EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
- Lars Rengersen
- Platinum lid
De laadcapaciteit van 500 kg moet daar dus ook wel vandaan komen.
De vraag is dan hoe lekker rijdt hij dan nog?
Maar goed een B20 zonder aanbouwdelen weeg 125 kg en dat is dus evenveel als mijn motor+controller+marge voor verschil M40 en M400. Stel dan de aanbouwdelen nog eens 25 is, dan wordt hij met 2 modules voorin 25 kg zwaarder dan origineel.
Achter kwam ik na correctie uit om een verschil tussen die van Cor en mijn gestripte combi van 100 kg.
Dan zou hij achter dus 50 zwaarder worden. Met 3 modules voorin is dat omgekeerd (voor +50 en achter +25) en dat lijkt me niet wenselijk.
Beide auto's hadden overigens geen benzine(tank) en wel een gasinstallatie.
Omdat het nu erg dicht bij elkaar ligt ga ik denk ik toch even een daadwerkelijke weging doen.
Maar ik neig vooralsnog naar 2 batterijmodules voorin en geen 3.
Jouw opmerking dat Volvo het ook ontworpen heeft om het gewicht in het midden en achterin toe te laten nemen ondersteunt dat, dank!
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
- Platinum lid
- Berichten: 2064
Een daadwerkelijke weging zou ik zeker doen als dat te doen is.
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Hij heeft een Irene 108 liter bruto tank geplaatst. Die tank alleen al weegt 38 kg en dan kan er nog 86 liter LPG in. Soortelijk gewicht van LPG is 0,55 kg/ltr, dus dat is nog eens 48 kg en maakt 85 kg.
(Zitten de bij de RDW met een berekening voor extra gewicht voor MRB met 0,8 x bruto inhoud = 0,8 x 108 = 86 best OK.)
In mijn geval komt daar met 6 modules achter nog eens 64 kg bovenop, maar ook voor 25 extra dus zou best eens goed kunnen uitpakken.
Helaas kan ik de modules niet in/onder de vloer tussen de wielen kwijt zonder de constructie wezenlijk te veranderen.
Het is wel even werk, maar ik ga maar eens een daadwerkelijke weging doen én een rijdende combi beladen met mijn daarna beoogde asdrukken en eens voelen hoe dat rijdt. Is wel even wat werk, maar 'better safe than sorry'. Later nog een batterij module moeten verplaatsen is nog veel meer werk (en duur).
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Platinum lid
- Berichten: 1420
Lars Rengersen schreef : Helaas kan ik de modules niet in/onder de vloer tussen de wielen kwijt zonder de constructie wezenlijk te veranderen.
He Lars, ik ben vandaag even onder mijn combi gaan liggen. Ik moet zeggen dat er best veel ruimte is onder de achterbank, gemeten van onderkant bank tot onderkant dorpel, zeker omdat je daar ook geen uitlaat meer hebt. Is er geen mogelijkheid om vloer links en rechts van de cardanas aan te passen om zo twee ruimtes te creeën waar je cellen pakketen in kwijt kunt. Dat zou een mooie evenredige gewicht verdeling geven met een laag zwaartepunt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Doordat er bij mij geen as en aandrijfas onder zit, is het wat lastig inschatten soms.
De modules zijn 70 centimeter lang, dus dat is best groot (en 31 cm breed en 10 hoog).
Twee in de lengte zou kunnen, maar dan steekt het wel boven de achteras.
Hij kan nog heel iets naar links (voren), daar zitten nu nog de ophangpunten voor de uitlaatrubbers in de weg, maar meer dan 5 cm is dat niet. Wel precies genoeg om de achterveren erlangs te kunnen laten.
Worden wel gekke hoekjes en ik moet even kijken hoe het uitkomt met een inverende achteras.
Zal ik even toen op het moment dat ik een complete combi ga wegen.
Is qua positie en gewicht wel een mooi plekje.
Andere optie is eentje in de breedte onder de achterbank.
Dan moet ik even kijken of ik diep genoeg kan zakken zodat de zitting erboven past.
Er loopt immers dan wel een (ook soms omhoog verende) aandrijfas onderdoor.
De mogelijkheid tot het maken van een volledig vlakke laadvloer vervalt dan omdat de rugleuning niet meer in de uitsparing kan, maar dat is niet erg.
Die tweede optie zou ook wel heel mooi zijn qua gewichtverdeling. De complexiteit qua bedrading en koeling wordt dan wel weer groter. Maar zeker de moeite van het verkennen waard. Dank!
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Dat is weliswaar groot, echter niet erg hoog. Mogelijk zie ik iets over het hoofd, maar is het geen optie om die modules gewoon op de laadvloer te plaatsen en eventueel er een (deels) nieuwe laadvloer overheen te maken? Ik heb begrepen dat je actieradius straks vrij beperkt is. Komt het dan voor dat je echt de volledige laadruimte nodig hebt om dingen te vervoeren? En hoe vaak gaat de achterbank gebruikt worden? Indien sporadisch, zou je die ook nog kunnen verwijderen en daar je modules plaatsen? Of wil je alles perse zo onzichtbaar mogelijk hebben?Lars Rengersen schreef : De modules zijn 70 centimeter lang, dus dat is best groot (en 31 cm breed en 10 hoog).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ja, ik wil de laadvloer en het interieur er origineel uit laten zien.Gert Vegter schreef : Of wil je alles perse zo onzichtbaar mogelijk hebben?
De achterbank gaat gewoon gebruikt worden, dus die moet blijven.
Qua volume past het op zich prima op de plek van de oude benzinetank en reservewiel. Het is meer dat het qua gewichtsverdeling mooier is om de kilo's tussen de assen te hebben (en dan eigenlijk zo laag mogelijk).
Op of in de vloer moet je teveel beenruimte inleveren. Onder de voorstoelen was mooi geweest, maar daar zijn ze te lang voor.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
- Berichten: 1259
Dit filmpje geeft dat nog eens treffend weer;
Is geen combi, wel bijna, combinatie maar het principe blijft hetzelfde.
Slim om met die stukken isolatie te werken, geeft direkt inzicht in haalbaarheid.
Ander punt van overweging is de kwetsbaarheid van de batterijen, je moet er niet aan denken dat de batterijen geplet worden bij een ongeval. Ik denk dat de onder de achterbank behoorlijk safe zitten.
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Wat ze bij die setup doen is een te lage of zelfs negatieve kogeldruk.
Dat concept ken ik (en ook wel eens mee gereden, geen aanrader).
Bij mij neemt de druk op de achterwielen toch juist toe? Maar met als gevolg dat de druk op de voorwielen afneemt.
Ik heb gekeken of ik een vergelijkbaar filmpje kon vinden maar dan zonder aanhanger (maar niet gevonden).
De instabiliteit komt in dit geval denk ik toch hoofdzakelijk van de aanhanger.
Bij een Tesla zit je ook bovenop de batterijen dus daar is wat voor te zeggen
Ik zal de komende dagen nog eens wat metingen en berekeningen doen.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
- Berichten: 1259
Wat ik wilde illustreren is dat gewicht tussen de wielen / assen veel gunstiger uitpakt dan buiten de as, dat gaat meer als een soort pendule werken, de slingering "zet door".
Daarom zou ik er (net als jij) ook voor pleiten gewichtstoevoegingen zo centraal en laag mogelijk te plaatsen. Filmpje dus niet te letterlijk nemen, t'is gewoon om "een stukje gevoel over te brengen".
Groet, Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.