- Berichten: 2145
Kleine verbeteringen voor de Amazon Combi. Advies gevraagd!
- Boele Braaksma
- Platinum lid
De Combi van mijn ouders die ik min of meer in bruikleen heb, behoeft ook weer eens wat aandacht. Zo ben ik bezig een B20B blok klaar te maken in plaats van het olieslurpende B18 blok.
Gisteravond heb ik een set nieuwe speakers in de Combi geplaatst. Terwijl ik er mee bezig was besefte ik me weer dat die deurpanelen er ranzig uit zien! Het hardboard is redelijk zacht geworden en bij de voordeuren is de bekleding gescheurd.
Nu wil ik het op de manier van Rene Minnebo gaan doen. Dus watervastverlijmd multiplex icm korte nietjes. Is de bekleding nog te krijgen? Bij Dries Bakkenes en Nordicar zag ik het niet op de site? Heeft er iemand twee hele (zonder scheuren) over voor de voordeuren?
Als ik alles los heb, wil ik gelijk nieuwe raamgeleiders monteren. Nu zitten er RVS geleiders in waarvan de chromenrandjes loskomen. Wil eigenlijk gewoon zwarte erin doen die goed afsluiten. Zijn de verticale als de horizontale raamgeleiders gelijk? Of zijn die anders van dikte?
Om het een en ander goed te doen, wil ik graag de deuren eruit halen. Kan ik gelijk de oppervlakkige roest bijwerken en CV inbouwen. Lijkt me niet zo moeilijk met een slagschroevendraaier. Als ik deze vier schroeven los draai, moet ik dan bij montage weer de deur afstellen? Of kan daar niets aan veranderen? Volgens mijn vader is dat een enorm gepruts.
Rechter deur moet er sowieso uit. Het deurrubber is op sommige plekken losgeraakt. Helaas is dat een deur zonder 'gootje.' Misschien moet ik eens kijken naar een ander model rubber die beter houd op het metaal, en toch goed afsluit.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
De deur is inderdaad volledig af te stellen, deze platen dus ook, misschien kun je ze merken of een gaatje boren tussen de schroeven waar een paspennetje in kan.
Mocht je de voorschermen er af halen dan dan kun je beter de ander kant van het scharnier los halen, veel makkelijker.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
- Platinum lid
- Berichten: 1350
wat me ook goed bevalt is dat ik bij het terug plaatsen een klein plaatje tussen het scharnier en de deur doe, 0,75mm dik zorgt ervoor dat de deur bij het slot ruim 1mm omhoog gaat. zo hef je evt speling makkelijk op, en sluit de deur weer netjes.
knip een plaatje zo groot als het aanlegvlak van het scharnier, boor de 4 gaten er ruim in, knip de achterste twee vervolgens open (zodat er een sleufgat ontstaat). zo kun je eerst de twee achterst schroeven monteren, en dan pas het plaatje ertussen schuiven.
ps, drupje olie op de scharnieren kan ook geen kwaad??
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Platinum lid
- Berichten: 2280
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Om de portieren goed terug te hangen kun je naast de verfafdruk ook de sierstrip gebruiken, deze moet mooi in lijn zijn met de voor en achterstrip.
Amazon deuren zijn best zwaar, ik heb ze met shims (dunne stukjes hout, verfroerder etc) op de juste plek gebracht en dan aanhalen met zo'n stiftmachine (bij Borent etc te huur)
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Platinum lid
- Berichten: 2280
Volgens mij zijn die raam geleiders nog gewoon nieuw te koop, met de geleiderborstel erin.
Klopt maar dan zit je weer met die stalen dingen die gaan roesten en dus uitzetten en je raam zwaar doen openen. Voordat aluminium verrot is de rest van de wagen al weer gerestaureerd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Platinum lid
- Berichten: 2145
Wie weet daar een adresje voor per strekkende meter? Ga er vanuit dat de voor en achterdeuren gelijk zijn qua maat van de borstel. Staat me iets van bij dat de horizontale delen smaller zijn?
Rene, hoe heb jij dat opgelost?
De schroeven eruit draaien gaat me lukken. Eentje geprobeerd met een tik op de slagschroevendraaier, en ging zo los. Andere probeer ik pas zodra ik andere deurpanelen heb. Ben niet van plan de deur er 3x in en uit te hangen :lol:
Het scharnier kan vast wat olie gebruiken. Dat zijn alle puntjes van achterstallig onderhoud die ik weer langzaam ga inhalen.
Wie heeft er ook wel eens een deur gehad waarbij de goot van het deurrubber ontbrak? Hoe heeft men dat opgelost? Ik heb hem met 2K lijm erin geplakt, alleen dat zit niet echt super. Misschien een ander rubber gebruiken met meer contactoppervlak van het te lijmen deel. Maar welk?
Het B20B blok dat in de Combi gaat komen is al voorzien van een mooie nieuwe laklaag.
In het blok zit geen stoterrand, lichte hoonkrassen kan je nog zien. nokvolgers eruit gepakt en zijn mooi glad. Vanavond de nokkenas eruit halen. Als het geen K as is, zet ik de K-as uit de B18 over. Die zit er pas 20000km in. Nokvolgers nummeren, dan gaat dat vast goed.
Krukaskeerringen nog upgraden. Voorkant kan ik overzetten van de B18, achterzijde moeten we eerst het randje uit de viltenkrukaskeerringdeksel (3x woordwaarde) draaien. Dan kan daar ook een kunststofkeerring in.
De kop lijkt voorzien van geharde zetels. De kleppen liggen mooi hoog, alleen waren die van de uitlaat 'tulp' geslagen. Bij het VOD vier nieuwe kleppen gekocht. Nu nog even inslijpen en monteren met nieuwe rubbers.
Lastig klusje wordt nog de oliedrukaansluiting uit het blok verwijderen. Dit is nu een uitstekend buisje waardoor er zowel een oliedruklampje als oliedruk meter op aangesloten kan worden. In de amazon hebben we daar niets aan, dus moet de nippel eruit zodat we de oliedruksensor in het blok kunnen draaien.
Hebben hem nu met loctite ingesmeerd en goed vastgedraaid. Nu maar hopen dat hij uit het blok komt. Anders 2 moeren kopen met de juiste draad en zo proberen de nippel los te halen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Platinum lid
- Berichten: 2280
Ik ben niet helemaal duidelijk geweest! Ik ga er vanuit dat de raamgeleiders zelf wel heel zijn, alleen de 'borstels' gootjes of wat voor een naam ze ook hebben, die zijn slecht.
Wie weet daar een adresje voor per strekkende meter? Ga er vanuit dat de voor en achterdeuren gelijk zijn qua maat van de borstel. Staat me iets van bij dat de horizontale delen smaller zijn?
Rene, hoe heb jij dat opgelost?
In de sponning zit rubber met een viltlaagje waar het raam in op en neer gaat en het geheel is gegoten om en soort metaal wat goed te buigen is zonder dat het direkt breekt en ik noem het raamgeleiders www.volvoklassiekerswebshop.nl/i ... W_1170.jpg
Dan heb je ook raamsnorren voor de buitenkant volvoonderdelen.com/images/Volvo_655195.JPG
Raamborstels zijn volgens mij die vilten randjes die op het afwerkpaneel zitten aan de binnenkant v/d deur toch??
Hier een tipje van een deur afhangen van een Combi, ging vlekkeloos in mijn eentje. Zonder lak beschadigingen te maken. Waar een surfmast een 2 stalen stempels al niet goed voor zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Platinum lid
- Berichten: 2145
Het kliksysteem werkt waardeloos. Bij de modderkuipen braken de lipjes achter elkaar af. Ze waren niet goed gelijmd met het hittepistool.
Uiteindelijk ze in de rand van het scherm gepopt. Zit nu perfect!
Daarnaast hebben we de keerring voor het B20B blok uitgedraaid en nu een rubberen keerring in gezet. Wel zo fijn om een droog blok te bouwen!
Voor:
Na:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Platinum lid
- Berichten: 2145
Het achterruitrubber bleek toch niet geheel waterdicht. Op de VKB een nieuwe voorruitrubber en achterruitrubber gekocht. Allebei de ruiten eruit gehaald. Achter moet er iets gelast worden aan de sponning, voorzijde gelukkig niet.
Inmiddels goed schoongeborsteld en geschuurd. Vanavond een conserverende roestprimer/omzetter erover. Zodra de ramen er weer in zitten, moet de auto waterdicht zijn. Dan ga ik verder met de doorvoerrubbers van het schutboard vernieuwen, waarnodig plaatsen.
Daarna stuk voor stuk de deuren eruit halen, van binnen insmeren met Owatrol, en nieuwe raamgeleiders monteren. Zoals op de foto te zien valt, hebben die hun beste tijd gehad.
En misschien toch maar eens de snelheidsmeter verwijderen om hem netjes op te knappen met zogenaamde ''krimplak.'' Joost Buiting heeft dit ook gedaan. Mijn moeder heeft vroeger toen ze er mee reed wel eens wat bij gekwast met een potje nagellak. Toch ziet dat er niet uit.
Ik ben er nog niet helemaal achter hoe de snelheidsmeter eruit moet. Volgens mij is het een beste klus.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.