- Berichten: 17
Kleine verbeteringen voor de Amazon Combi. Advies gevraagd!
- Niels Bontjer
- Nieuw lid
"Boele Braaksma" schreef:
Overigens, wat ik nooit wist voor wat betreft het natrekken: Ik stelde altijd de momentsleutel in, en begon er vervolgens weer aan te trekken, zeker 80% ging zo niet strakker. Later begreep ik dat alle kopbouten eerst losgedraaid moeten worden, en dan weer vast getrokken moeten worden.
oke.. dit wist ik ook niet. Dus je draait eerst alle bouten van de cilinderkop los om ze daarna allemaal weer aan te trekken op het juiste moment? uiteraard in juiste volgorde
groeten Niels
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Platinum lid
- Berichten: 2145
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 11019-dummy
- Platinum lid
- Berichten: 337
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Platinum lid
- Berichten: 2145
"Jacques Smeets" schreef:
Per stuk een kwartslag losdraaien en dan weer met het juiste moment aandraaien, in de normale volgorde dus van binnen naar buiten!!!!!
Vandaag gedaan, kleppen opnieuw gesteld, ontsteking afgesteld, alleen zeikt de olie uit de achterste krukaskeerring. Daar baal ik van, die had ik immers preventief vernieuwd!
Verder vandaag de RVS voorbumper gemonteerd die ik bij Harrington gekocht heb. De pasvorm is nog niet perfect, maar wel stukken beter dan dat het geval was bij de 1800.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Wat betreft de achterste oliekeerring, dat gebeurt vaak.....mijn laatste blokken heb ik gewoon met vilten ringen gedaan.
Is in feite een prachtig systeem, neemt olie op zo veel als nodig is om af te dichten en zodoende meer tolrerantie dan de rubber ring
Naar ik vermoed is zo'n krukas na 4 ton gewoon wat uitgelopen.
Ik ga bij de B20 waar we nu mee bezig zijn, eerste keer revisie, de diameter eens exact opmeten.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Platinum lid
- Berichten: 2145
"Ed van der Zee" schreef:
Ziet er weer mooi uit Boele, kan er weer even tegen.
Wat betreft de achterste oliekeerring, dat gebeurt vaak.....mijn laatste blokken heb ik gewoon met vilten ringen gedaan.
Is in feite een prachtig systeem, neemt olie op zo veel als nodig is om af te dichten en zodoende meer tolrerantie dan de rubber ring
Naar ik vermoed is zo'n krukas na 4 ton gewoon wat uitgelopen.
Ik ga bij de B20 waar we nu mee bezig zijn, eerste keer revisie, de diameter eens exact opmeten.
Dank Ed,
De krukas was geheel glad, er zat vroeger een vilten keerring op. Zelfs met de nagel was geen rand te voelen.
Het vreemde is, dat als ik hem koud start, en lang stationair laat draaien, dat hij dan olie begint te druppen.
Na vandaag een flinke toerrit gemaakt te hebben van 80km, lekte de motor geen druppel! En ja er zat nog ruimschoots voldoende in. Bizar?
Ik had er goedkope Action 15W40 in gestopt, 9euro per can. Nu ik er 250kilometer mee heb gereden, heb ik de olie (heet) eruit laten lopen. Vervolgens weer Action 15W40 erin gedaan. Aanstaande vrijdag (weer na 250km) tap ik hem dan nog 1x heet af, vervang ik het filter, en stap ik weer over naar 20W50.
Er kwam echt pikzwarte olie uit. Niet zo vreemd als het blok zo lang stil heeft gestaan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
- Berichten: 3471
Intussen was ik wel op onderzoek uitgegaan en kwam op de website van Erikson terecht, en wat blijkt als de as te glad is, dicht een rubberen ring niet af of tijdelijk. Een as moet een bepaalde grofheid hebben hoe lullig het ook klinkt. Nu je kunt wel nagaan een B20E blok waar flink mee gertoerd is, daar is de as zo glad van als een babybilletje. De as groffer maken met poleistpapier om toch een rubberen ring te kunnen monteren zou ik niet doen dit verkort de levensduur van de rubberen ring. Ik zou als ik jou was gewoon terug gaan naar de vilten ring.
Ik hoop dat je er wat aan hebt, anders kijk eens op de website van Erikson keerringen.
Groetjes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
- Berichten: 3471
lees dit artikel maar eens.
groet
johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
- Berichten: 3471
B e s c h r i j v i n g e n w e r k i n g v a n d e o l i e k e e r r i n g
De oliekeerring Olie-afdichting
Een van de meest gebruikte afdichtingen in de techniek is de oliekeerring. Deze wordt in het algemeen toegepast als druk-loze afdichting van smeerolie en -vet op een draaiende as.
Soms ook voor andere vloeistoffen en gassen en voor vaste stoffen in de vorm van poeder of korrels. Om machines gedu-rende hun levensduur zonder storing, met grote bedrijfszeker-heid te laten functioneren, moeten asafdichtingen aan bepaal-de voorwaarden voldoen:
• Van buiten moeten stof en vuil uit de lagers worden gehouden.
• Smeerolie en vet voor smering van tandwielen en lagers moeten binnen de machine worden gehouden.
De juiste keuze van een oliekeerring wordt niet alleen bepaald door de vorm, maar óók door zijn materiaal en toegepaste rubbercompound (zie ook blz. 6 t/m 10).
Goede smeerolie vormt een sterke hechte film op tandwielen, lagers en assen en laat zich niet gemakkelijk tussen drukvlak-ken van tandwielen en lagers wegdrukken.
Bij het uittreden van de as uit de machine moet deze hechte oliefilm echter wel door de oliekeerring worden verbroken om de kostbare olie binnen de machine te houden.
De afdichtingslip oefent hierbij een druk uit die enerzijds groot genoeg is om de oliefilm af te breken, maar anderzijds geen al te hoge wrijvingsverliezen of slijtage geeft.
Het werkingsprincipe van een oliekeerring kan als volgt worden voorgesteld:
Tijdens het draaien van een as wordt onder de afdichting een hydraudynamische smeerfilm (h) opgebouwd, waarvan de dikte afhankelijk is van het toerental van de as, de olie-temperatuur, de viscositeit van de olie en de vlaktedruk tussen de afdichtingslip en de as.
Door capillaire krachten en ruwheid van de as blijft het vloei-stofvolume als afdichtend element in de lekspleet aanwezig. Voor het realiseren van deze capillaire krachten zijn de vloei-stof, het materiaal van de afdichting, de spleethoogte en de grootte van de de hoek ? en de voorspanning P (zie figuur) maatgevend.
Voor het vormen van een smeerfilm onder de afdichtingslip is ook het oppervlak van de as medebepalend. Zo kan een door verbranding glimmend zwart geworden afdichtingsvlak, waar-bij zelfs verharding en scheurvorming kan optreden, wijzen op een te glad oppervlak van de as.
Als het afdichtingsvlak te breed is en wanneer lekkage optreedt, kan dit het gevolg zijn van een te ruw of onjuist geslepen oppervlak.
groetjes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Platinum lid
- Berichten: 2145
Bedankt voor je toelichting. Bij mij is het vanzelf gestopt? (en nee er zit nog voldoende olie in.) Dus ik wacht het even af.
Normaal gesproken zet ik het veertje een tandje strakker, alleen dat was ik vergeten..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.