- Berichten: 884
Remmen upgrade Volvo Amazon
- Ronald Damme (GAST)
- Platinum lid
Noodrem?
Gordel?
ABS?
Kreukelzone?
Gedeelde stuurkolom?
Ik hoop dat ik deze nooit nodig heb, maar met alle idioten die in het verkeer rijden, ben ik heel blij dat ik ze heb.
Ik bouw zelf voorlopig ook geen dubbel-systeem op mijn Amazon. Maar je moet niet met vage argumentatie komen dat je wel veilig zit als je hem wel goed onderhoud. Je verkleint het risico dat wel, maar het is zeker niet even veilig. (Ik heb het niet over de remvertraging) daarnaast kan je met al die bemanteling of een dikke laag tectyl, zeer moeilijk de staat van je remleiding beoordelen.
Risico's zijn niet erg, als je ze maar onderkent en niet wegwuift.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ik rij regelmatig met de 1800E in de bergen in Zwitserland, of Noorwegen, de body ligt best laag en ik heb al eens de 1e demper eronder vandaan gereden.....die had ook de leiding kunnen beschadigen... dan is er getalsmatig toch een grotere kans op leidingbreuk en daarom vind ik een dubbel systeem wel zo ' rust gevend'
Veiligheid krijg je door 1. Intrinsieke stevigheid van de wagen 2. Door een goede gordel 3. Kreukelzone voor
Airbags geven aanvullende veiligheid, mits de wagen zelf er ruimte voor geeft, een airbag in een FIAT Panda is dus van weinig toegevoegde waarde.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Veel,veilige km gewenst
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
- Platinum lid
- Berichten: 931
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
- Platinum lid
- Berichten: 931
Het dikke staal (10 en 12 mm) is binnen. De tekeningen voor de adapterplaat voor de originele HRC zijn klaar, dus dat kan volgende week naar de snijbank.
Ik heb nog gekeken of de originele Volvo HRC direct op de Audi-servo gemonteerd kon worden, maar de afdichting voor het vacuüm bleef een probleem, dus ben ik voor zekerheid gegaan.
Verder waren de moeren nog een probleem. Ondanks de moderne tijd zitten op de Lucas servo Engelsche draden, te weten UNEF hetgeen staat voor "extra fine". Gelukkig een tap kunnen vinden in China, dus maak ik de moeren zelf.
Geruststellend dat er geen obstakels meer zijn. Alleen nog tijd (en dus geduld).
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ik zou je visie willen nuanceren en een 'defensieve rijstijl' willen adviseren.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
- Platinum lid
- Berichten: 931
Het gaat nogal eens op het forum over onze auto's sneller maken en dan zijn er die lui zoals ik die het leuk vinden om aan klassieke rally's deel te nemen, maar laten we nooit vergeten dat we onderweg zijn met oude techniek en dat niet alle Volvo's een even goede staat van onderhoud hebben.
Remmen en stuurinrichting zijn dan toch het belangrijkste (en daar horen banden, veren, shocks, bussen, lagers bij).
Een rustige rijstijl met een sterk vooruitziende blik is zeer gewenst.
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
In het clubblad is inderdaad al eens gewezen over de verbeterde remwerking bij een Amazon als Mintex remblokken van het type M1144 (rally-compound) worden gebruikt."Ivo Van Antwerpen (GAST)" schreef:
Wat de remblokjes betreft heb ik een heel goede review gelezen over 'Mintex', was wel voor een 240, maar ook al goede respons voor de amazon tegengekomen (zijn dat trouwens niet dezelfde pads?).
Verder mag de ombouwset naar schijfremmen op de standaard achteras, zoals Huke Basart die kan leveren, in dit topic ook niet onvermeld blijven. Ook al is dat geen goedkope conversie en zal het effect op de totale remvertraging niet groot zijn, het heeft wel enkele voordelen.
Als het motorvermogen richting de 150 pk of meer gaat, is het overigens twijfelachtig of de originele steekassen van een Amazon daar nog tegen bestand zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
- Platinum lid
- Berichten: 931
2 schijfremmen op de achteras dienen hoofdzakelijk om een goede remwerking te behouden door betere koeling. Trommelremmen hebben een prima remwerking, maar niet als je kilometers in de bergen moet rijden.
Doe daarbij Ferodo blokken (of een ander superieur merk) en je bent echt in het voordeel.
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Was het maar waar... Ik zou je willen uitnodigen om het onderstaande relaas van ervaringsdeskundige John Parker eens te lezen, afkomstig van zijn website www.v-performance.com"Teun van Popta" schreef:
de steekassen zijn prima bestand tegen een hoog vermogen. Geen twijfelachtigheid dus!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.