- Berichten: 175
Het opknappen van mijn 1800E
- Ronald Zwerus
- Elite lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 02114-dummy
- Elite lid
- Berichten: 206
Volvo XC70, T5, aut, 2016, USA import,
Volvo Amazon Kombi P221 1965, B18, M41(Verkocht mei-2023),
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Platinum lid
- Berichten: 2145
"Rob Spoon" schreef:
Maar waardoor breekt die pomp af? Geen diepere oorzaak?
"Frans Birnie" schreef:
Dat is goed balen voor je Boele.
Bij IPD hebben ze een verstevigingsring voor de oliepomp in hun prog. Voor de HD pomp moet je de carterpan iets aanpassen omdat dat een B20 pomp is. Is niet een op een uitwisselbaar met b18 pomp succes!!
Zaterdagochtend bij het VKO een nieuwe originele Volvo-pomp gehaald, wel wat duurder dan de after-markets van de handelaren, maar daar las ik in dit topic ervaringen over speling bij after-market pompen. Daar zit ik natuurlijk niet op te wachten. Ik had overigens ook een nieuw tandwielasje kunnen kopen. Dat kost 65euro bij het VKO. Alleen nu maar compleet nieuw voor 130euro.
Een vriend van me had ooit meerdere verstevigingsringen van IPD mee laten komen met een zending. Ik mocht er een hebben, kwam dus perfect uit! Door andere verplichtingen afgelopen weekend er niet aan toegekomen om alles te monteren. Omgekeerde volgorde is natuurlijk minder spannend.
Tja, hoe dit af had kunnen breken? Door het ontbreken van de IPD ring? Als ik ooit weer een blok uit elkaar heb, monteer ik in ieder geval zo'n ring!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
In mijn eerdere topic over de kwaliteit van de aftermarket oliepompen, meldde ik dat er een zwaardere veer in kan zitten, dan krijg je een hogere oliedruk maar zwaardere belasting en kan zoiets gebeuren. In dat geval zou je de firma waar de pomp is gekocht aansprakelijk kunnen stellen....Heb je hem gecontroleerd bij de eerdere revisie of wellicht de oude pomp gebruikt.
Verder valt het me op dat hij nogal zwart is, dit duidt op oververhitting, dus de tip om een lagerschaal te verwijderen en te checken nu je er bij kan is geen slecht idee...
Succes
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Platinum lid
- Berichten: 2145
Ik weet het eerlijk gezegd niet. Dat hij zwart is, viel mij ook al op. Aanslag van motorolie? Ik zal dit weekend eens het onderdeelnummer proberen te achterhalen. De pomp heb ik niet eerder vervangen. Bij revisie heb ik de tooth flank gemeten, en die was in orde.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Platinum lid
- Berichten: 2145
Vervolgens 20W50 erin gekieperd, bobinekabel los, na 5sec nog steeds geen oliedruk.. SHIT dacht ik. Vervolgens aan mijn vader gevraagd, die zei, laat hem maar wat langer rondgieren op de startmotor. En inderdaad, na circa 15seconde had hij 5,5/6bar oliedruk op de startmotor. Bobine aangesloten, motor gestart, loopt weer keurig. Hoor geen rare geluiden. Mazzel gehad dus!
NB.
Tijdje rondgestart op de startmotor met bobine los, hij spoot wel lekker LPG in. Vervolgens de bobine aangesloten. De DIS bobine geeft bij spanning 1x een wasted spark bij twee cilinders. Daar zat dus voldoende gas in. We hebben beide zeker anderhalf uur last gehad van een suizend oor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Platinum lid
- Berichten: 1286
"Boele Braaksma" schreef:
Gisteren alles dichtgebouwd, draadje van de olietemperatuurzender was zo heet geworden dat hij op meerdere plekken gekraakt is. Dat dus maar netjes gemaakt. Het verbaasd me toch iedere keer weer hoeveel tijd kleine klusjes kunnen zijn. Het draadje ben ik 40min mee bezig geweest. Het zit nu wel duurzaam.
Vervolgens 20W50 erin gekieperd, bobinekabel los, na 5sec nog steeds geen oliedruk.. SHIT dacht ik. Vervolgens aan mijn vader gevraagd, die zei, laat hem maar wat langer rondgieren op de startmotor. En inderdaad, na circa 15seconde had hij 5,5/6bar oliedruk op de startmotor. Bobine aangesloten, motor gestart, loopt weer keurig. Hoor geen rare geluiden. Mazzel gehad dus!
NB.
Tijdje rondgestart op de startmotor met bobine los, hij spoot wel lekker LPG in. Vervolgens de bobine aangesloten. De DIS bobine geeft bij spanning 1x een wasted spark bij twee cilinders. Daar zat dus voldoende gas in. We hebben beide zeker anderhalf uur last gehad van een suizend oor.
Haha ja dat zal een mooie klap geven.. De gas/benzineschakelaar in de middenstand zetten werkt waarschijnlijk niet meer in de huidige setup? Dat truukje gebruik ik om de motor te laten draaien zonder gas/benzine in de zuigers te krijgen.. (bijv. bij compressiemeten)
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
- Berichten: 880
Bij een oud systeem kan je inderdaad makkelijk ff de bobine losgooien.
Ik ken helaas het suizend oor toen ik een poging aan het doen was om de mijne te laten lopen op lpg alsof er iets uit elkaar klapt je schrikt je rot.
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lars Weffers
- Elite lid
- Berichten: 178
Anders wordt hij veel te warm en zegt hij: doe het zelf maar.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
- Berichten: 880
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.