- Berichten: 1899
Kleine verbeteringen voor de Amazon Combi. Advies gevraagd!
- Niek de Boer
- Platinum lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Platinum lid
- Berichten: 2145
"Niek de Boer" schreef:
Als de spie van de nokkenas boven staat en die van de krukas ook moeten de merktekens van de tandwielen tegenover elkaar staan.Heb je het oliespuitje voor de tandwielen er wel uit gehaald en goed doorgeblazen? Wijst het gaatje , dat aan de achterkant zit naar de tandwielen? Ik denk dat het heel lastig wordt om het tandwiel te verzetten met de radiateur erin.Ik heb het nog nooit geprobeerd,maar het lijkt mij onmogelijk,want hoe wil je bv. een trekker plaatsen om het tandwiel er af te halen?
Succes.
niek de boer
Hoi Niek,
Dank, toch maar even de radiateur en 1 grilletje er uit halen inderdaad. Oliespuitje heb ik niet losgehaald. Zal ik even doen!
Die zit goed, dat is altijd even pielen doordat hij draait vanwege de vertanding. Ik denk dat ik gewoon zo stom ben geweest om de tekens niet goed tegenover elkaar te zetten. :oops: Gelukkig geen schade (zijn alle B20's vrijlopers?)"Niek de Boer" schreef:
Zit het tandwiel voor de oliepomp en stroomverdeler er wel goed in? Dit is er natuurlijk uit geweest om de nokkenas te wisselen.
Zal tijdens het klusje nog wat foto's maken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Platinum lid
- Berichten: 2145
Vervolgens nog even het oliespuitje schoongemaakt (dank voor de tip Niek) en alles dichtgebouwd. Ontsteking afgesteld, met een ouderwetse rode stroboscoop, helaas heeft mijn vader degene die ik pas nieuw heb gekocht kapot laten vallen. Ontsteking staat dus niet helemaal goed maar wel rond de 10graden voorontsteking. Starten, en na 3x rondslaan direct lopen. Wel een goede blauwe walm uit de uitlaat. Niet zo gek na al het starten op benzine en LPG en het toevoegen van olie voor de compressiemeting.
Straks de motorkap erop plaatsen en afstellen, altijd een lastig klusje vind ik.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Platinum lid
- Berichten: 2145
Morgen verder met de uitlaat, helaas was de achterste uitlaatsteun doorgerot. Een mooi klusje voor mijn vader! Je kan er niet zo makkelijk bij.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Heb je de kopbouten al nagetrokken?
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Platinum lid
- Berichten: 2145
"Tom Steverink" schreef:
Mooi, man, hij loopt wat te langzaam stationair lijkt me, en nog even kleppen nastellen, maar verder: lekker!
Heb je de kopbouten al nagetrokken?
Ja dat vind ik juist mooi, ik denk trouwens dat het blok nog zo langzaam draait doordat hij pas 1x eerder gestart was. Na een goede rit van +-50km zal ik eens de kopbouten natrekken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
- Verbannen
- Berichten: 831
Is het trouwens bij elke koppakking nodig om de bouten na te trekken? Ik zag dit niet staan de handleiding welke bij mijn laatste koppakking zat, wel in welke volgorde en met welke krachten maar ik begreep dat het dan ook klaar is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
- Berichten: 1899
Hij loopt mooi!
Succes ! groeten niek de boer
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
- Platinum lid
- Berichten: 1349
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Platinum lid
- Berichten: 2145
"Jeroen Visser" schreef:
Mooi om te zien dat ie het weer doet!
Is het trouwens bij elke koppakking nodig om de bouten na te trekken? Ik zag dit niet staan de handleiding welke bij mijn laatste koppakking zat, wel in welke volgorde en met welke krachten maar ik begreep dat het dan ook klaar is.
Volgens mij is het inderdaad aan te raden om dat bij elke koppakking te doen. Volgens Haynes zelfs na 1x warm draaien.
Ik doe het gewoon bij opbouw en vervolgens na ongeveer 1000km.
Overigens, wat ik nooit wist voor wat betreft het natrekken: Ik stelde altijd de momentsleutel in, en begon er vervolgens weer aan te trekken, zeker 80% ging zo niet strakker. Later begreep ik dat alle kopbouten eerst losgedraaid moeten worden, en dan weer vast getrokken moeten worden.
Moet dat om de beurt per kopbout? Of alle kopbouten los en vervolgens van binnenuit weer aantrekken?
"Niek de Boer" schreef:
De stand van het tandwieltje voor de ontsteking wordt toch automatisch anders als je de distributietandwielen weer goed hebt gezet.?Was het niet nodig om het tandwieltje te verzetten of zat er niets in de weg om je ontsteking goed af te kunnen stellen ?
Hij loopt mooi!
Succes ! groeten niek de boer
Hoi Niek, ja dat klopt. Dus ik hoefde hem niet om te steken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.