta erbij en de nieuwe veer, plunjertjes en stofkap van de nieuwe remcilinder in de oude gezet. Hij doet het nu weer perfect! Mooi soepel, komt goed terug. Remtromme erop, ontluchten... aiii, nippel dolgedraaid
Met grof geweld is 'ie losgekomen, nieuwe nippel erin gedraaid en ontlucht.
Reparatie is goed gelukt, want hij remt goed en komt ook weer geheel vrij. Was wel weer even priegelen met de borgclipjes, veertjes e.d. maar ik heb de smaak weer te pakken.
Morgen ga ik dus eerst rechtsachter eenzelfde behandeling geven zodat er geen remverschil meer is, dan even nieuwe remvloeistof erin en dan kan het zaakje weer even mee.
Dan maandag even op de remmenbank, en dan zit er weer een jaar apk op.
Al met al viel het dus tegen, maar tegelijk ook weer mee
Misschien zie ik het verkeerd Joost, maar een nieuw remcilinder kost rond de 30 euro, en zit er in een poep en een scheet op. Waarom zo omslachtig alles demonteren? En wat heeft het je nu gekost inclusief tijd en vet?

Wel mooi dat ondertussen de apk er weer op zit:y:
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Maar om de oude te verwijderen zou ik de remslang moeten doorknippen. Dan had ik hem bij de wielremcilinder los kunnen draaien, zodat het dolgedraaide boutje vrij bereikbaar werd (de remslang zit er namelijk precies voor, een ringsleutel past nog net maar een tang krijg je er niet omheen).
Dan had je met een flinke tang wellicht dat moertje losgekregen.
Die gok was ons echter te groot, en omdat de "oude" cilinder van binnen echt nog prima was (0,0 roestputjes/krassen o.i.d.) hebben we maar voor deze oplossing gekozen. En het werkt prima.