EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
- Lars Rengersen
- Platinum lid
Ja, inderdaad, goede beschrijving, een pendule.
Als de achterkant uitbreekt met 150 kg achter de as is het wel even anders corrigeren dan met 150 kg voor de achteras.
Scheelt wel dat de Tesla modules een stuk lichter zijn dan mijn origineel beoogde batterijen (200 kg aan accu's ipv 300 kg).
Een combi met een grote LPG onderbouw installatie krijgt op die plek ook al snel 100 kg dus echt gekke dingen ga ik niet doen, maar wil het wel zo goed en verantwoord mogelijk doen.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
- Berichten: 1259
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Platinum lid
- Berichten: 1950
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Met dank aan Rob Beaten voor de telefonische support kwam er een mooi plaatje uit.
Rob had het idee ze in de lengte boven de achteras te schuiven.
Maar uiteindelijk toch tot de conclusie gekomen dat opnieuw wegen de beste manier is om tot een betrouwbare beslissing te komen. Dus afgereisd naar Noord Holland en aan het wegen geslagen.
Alle ins en outs en nog veel meer foto's staan in mijn blogpost: Combi's wegen en vaststellen verdeling batterijen .
Mijn conclusie: het is het beste om 3 modules voor te doen en 5 achter. Dan wordt het gewicht op de vooras niet minder, anders wel.
Ik ben benieuwd of jullie die conclusie delen na het zien van de meetdata (die ik hier niet in detail zal herhalen, zie daarvoor de blogpostzie daarvoor de blogpost ).
ps. Hans, klinkt leuk die EMBATT, ik duik er even in. Klinkt ook wel vergelijkbaar met H2 brandstofcel.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Hans schreef : interessante (?) ontwikkelingen:
www.installatieprofs.nl/nieuws/nieuwe-ba...tieProfs&utm_id=3071
Volgens mij moeten we de inleiding van dat artikel met een korreltje zout nemen. Heb even het een en ander gecheckt.
Vorige week werd bekend dat het de verkoop van elektrische en hybride auto’s is gehalveerd ten opzichte van het jaar daarvoor. Volgens velen is het grote struikelblok de actieradius van de elektrische auto’s.
Als je dan kijkt bij het CBS in " Toename elektrische auto’s zet door " zie je dat zij aanhalen:
"Wel was er afgelopen jaar een halvering van het aantal verkochte auto’s. In 2015 gingen nog 45 duizend nieuwe stekkerauto’s de weg op. Vooral in december van dat jaar piekte de verkoop, net voordat de fiscale bijtelling voor elektrische auto’s op 1 januari 2016 werd aangescherpt."
Zoals met veel zaken is de fiscale prikkel denk ik de belangrijkste drijver.
Als ik bij de ANWB kijk naar de volledig elektrische auto'sbij de ANWB kijk naar de volledig elektrische auto's kom ik op een gemiddeld bereik van 262 km. Maar goed, dat is op papier, zelfs als het in de praktijk 20% minder is zit je gemiddeld nog boven de 200 km.Momenteel is het gemiddelde rijbereik slechts 160 kilometer.
Volgens mij is het gewoon een solid state batterij. In plaats van losse cellen te combineren op basis van individuele omhulsels maken ze laagjes van individuele cellen.De EMBATT-batterij, zoals het product wordt genoemd, haalt zijn elektriciteit van een andere batterij die de brandstofbatterij wordt genoemd.
Zie www.embatt.de/fileadmin/downloads/160928_GBD_MW_04.pdf
Hun bron daarentegen, EMBATT is wel degelijk erg veelbelovend!
Zie 450 Wh/liter maakt het leuk.
Nu is dat ( bron )
Tesla: ~220Wh/l en 212 Wh/kg
VW e-UP!: 89 Wh/l en 81 Wh/kg
Kia Soul EV: 112 Wh/l en 98 Wh/kg
Chevy Spark EV: 154 Wh/l en 84 Wh/kg
Je ziet dus dat Tesla er nu al met kop en schouders bovenuit steekt qua energie dichtheid per volume, maar nog maar op de helft zit van die 450 Wh/l. Ze noemen echter niet de Wh/kg van de EMBATT, maar ik neem aan dat die ook significant gunstiger is omdat je minder cel 'verpakkingsmateriaal' hebt.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Platinum lid
- Berichten: 1950
"De EMBATT-batterij, zoals het product wordt genoemd, haalt zijn elektriciteit van een andere batterij die de brandstofbatterij wordt genoemd."
En bij een brandstofbatterij moet je een brandstof toevoegen (toch?), bv methaan of waterstof. Is het dan nog wel een batterij?
Je hebt het over solid state batterij, bedoel je daar een soort powercap of goldcap (een soort super condensator) mee?
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Platinum lid
- Berichten: 1950
Op mijn werk hebben we overigens onlangs een aantal VW E-UP's in gebruik genomen. Daarvoor geldt de genoemde 150 à 160 km dan weer wel, en ik verwacht dat dat bij gebruik in de stad (waar wij ze hoofdzakelijk inzetten) al snel terugloopt naar zo'n 110 km. Voor ons gebruik prima, maar ik kan me voorstellen dat een hoop privé-rijders dan afhaken.
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Platinum lid
- Berichten: 2280
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Platinum lid
- Berichten: 1950
De VW E-UP heeft een ecostand én een eco+ stand; in die laatste stand neemt het motorvermogen aanzienlijk af, en wordt alle luxe (airco, verwarming, etc) geblokkeerd, hopelijk functioneten de ruitenwissers dan nog wel
Sorry Lars, het is niet de bedoeling om je topic te vervuilen, maar van de ene discussie rol je in de andere en dan...
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Met solid state bedoel ik dat elektrolyt zorgt voor de uitwisselingen/transport en dat er geen (vrije) gassen zijn.
Verder gaan die documenten mij ook erg snel boven de pet.
Ik denk dat voor gemiddeld dagelijks gebruik de range van een elektrische auto voor veel mensen (prive) meer dan afdoende is.
Zie ook energeia.nl/nieuws/666218-1611/elektrisc...ers-dan-benzine-auto
Het knelpunt zit hem echter in het feit dat je ook af en toe zonder moeite een lange afstand wilt kunnen doen, bijvoorbeeld in het weekend of voor een vakantie.
Volgens mij is het hetzelfde met sedan vs. station. Normaalgesproken kunnen de meesten doorgaans met een sedan uit te voeten, maar hebben voor af en toe een station nodig en rijden dus een station.
Kou is inderdaad erg nadelig voor de range. De batterijen vinden dat niet fijn én je verbruikt meer.
Nog even terug 'on topic'. Uit mijn berekeningen kwam dat het zwaartepunt van een combi op 70 cm van het asfalt ligt.
Ik weet niet hoe betrouwbaar die berekeningen zijn, maar klinkt aannemelijk.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.