EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
- Lars Rengersen
- Platinum lid
Ik denk dat ook rijdend kunnen verwarmen voldoende waarde toevoegt om de toenemende complexiteit te legitimeren. Dat gezegd hebbende, moet de motor dan wel de warmtebron zijn en niet de controller. Ik bedacht me dat een mengautomaat hierbij een mooie uitkomst kan bieden. Deze zal er dan mechanisch voor zorgen dat er geen warm water vanuit de warmtewisselaar wordt bijgemengd als het circuit al op temperatuur is. Bijvoorbeeld als de klep niet tijdig dicht gaat als gevolg van een storing. Bovendien zal het battery management systeem de temperatuur monitoren en ingrijpen indien nodig. Daarmee kom ik op basis van mijn inzichten tot nu toe op het volgende schema.
Uitgebreidere blogpost volgt een dezer dagen.
Dank voor het meedenken & goede vragen!
Wordt vervolgd. Feedback op de huidige versie blijft welkom.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Zie www.oudevolvo.nl/blog/2017/03/04/tesla-b...tdenken-koelsysteem/
Op dit moment ben ik aan het uitzoeken of ik gewoon een mechanische mengautomaat uit de installateurs wereld kan gebruiken om de maximale uitgaande temperatuur van de warmtewisselaar en heater te begrenzen.
Weet alleen niet 100% zeker of die de koud-in flow doorlaten als die warmer is dan de ingestelde temperatuur. Met andere woorden ik moet zeker weten dat ik altijd doorstroming heb en het een kwestie is van wel/niet bijmengen van warm water.
Ik heb de VTA322 op het oog. Kan iemand toevallig die tekst en uitleg interpreteren/vertalen of hij inderdaad werkt zoals ik wil?
www.esbe.eu/hr/en/products/thermostatic-...valves/vta320-vta520
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
- Berichten: 504
Weet alleen niet 100% zeker of die de koud-in flow doorlaten als die warmer is dan de ingestelde temperatuur. Met andere woorden ik moet zeker weten dat ik altijd doorstroming heb en het een kwestie is van wel/niet bijmengen van warm water.
Andersom : dit zijn 'anti scalding' mengkranen, ergo : er is altijd doorstroming van warm water, maar als de temperatuur te hoog wordt, wordt er koud water bijgemengd. Wordt vooral toegepast in tapwater systemen, om te voorkomen dat iemand zich zou verbranden als hij/zij de warm water kraan volledig opendraait (en volgens hetzelfde principe kan het ook bij vloerverwarming toegepast worden om te voorkomen dat de cv water van > 50C door de vloer stuurt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Want koud bijmengen houdt in mijn schets in het bypassen van de warmtewisselaar.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
- Berichten: 504
Maar wat nu als koud maximaal bijmengt en de ingestelde temperatuur niet gehaald wordt? Is er dan wel uitstroom?
Dat kan dus niet : zo lang de ingestelde temperatuur niet gehaald wordt, wordt er nul-komma-nul koud water bijgemengd, m.a.w. is er alleen circulatie van de warm water stroom.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Stel uit de warmtewisselaar komt 25 graden en de limiet staat ingesteld op 20. Dan gaat hij koud bijmengen. Die bijgemengde vloeistof is een bypass van de warmtewisselaar dus daar gaat automatisch minder flow heen. Die wordt dan zelfs nog warmer en dus gaat hij nog meer koud bijmengen.
Tot het punt dat hij om de ingestelde temperatuur nog te halen vrijwel helemaal koud aan het bijmengen is en de flow door de warmtewisselaar bijna stilstaat.
Dan kan er een punt komen dat hij zelfs koud in via de bypass aan het bijmengen is die hoger is dan de ingestelde temperatuur en hij dus niet aan het doel kan voldoen ondanks maximaal bijmengen van koud.
Daarmee heb ik dan toch de situatie dat er in elk geval geen warm meer doorkomt?
Of zou de vlieger niet opgaan dat de bypass werkt en blijft hij gewoon via de warmtewisselaar stromen?
Anders maar eens zo'n klep kopen om te testen of het idee laten vervallen.
Er zitten immers als twee veiligheid barrières, mijn aansturing en het BMS.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
- Berichten: 504
Die is in ieder geval niet ontworpen voor wat jij wilt doen :dry: maar ... dat neemt inderdaad nog niet weg dat het zou kunnen werken volgens jouw uitleg
Probleem is natuurlijk dat ie daar vast niet op getest is. Dus vraag voorleggen aan ESBE heeft waarschijnlijk ook niet zo veel zin. Ik kan mij echter voorstellen dat dit ding alleen lekker werkt bij een bepaalde minimale doorstroming in het warm water ('hoofd') circuit .......
Hier helpt alleen : zelf uitproberen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Dank voor de uitleg, snap nu wel beter hoe zo'n ding bedoeld is om te werken.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Verder ook een deel van de échte hardware, de eerste Tesla Model S batterij modules.
Zie ook mijn blogpost: Eerste Tesla Model S batterijen opgehaald en voortgang koelsysteem
Nu dus aan de slag met de testopstelling voor de koeling en uiteraard de batterijenbakken.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Verder aan de slag gegaan met de motorruimte en definitieve plaatsing van de controller en batterijen.
Zie ook blogpost: Indeling motorruimte en afstandbediening via iPhone .
Wordt vervolgd.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.